Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Podpora přírodovědné pregramotnosti prostřednictvím zájmového kroužku v mateřské škole
Název práce v češtině: Podpora přírodovědné pregramotnosti prostřednictvím zájmového kroužku v mateřské škole
Název v anglickém jazyce: Supporting science pre-literacy during free-time activities in kindergarten
Klíčová slova: Přírodovědná pregramotnost, gramotnost, mateřská škola, zájmová činnost, předškolní věk, volný čas, předškolní vzdělávání, přírodovědné pokusy
Klíčová slova anglicky: Natural science preliteracy, literacy, kindergarten, leisure activities, preschool age, free time, preschool education, natural science experiments
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Martin Čapek Adamec, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 03.01.2017
Datum zadání: 03.01.2017
Datum a čas obhajoby: 25.05.2018 08:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:20.04.2018
Datum proběhlé obhajoby: 25.05.2018
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS)
Oponenti: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou přírodovědné pregramotnosti u dětí předškolního věku před vstupem do základní školy a jejím rozvojem v zájmovém kroužku v mateřské škole.
Teoretická část bude věnována vývoji dítěte na konci předškolního období, základnímu terminologickému vymezení přírodovědné gramotnosti, pregramotnosti a pojetí volného času. Dále se bude zabývat analýzou legislativního vymezení zájmového vzdělávání v mateřské škole včetně hygienických a bezpečnostních podmínek.
Praktická část bude realizována formou případové studie skupiny dětí navštěvujících zájmový kroužek v mateřské škole zaměřený na přírodovědné pokusy. K získání dat budou použity následující metody nebo jejich kombinace: pozorování, rozhovor (s rodiči, s učitelkami i dětmi).
Nedílnou součástí bakalářské práce bude soubor realizovaných přírodovědných pokusů a jejich reflexe.
Cílem práce je ověřit vhodnost vybraných forem a metod podpory přírodovědné pregramotnosti u dětí v mateřské škole.
Seznam odborné literatury
BENEŠ, Pavel. 100 přírodovědných pokusů: objevné cesty vlastního poznávání. Praha: Togga, c2013
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. 2nd Praha : Portál, 2009
KROPÁČKOVÁ, J.; ADAMEC, M. Využití experimentu jako cesty k přírodovědné gramotnosti. Poradce ředitelky, 2013
LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-805-9.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK