Žáci z dětského domova z pohledu školního psychologa
Název práce v češtině: | Žáci z dětského domova z pohledu školního psychologa |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Pupils in institutional care from the perspective of a school psychologist |
Klíčová slova: | školní psychologie, dětský domov, speciální vzdělávací potřeby, ústavní výchova, metody práce školního psychologa, kritická místa práce školního psychologa |
Klíčová slova anglicky: | school psychology, institutional care, special educational needs, school psychologist´ method, critical moments of school psychologist´s work |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Barbora Lucká, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 11.02.2017 |
Datum zadání: | 11.02.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 18.09.2018 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.09.2018 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Anna Páchová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tato práce se zabývá specifiky práce školního psychologa při poskytování péče žákům žijícím v dětském domově. Jejím cílem je zmapovat a popsat, jakých podob nabývá péče školního psychologa o děti z dětských domovů; v čem je tato péče stejná a v čem se naopak liší od péče o ostatní příjemce služeb školního psychologa; jaké jsou specifické nároky na školního psychologa pečujícího o tyto žáky (osobnostní, profesní, legislativní) a jaká jsou kritická místa poskytování takových služeb.
Pro práci byla zvolena kvalitativní metodologie – data budou sebrána formou polostrukturovaných rozhovorů se školními psychology a analýzou materiálů. Následně budou analyzována zejména za využití metod školní etnografie. |
Seznam odborné literatury |
CAMERON, R. J. a Colin MAGINN. Cesta k pozitivním výsledkům u dětí v náhradní péči. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012. ISBN 978-80-87652-61-9.
KUČERA, Miloš. Školní etnografie - přehled problematiky. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1992. 28 s. Dostupné také z: http://kps.pedf.cuni.cz/psse/pdf/skolni_etnografie_prehled_problematiky/skolni_etnografie_prehled_problematiky.pdf PACNEROVÁ, Helena. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2015. ISBN 978-80-7481-138-8. Dostupné on-line: http://www.nuv.cz/t/publikace-ustavka/standardy-kvality-pece-o-deti-ve-skolskych-zarizenich-pro PACNEROVÁ, H. a MYŠKOVÁ, L. (eds.): Kvalita péče o děti v ústavní výchově – sborník z konference. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2016. ISBN 978-80-7481-157-9. Dostupné on-line: http://www.nuv.cz/t/publikace-ustavka/kvalita-pece-o-deti-v-ustavni-vychove-sbornik-z-konference SOLDÁN, Jan. Autobiografická zkušenost konstruování profesní identity školního psychologa v kontextu vztahového rámce školy. Brno, 2012. Diplomová práce. FSS MU. Vedoucí práce Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. ŠTECH, S.: Profesní identita školního psychologa. Pedagogika, 1998a, 48, 3, s. 257-265 ŠTECH, S.: Sonda do profese školního psychologa v ČR. Pedagogika, 2001, 51, mimořádné číslo, s. 47-55. ŠTECH, S.; ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0. Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní a ochranné výchovy ZAPLETALOVÁ, J.: Co dělá školní psycholog? Kritická místa profese. Dostupné on-line: https://pf.ujep.cz/user_files/skolni%20psycholog.pdf ZAPLETALOVÁ, J. (ed).: Metodika pro práci školního psychologa zapojeného ve školním poradenském pracovišti. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2014. |
Předběžná náplň práce |
Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku žáků z dětského domova z pohledu školního psychologa. Na základě rozhovorů se školními psychology se snaží za pomocí techniky vyložení karet popsat, jak školní psychologové přistupují k žákům z dětského domova a jaké jsou specifické nároky na školního psychologa při práci s touto konkrétní skupinou žáků. Popisuje specifika žáků z dětského domova, problémy při práci s nimi a přináší návrhy na zlepšení současné situace. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis deals with the topic of pupils living at children’s home from the perspective of the school psychologist. According to the interviews with school psychologists by using a technique unloading card, the thesis aims to describe an attitude of the school psychologists towards the pupils from children's home and specific qualifications of school psychologists for working with this particular group of pupils. The thesis also points out a pupil's specifics and facts, issues, and obstacles when working with them and brings new suggestions for enhancing the current situation. |