Pekingská opera za Kulturní revoluce a Mao Zedongova teorie umění
Název práce v češtině: | Pekingská opera za Kulturní revoluce a Mao Zedongova teorie umění |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Beijing opera during the Cultural Revolution and Mao Zedong´s art theory |
Klíčová slova: | Pekingská opera|Kulturní revoluce|Mao Zedong|vzorové opery|yan´anská konference o literatuře a umění |
Klíčová slova anglicky: | Beijing opera|Cultural Revolution|yangbanxi|Mao Zedong|Yan´an konference about art and literature |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sinologie (21-KSI) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Olga Lomová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 07.02.2017 |
Datum zadání: | 08.02.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.02.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 18.06.2018 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.05.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.06.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Dušan Andrš, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zaměří na díla ve formě pekingské opery zařazená mezi tzv. osm vzorových oper. V dobovém historickém a ideologickém kontextu díla představí a vybere z nich jedno dílo. V něm na základě obsahové a formální analýzy bude hledat odpověď na otázku, v jakém smyslu se jedná o naplnění Mao Zedongovy teorie literatury a umění, původně formulované na konferenci v Yan´anu v r. 1942. Zejména se zaměří na Maovu myšlenku využívání tradičních forem ke sdělení nového, revolučního obsahu („do starých lahví nalít nové víno“). Pokud to dovolí prameny, bude věnovat zvláštní pozornost hudební stránce analyzovaných děl. |
Seznam odborné literatury |
Prameny
a) „vzorové opery“ Geming xiandai jingju yangbanxi, baleiwu ju (Moderní revoluční pekingské vzorové opery a balet), dostupné na http://www.gaoweb.com/share/stage/stage.htm SNOW, Lois Wheeler. China on stage: an American actress in the People's Republic. [1st ed.]. New York: Random House, 1972. WANG Yao. Wen ge wenxue da xi. Taibei: Wen shi zhe chubanshe, 2009. b) Maova teorie ČOU Jang et al. O nové čínské literatuře. Praha: Československý spisovatel, 1950. Mao Ce-tung. Rozhovory o literatuře a umění: Projev ke spisovatelům. 2., opr. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1955. (plus anglický komentovaný přklad od B. MacDOUGALL) Literatura k historickému pozadí: MACFARQUHAR, Roderick. a Michael. SCHOENHALS. Mao's last revolution [online]. Cambridge, MA: Belknap Press of Harvard University Press, 2006. MITTLER, Barbara. A Continuous Revolution: Making Sense of Cultural Revolution Culture. Cambridge, Mass.: Harvard University Asia Center, Harvard East Asian Monographs, 2012. PRŮŠEK, Jaroslav. Literatura osvobozené Číny a její lidové tradice. Praha: Academia, 1953. Literatura k čínskému divadlu a ke vzorovým operám: DVORSKÁ, Xenie. Hudobné divadlo. In Doležalová, Anna a kol. Čínska kultúra a maoizmus: (literatúra, umenie, školstvo a jazyk v rokoch 1949-1969). Bratislava: Veda, 1982, s. 83–98. Kalvodová, Dana. Čínské divadlo. 1. vyd. Praha: Panorama, 1992. LIAO, Fan „The paradoxical Peking opera : performing tradition, history, and politics in 1949-1967 China.“ UC San Diego, 2012: b7619300. Retrieved from:http://escholarship.org/uc/item/96q348b3. LI Song, Yangbanxi biannian shi: 1963-1966, Taipei: Xiuwei zixun keji, 2011. WICHMANN, Elizabeth. "Tradition and Innovation in Contemporary Beijing Opera Performance". TDR, Vol. 34 (1990), No. 1: 146–178. Hudba: DU Fengyuan. Jingju qiyue yanzou yu jiaoxue yanjiu. Beijing: Zhongguo xiqu chubanshe , 2011. WINZENBURG, John. "Musical-dramatic Experimentation in the „yangban xi“: a Case for Precedence in „the Great Wall“. In Paul CLARK, Laikwan PANG, Tsan-Huang TSAI, eds. Listening to China’s Cultural Revolution. Springer, 2016. |