Kvality učitele 1. stupně v perspektivě rodičů a veřejnosti
Název práce v češtině: | Kvality učitele 1. stupně v perspektivě rodičů a veřejnosti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Quality of a primary teacher from the parents and public perspective |
Klíčová slova: | kvalita učitele, profesní znalosti, profesní kompetence, styl výuky, kompetence, osobnostní předpoklady, facilitace, exekutivní styl, liberální styl, konstruktivismus, tradiční učitel. |
Klíčová slova anglicky: | Teachers´ quality, professional knowledge, professional competences, teaching style, competency, personal prerequisite, facilitation, executive style, liberal style, constructivism, traditional teacher. |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jan Voda, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 02.01.2017 |
Datum zadání: | 02.01.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 09.01.2019 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.10.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.01.2019 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Jaroslav Pěnička |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je hledat odpověď na dvě výzkumné otázky: 1/ Co utváří image (prestiž/pověst) učitele v očích veřejnosti? 2/ Jaké profesní a lidské kvality učitele na 1. stupni hodnotí rodiče a veřejnost nejvýše? Autorka vstupuje do výzkumu s předpokladem, že oblasti preferencí rodičů se budou měnit v závislosti na věku žáků. V nižších ročnících budou rodiče klást důraz na osobnostní kvality učitele zejména ve vztahu k adaptování dítěte na školu a vytváření bezpečného prostředí. Ve vyšších ročnících bude postupně akcentován nárok na odbornost učitele jako garanta výsledků učení dětí – ve vazbě na přechod na vyšší stupeň, resp. víceletá gymnázia.
Diplomová práce bude rozdělena na tři části. Těžiště teoretického a analytického oddílu bude v zodpovězení ot. 1. V teoretické části autorka provede rešerši, co všechno se ví o „image učitele“, nadřazeným tématem je kvalita učitele. Obsahem analytické části bude rozbor hodnotících kritérií různých veřejně udělovaných cen učitelům typu Zlatý Ámos nebo medializovaných „prototypů“ učitele, srov. chciucit.cz. Na základě teoretické a analytické části autorka zpracuje 6-10 medailonů učitelů různých kvalit, a tyto předloží formou dotazníku cca 150 rodičům reprezentujícím věkové skupiny předškoláků a první až páté třídy. Provede tabelaci a rozbor výsledků, případně poukáže na zřetelné trendy (viz výzkumný předpoklad výše). Výsledky výzkumu zpětně porovná s image učitele a jeho kvalitami deklarovanými v teoretické a analytické části. |
Seznam odborné literatury |
Hadj-Moussová, Z. (2012). Pedagogická a sociální psychologie.
Holeček, V. (2014). Psychologie v učitelské praxi. Kotler, P. (2001). Marketing management. Spilková V. a kol. (2005). Proměny primárního vzdělávání v ČR. Hanáčková, V. (2000). Image současného pedagoga. Dostupné z http://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjcqsWCvqPRAhXEOFAKHctDAcUQFggoMAU&url=http%3A%2F%2Fis.mendelu.cz%2Fzp%2Fportal_zp.pl%3Fprehled%3Dvyhledavani%3Bpodrobnosti%3D33256%3Bdownload_prace%3D1&usg=AFQjCNHYlibwJDGSs64t-d47BXBXWZ7eUg&sig2=2E8EzpmSIUfqTHzdbcFOqA Marková, N. (2016). Značky kvality v základním školství. Dostupné z https://ckis.cuni.cz/F/C8P1TIG333IITRN4KVATNTBM1JKYIP7HJ2X774YL7KIBGY9B1M-51073?func=full-set-set&set_number=005747&set_entry=000001&format=999 |
Předběžná náplň práce |
V současné době se často diskutuje o kvalitě školství, o pozici učitelů ve společnosti. Tyto diskuse bývají spojeny s hodnocením kvality učitelů, jejich způsobu výuky, ale i přístupu k žákům i k rodině. Význam učitelství bývá vnímán ve dvou rovinách: prioritní důraz je kladen na předávání vědomostí, ale také je zdůrazňován význam rozvoje osobnosti žáka, jeho kompetencí a mezilidské vzájemnosti a ohleduplnosti. V této práci budu popisovat různé styly výuky, osobnostní předpoklady i další kompetence, kterými by měl kvalitní učitel disponovat. Představím pět základních výukových stylů, u kterých si budu všímat jejich pozitiv, tak i rizik. V analytické části vyhledám soutěže oceňující dobré učitele a budu popisovat kritéria, na základě kterých jsou vybraní učitelé oceněni. Výzkumná část bude formou dotazníkového šetření zjišťovat, jakého učitele 1. stupně ZŠ si přejí pro svoje dítě zákonní zástupci, jakých lidských i odborných kvalit si nejvíce cení. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The role of a teacher in society and quality of education are quite often subject of a discussion these days. These discussions are linked with evaluation of quality of teachers, their way of teaching, and also with their approach to pupils and parents. The importance of teaching can be seen in two levels: firstly, the focus is on giving the knowledge, and secondly the focus is on personal development of the pupil, his/her competencies, and personal skills and respect. In this work I will describe various styles of teaching, personal prerequisites and further competencies, as necessary qualities a teacher should have. I will present five basic teaching styles with focus on their positives and risks. In analytical part, I will look up competitions rewarding good teachers and will describe criteria based on which selected teachers are rewarded. By the form of questionnaire, the practical part will try to identify what type of teacher of 1st level Primary school is preferred by the parents / legal representatives, and what type of personal and professional qualities they appreciate the most. |