Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Krajské volby v ČR 2016 z pohledu volební kampaně
Název práce v češtině: Krajské volby v ČR 2016 z pohledu volební kampaně
Název v anglickém jazyce: The Election Campaigning and 2016 Regional Election in the Czech Republic
Klíčová slova: volby, marketing, politika, kraje, krajské volby, politický marketing, 2016
Klíčová slova anglicky: elections, marketing, politics, regions, regional elections, political marketing, 2016
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra politologie (23-KP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Kamil Švec, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 27.02.2017
Datum zadání: 10.05.2018
Datum a čas obhajoby: 21.06.2018 08:15
Místo konání obhajoby: Jinonice - U Kříže 8, Praha 5, J3093, Jinonice - místn. č. 3093
Datum odevzdání elektronické podoby:10.05.2018
Datum proběhlé obhajoby: 21.06.2018
Oponenti: PhDr. Petr Jüptner, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Zásady pro vypracování
Volby do zastupitelstva krajů (označovány také jako krajské volby) se konají každé 4 roky v rámci jednoho volebního obvodu, jehož hranice jsou vytyčeny hranicemi jednotlivých krajů. Volby do krajských zastupitelstev jsou specifické také tím, že mohou kandidovat pouze politické strany, hnutí nebo jejich koalice. Krajské volby jsou označovány volbami druhého řádu. Významu voleb se přizpůsobují i politické strany, které této situaci přizpůsobují i svoji volební kampaň. Volby do zastupitelstva krajů, které se konaly 7.10. –8.10.2016 byly specifické zejména účastí nových politických stran a hnutí, které se v minulých volbách do krajských zastupitelstev ještě samostatně neúčastnily. Jedná se o hnutí ANO 2011 a koalici stran SPD-SPO.

V diplomové práci budou zkoumány volební kampaně všech stran, které mají zastoupení v  poslanecké sněmovně (ANO 2011, ČSSD, TOP 09, ODS, KSČM, KDUČSL) z důvodů jejich celostátní působnosti a povědomí těchto stran v očích veřejnosti a kandidatuře do všech krajských zastupitelstev. Z výběru stran bude vynechána pouze parlamentní strana Úsvit - národní koalice, která je sice zastoupena v poslanecké sněmovně, ale její povědomí je spojeno zejména s bývalým předsedou Tomiem Okamurou, který si založil novou stranu SPD, která bude zahrnuta v této práci z důvodu velkého úspěchu této strany. Strana SPD ovšem nekandidovala ve volbách sama, takže bude zkoumána volební koalice SPD- SPO.



Politický marketing nejsou pouze billboardy, plakáty nebo mítinky, které pořádají strany před volbami po celé zemi. Politický marketing v sobě zahrnuje analýzy, výzkumy a strategie jednotlivých kampaní politických stran. Tyto všechny jednotlivé prvky politického marketingu budou zkoumány v diplomové práci. Každá politická strana svoji politickou kampaň staví na různých tématech a zaměřuje se na jiné prostředky z oblasti politického marketingu.

Volby do krajských zastupitelstev jsou z hlediska politického marketingu specifické tím, že se v nich témata špatně komunikují. Strany buď mohou využít kampaň na lokální úrovni nebo na celostátní. Krajské volby v roce 2016 byly specifické z hlediska kampaně tím, že se jednalo o historicky první volby, kdy vláda nebyla na dně své popularity jako tomu bylo u minulých voleb. Zároveň před volbami chyběl ostrý střet mezi vládou a opozicí a spíše docházelo ke střetům uvnitř opozice. Minulé volby do krajských zastupitelstev mohly být chápany jako referendum o vládě, ale v těchto volbách to tak nebylo.

V diplomové práci budou zkoumány různé oblasti politického marketingu. Práce se bude, ale zaměřovat na několik základních oblastí politického marketingu, aby posléze mohlo dojít ke komparaci jednotlivých kampaní a zodpovězení výzkumných otázek. Práce bude zkoumat tyto oblasti politického marketingu: offline média, videospoty, kontaktní kampaně, public relations, endorsement, online složky kampaní, sociální sítě a jiné formy kampaní. V rámci analytické části bude provedena tematická a formální obsahová analýza korpusu textových, obrazových
Seznam odborné literatury
Balík, S. a kol. (2014) Krajské volby 2012 (Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury).
Bradová, Eva (2005). Od lokálních mítinků k politickému marketingu (Brno: Masaryková univerzita v Brně Mezinárodní politologický ústav). 
CT24.cz (2016). Startuje volební rok. ČSSD se chlubí úspěchy vládnutí, Úsvit chystá pohraničníky (http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/1711576-startuje-volebni-rok-cssd-se-chlubi-uspechy-vladnuti-usvit-chysta-pohranicniky, 20.4.2017).
Hofmanová, Kozlíček (2016). Politický marketing v Česku se pomalu zvedá z popela, inspiruje se Západem (https://www.zet.cz/tema/politicky-marketing-v-cesku-se-pomalu-zveda-z-popela-inspiruje-se-zapadem-9587, 20.4.2017).
Chytilek, Roman a kol (2012). Teorie a metody politického marketingu (Brno: CDK).
Chytílek, Roman ‐ Šedo, Jakub. (2004): Volební systémy (Brno: Mezinárodní politologický ústav).
Jabłoński, Andrzej (2006). Politický marketing: úvod do teorie a praxe (Brno: Barrister & Principal) 
Štědroň Bohumil a kol. (2013), Politika a politický marketing (Praha: C. H. Beck) 
Norris, Pippa (2004). The evolution of election campaigns: Eroding political engagement?.Harvard university. 
Transparency international. Krajské volby 2016. (http://www.transparentnivolby.cz/podzim2016/krajske-volby-2016/, 22.4.2017).
Předběžná náplň práce
Cílem diplomové práce je analýza volebních kampaní před volbami do krajských zastupitelstev, které se konaly 7.10. – 8.10.2016. Práce bude zaměřena na několik oblastí z politického marketingu.

Diplomová práce bude odpovídat na tyto výzkumné otázky:
Měl nový způsob vedení kampaní vliv na ostatní politické strany?
Byly kampaně více personalizované v některých krajích?
Došlo v rámci krajských voleb k profesionalizaci a ,,amerikanizaci” volebních kampaní?
Probíhala v krajských volbách negativní kampaň?
Byly strany v rámci témat kampaně jednotné ve všech krajích?

V rámci své práce stanovuji také tyto hypotézy:
V rámci krajských voleb se strany uchýlily k celostátním tématům.
Vynaložené prostředky na kampaň se odrazily ve výsledku voleb.


Z hlediska metodologie bude v diplomové práci uplatňován kvalitativní výzkum. Prace bude psána jako případová studie volebních kampaní do krajských zastupitelstev v roce 2016. Případovou studii charakterizuje snaha o detailní studium jednoho nebo několika málo příkladů. Tato metoda umožňuje zachycení komplexních vztahů, detailů a procesů probíhajících ve zkoumaném prostředí. V rámci diplomové práce bude využita metoda polostrukturovaného rozhovoru.



Předběžná struktura práce:

Úvod
1. Teorie politického marketingu
1.1. Politický marketing 
1.2. Nástroje politického marketingu
1.3. Politické strany a regiony
2. Jednotlivé nástroje politické marketingu využité ve volbách do krajských zastupitelstev 
3. Krajské volby 2016
4. Analýza kampaní jednotlivých stran 
1.1. Hnutí ANO 2011
1.2. ČSSD
1.3. TOP 09
1.4. ODS
1.5. KSČM
1.6. KDU-ČSL
1.7. SPD-SPO
5. Rozpočty volebních kampaní
Závěr
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of the diploma thesis is to analyze the election campaigns before the regional councils, which took place on 7.10. - 8.10.2016. The work will focus on several areas of political marketing.

The diploma thesis will answer the following research questions:
Has the new way of campaigning affect other political parties?
Were the campaigns more personalized in some regions?
Were regional elections to professionalize and "americanize" election campaigns?
Was there a negative campaign in the regional elections?
Have the parties been consistent across the campaign themes?

In my work I also set the following hypotheses:
Within the regional elections, the parties have resorted to national issues.
The funds spent on the campaign were reflected in the outcome of the election.


In terms of methodology, qualitative research will be applied in the diploma thesis. The work will be written as a case study of electoral campaigns in regional councils in 2016. The case study characterizes the effort to study in detail one or a few examples. This method allows you to capture complex relationships, details and processes taking place in the examined environment. The diploma thesis will use the semi-structured interview method.



Preliminary structure of work:

Introduction
1. The theory of political marketing
1.1. Political marketing
1.2. The tools of political marketing
1.3. Political Parties and Regions
2. The various instruments of political marketing used in elections to regional councils
3. Regional elections 2016
4. Analysis of each party's campaigns
1.1. Hnutí ANO 2011
1.2. ČSSD
1.3. TOP 09
1.4. ODS
1.5. KSČM
1.6. KDU-ČSL
1.7. SPD-SPO
5. Election campaign budgets
Conclusion
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK