Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Výuka algoritmizace a programování s online nástroji
Název práce v češtině: Výuka algoritmizace a programování s online nástroji
Název v anglickém jazyce: Teaching algorithmization and programming with online tools
Klíčová slova: programování; online nástroje; nezávislost platforem; vzdělávání
Klíčová slova anglicky: programming; online tools; platform independence; education
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Vedoucí / školitel: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 14.01.2017
Datum zadání: 14.01.2017
Datum a čas obhajoby: 13.09.2021 10:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:11.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 13.09.2021
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
• Seznamte se s relevantními informačními zdroji.
• Analyzujte danou problematiku v kontextu tématu a cíle práce s ohledem na kurikulární dokumenty.
• Vymezte reálné možnosti užití online prostředí podporující algoritmizaci a programování, zužte rozsah všech možných druhů na vybrané z nich.
• Zaměřte se dále na zvolený typ školy, resp. výuky, ověřte empiricky využitelnost a účelnost vybraného prostředí
• Diskutujte zjištěné skutečnosti s vymezenými předpoklady aplikace materiálů a s cílovými kategoriemi kurikulárních dokumentů.
• Formulujte závěry a doporučení pro praxi.
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce se zabývá volbou online nástrojů pro výuku programování, které jsou nezávislé na použité platformě. Jsou dostupné v českém jazyce a zdarma. Výuka v těchto nástrojích probíhá grafickou formou, která připomíná počítačové hry. Výhodou je pak přizpůsobení výuce ulehčením zadávání žákovských účtů a kontrole postupu žáků. Využití je cíleno na žáky základních a středních škol. Cílem práce je ověřit, jak jsou tyto aplikace vnímány samotnými žáky. Které z nich se žákům nejlépe používají vzhledem k jejich stupni vzdělání. Situace je aktuální vzhledem ke změnám v rámcových vzdělávacích programech pro základní a v budoucnu i pro střední vzdělávání. Ověření proběhlo na vybraných základních školách v hodinách výpočetní techniky a ve středním odborném učilišti v zájmovém kroužku. Práce se zabývá i tím, jak se liší volba nástroje vzhledem k úrovni počítačových znalostí žáků, zkušenostmi s programováním a jejich jazykovou vybaveností. Zajímavostí je i to, zda se jedná o muže či ženy nebo jestli se jedná o předmět povinný, volitelný nebo zájmový. Průzkum ukázal, jak se mění výsledná volba vzhledem k těmto atributům. Mladší žáci preferují animovanější prostředí se známými charaktery. Starší žáci pak vyhledávají výzvy, ale nepohrdnou i herními prvky. V některých případech se úskalím stala schopnost naučit se programovat v krátkém časovém horizontu, kdy průzkum probíhal.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The bachelor thesis deals with the selection of online tools for teaching programming, which are independent of the used platform. They are available in the Czech language and free of charge. Teaching in these tools is in a graphical form that resembles computer games. The advantage is then the adaptation for teaching in facilitating the entry of pupil accounts and the control of pupils' progress. The use is aimed at primary and secondary school pupils. The aim of the work is to verify how these applications are perceived by the pupils themselves. Which of them is best for pupils using due to their level of education. The situation is current due to changes in the framework educational programs for primary and in the future for secondary education. The verification took place at selected primary schools in computer lessons and at a secondary vocational school in a hobby group. The thesis also deals on how the choice of tool differs due to the level of computer knowledge of pupils, programming experience and their language skills. It is also interesting whether it is a man or a woman or whether it is a compulsory, optional or interest subject. The survey showed how the resulting choice changes with respect to these attributes. Younger pupils prefer a more animated environment with familiar characters. Older pupils then look for challenges, but they do not disdain game elements. In some cases, the ability to learn to program in the short time frame during the survey became a trouble.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK