Analýza učebnic českého jazyka pro střední školy z genderového hlediska
Název práce v češtině: | Analýza učebnic českého jazyka pro střední školy z genderového hlediska |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Analysis of Czech Language Secondary School Text Books from the Gender Point of View |
Klíčová slova: | gender, genderové stereotypy, genderová korektnost, učebnice českého jazyka pro střední školy, genderová lingvistika |
Klíčová slova anglicky: | gender, gender stereotypes, gender correctness, Czech language secondary school textbooks, gender linguistics |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra českého jazyka (41-KCJ) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 08.12.2016 |
Datum zadání: | 20.12.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2018 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2018 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Studentka provede analýzu všech řad učebnic českého jazyka pro střední školy. Bude si všímat prostředků diskriminace v jazyce (generické maskulinum, způsob oslovení, deminutiva apod.) Dále si bude všímat témat z hlediska genderu a zobrazení postav z hlediska genderu. Údaje budou kvantifikovány. V závěru shrne svá zjištění a eventuálně podá doporučení k nápravě situace. |
Seznam odborné literatury |
http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/pomucka-pri-posuzovani-genderove-korektnosti-ucebnic
Chejnová, P. (2010). Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: Pedf UK. (další odkazy zde) Renzetti, C. M., Curran, D. J. (2003). Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum. Smetáčková, I. a kol. (2006). Gender ve škole. Praha: Otevřená společnost. (další odkazy zde) Valdrová, J., Smetáčková, I., Knotková-Čapková, B. (2005). Příručka pro posuzování genderové korektnosti učebnic. In: Ročenka katedry/centra genderových studií 03/04. Praha: Fakulta humanitních studií UK. |