Podpora přírodovědné pregramotnosti prostřednictvím zájmového kroužku v mateřské škole
Název práce v češtině: | Podpora přírodovědné pregramotnosti prostřednictvím zájmového kroužku v mateřské škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Supporting science pre-literacy during free-time activities in kindergarten |
Klíčová slova: | Přírodovědná pregramotnost, gramotnost, mateřská škola, zájmová činnost, předškolní věk, volný čas, předškolní vzdělávání, přírodovědné pokusy |
Klíčová slova anglicky: | Natural science preliteracy, literacy, kindergarten, leisure activities, preschool age, free time, preschool education, natural science experiments |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Martin Čapek Adamec, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 03.01.2017 |
Datum zadání: | 03.01.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 25.05.2018 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.04.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 25.05.2018 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. |
Konzultanti: | PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou přírodovědné pregramotnosti u dětí předškolního věku před vstupem do základní školy a jejím rozvojem v zájmovém kroužku v mateřské škole.
Teoretická část bude věnována vývoji dítěte na konci předškolního období, základnímu terminologickému vymezení přírodovědné gramotnosti, pregramotnosti a pojetí volného času. Dále se bude zabývat analýzou legislativního vymezení zájmového vzdělávání v mateřské škole včetně hygienických a bezpečnostních podmínek. Praktická část bude realizována formou případové studie skupiny dětí navštěvujících zájmový kroužek v mateřské škole zaměřený na přírodovědné pokusy. K získání dat budou použity následující metody nebo jejich kombinace: pozorování, rozhovor (s rodiči, s učitelkami i dětmi). Nedílnou součástí bakalářské práce bude soubor realizovaných přírodovědných pokusů a jejich reflexe. Cílem práce je ověřit vhodnost vybraných forem a metod podpory přírodovědné pregramotnosti u dětí v mateřské škole. |
Seznam odborné literatury |
BENEŠ, Pavel. 100 přírodovědných pokusů: objevné cesty vlastního poznávání. Praha: Togga, c2013
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007 HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. 2nd Praha : Portál, 2009 KROPÁČKOVÁ, J.; ADAMEC, M. Využití experimentu jako cesty k přírodovědné gramotnosti. Poradce ředitelky, 2013 LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006 OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016 PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002 JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-805-9. |