Tvořivá smršť - rozvíjení dětské tvořivosti prostřednictvím knižních publikací
Název práce v češtině: | Tvořivá smršť - rozvíjení dětské tvořivosti prostřednictvím knižních publikací |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Creative storm Creativity development of children by publications |
Klíčová slova: | Svoboda ve výtvarném projevu, význam tvořivosti, tvořivý žák, výtvarné činnosti, tvůrčí myšlení, kritické myšlení, šablona |
Klíčová slova anglicky: | Freedom in plastic expression, value of creativity,creative pupil,Art activities,imaginative thinking,critical thinking, template |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 09.01.2017 |
Datum zadání: | 09.01.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2018 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.04.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2018 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Studentka vyhledá publikace, nabízející tvořivé činnosti dětem předškolního a mladšího školního věku, které jsou běžně dostupné pro rodiče a školy. Zaměří se na analýzu těchto podkladů a z nich vybraných úkolů z hlediska poskytování tvořivých podnětů, podle toho, zda jsou zadání spíše návodná, řízená přesně daným postupem, nebo zda dávají dítěti prostor a svobodu a svým zněním je motivují a směrují. Na základě vytvořené typologie úkolů provede charakteristiku vybraných publikací.
V didaktické části práce prozkoumá uplatňování vyhledaných materiálů v praxi. Na základě výsledků výzkumu vytvoří soubor úkolů, zaměřených na skutečný rozvoj tvořivosti i svobodu výtvarného projevu dítěte. |
Seznam odborné literatury |
DACEY, John S., Kathleen H. LENNON a Lisa B. FIORE. Kreativita: [souhrn biologických, psychologických a sociálních faktorů]. Vyd. 1. české. Přeložil Jan ADÁMEK. Praha: Grada Publishing, 2000. Psyché.
HLAVSA, Jaroslav. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. Knižnice psychologické literatury. MAŇÁK, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: Masarykova univerzita, 1998. Spisy Masarykovy univerzity v Brně. PETROVÁ, Alexandra. Tvořivost v teorii a praxi. Praha: Vodnář, 1999. Roeselová, Věra. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004. SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. Tvořivost v práci učitele a žáka: sborník z celostátního semináře k problematice tvořivosti v práci učitele a žáka, který se konal dne 30.1.1996 na pedagogické fakultě MU v Brně k 50. výročí založení .. Brno: Paido, 1996. Edice pedagogické literatury. |
Předběžná náplň práce |
Studentka vyhledá publikace, nabízející tvořivé činnosti dětem předškolního a mladšího školního věku, které jsou běžně dostupné pro rodiče a školy. Zaměří se na analýzu těchto podkladů a z nich vybraných úkolů z hlediska poskytování tvořivých podnětů, podle toho, zda jsou zadání spíše návodná, řízená přesně daným postupem, nebo zda dávají dítěti prostor a svobodu a svým zněním je motivují a směrují. Na základě vytvořené typologie úkolů provede charakteristiku vybraných publikací.
V didaktické části práce prozkoumá uplatňování vyhledaných materiálů v praxi. Na základě výsledků výzkumu vytvoří soubor úkolů, zaměřených na skutečný rozvoj tvořivosti i svobodu výtvarného projevu dítěte. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The student is going to search out publications offering creative activities for children in preschool and younger school age, which are generally accessible for parents and schools. She is going to focus on the analysis of these materials and selected tasks. From the viewpoint of a provision of creative stimulus, which can be more instructional, tied with an exact consecution, or on the contrary, they can give space and freedom and with its task to be motivating and only giving a direction. Based on the created typology of assignments, she is going to make a characteristics of the materials. In the didactical part of this work, the researcher is going to explore the use of these publications in practice. On the basis of the results of the research, she is going to construct a set of assignments focused on the actual development of creativity and freedom in the plastic expression of children. |