Děs a hrůza (ve výtvarném umění) a jak s ním naložit ve výtvarné výchově
Název práce v češtině: | Děs a hrůza (ve výtvarném umění) a jak s ním naložit ve výtvarné výchově |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Dread and horror (in fine art) and how to process it at art education |
Klíčová slova: | děs, hrůza, strach, úzkost, emoce, výtvarné umění, výtvarná výchova |
Klíčová slova anglicky: | dread, horror, fear, distress, emotions, fine art, art education |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | prof. ak. mal. Martin Velíšek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 16.01.2017 |
Datum zadání: | 19.04.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2018 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.04.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2018 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | doc. ak. mal. Zdenek Hůla |
Zásady pro vypracování |
Teoretická část:
Definujte klíčové pojmy. Vnímejte téma v širších souvislostech, především sociologických a kulturních. Na vybraných dílech z dějin výtvarného umění demonstrujte podoby hrůzy. Pokuste se v dané oblasti definovat formální její rysy. Naznačte vazby k literatuře. Praktická část: V návaznosti na teoretické zkoumání tématu vytvořte formálně různorodé výstupy, pracující s motivem či formálními prvky děsu a hrůzy. Vedle volných etud představte téma v řadě ilustrací. Didaktická část: Transformujte téma do několika výtvarných etud určených pro mimoškolní edukaci. Pracujte s různými aspekty strachu, respektive excitovaných emocí. Neopomeňte motivační složku včetně reflexe dějin výtvarného umění. |
Seznam odborné literatury |
Baleka Jan: Vpravo a vlevo ve výtvarném umění, Academia, 2005, ISBN 80-200-1318-0
Delumeau Jean: Strach na Západě ve 14. - 18. století, Argo, 1999, ISBN: 80-7203-208-9 Eco Umberto: Dějiny ošklivosti. Argo, 2015, ISBN 978-80-257-1434-8. Kulka Jiří: Psychologie umění, Grada, 2008, ISBN 978-80-247-2329-7 Petříček Miroslav: Myšlení obrazem – průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé, Herrmann & synové, 2009Roeselová Věra: Námět ve výtvarné výchově, Sarah, 2000 Urban, Otto M.: V Barvách Chorobných: Idea Dekadence A Umění V Českých Zemích 1880-1914. Praha: Obecní dům, 2006 |
Předběžná náplň práce |
Definování klíčových pojmů. Reflexe zkoumaného tématu v širších souvislostech. Demonstrace podob hrůzy na vybraných dílech z dějin výtvarného umění. Definování formálních rysů hrůzy a strachu. Vytvoření formálně různorodých praktických výstupů včetně ilustrací. Transformace tématu do výtvarných etud určených pro mimoškolní edukaci, pracujících s různými aspekty strachu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Define crucial term. Reflection of researched topic in broad context. Demonstration of different styles of horrors on selected works from the history of fine art. Definition of formal characters of horror and fear. Creation of various practical outcomes including specific ilustrations. Transformation of topic to an artistic excercises in extra-curricular education, which works with various aspect of fear.
|