Poruchy autistického spektra z pohledu intatktního sourozence
Název práce v češtině: | Poruchy autistického spektra z pohledu intatktního sourozence |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Autism Spectrum Disorders - Sibling's Perspective |
Klíčová slova: | Poruchy autistického spektra, sourozenec, psychická náročnost poruchy, sociální podpurné služby |
Klíčová slova anglicky: | Autism Spectrum Disorder, Sibling, Psychological complexity, Social and support services |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 28.11.2016 |
Datum zadání: | 28.11.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 17.09.2018 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.09.2018 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se bude zabývat sourozenci lidí s poruchami autistického spektra. Bude založena na kvalitativní metodologii a jejím cílem bude popsat a analyzovat náročnost života s poruchou autistického spektra z pohledu intaktních sourozenců. Dále bychom se rádi zaměřili na potřeby intaktního sourozence, možnosti podpory v rámci sociálního prostředí rodiny a specializovaných organizací. Výzkum bude prováděn pomocí polostrukturovaného rozhovoru a sociometrického dotazníku.
1) Úvod 2) Teoretická část - poruchy autistického spektra - sociální chování a prostředí lidí s poruchou autistického spektra - intaktní sourozenec dítěte s postižením - vliv poruchy/postižení na psychosociální vývoj sourozenců 3) Empirická část - cíle výzkumu a výzkumné otázky - metodologie výzkumu - výzkumný vzorek - prezentace a analýza dat - interpretace a diskuse 4) Závěr |
Seznam odborné literatury |
Bleach, F. (2011). Každý jsme jiný: kniha pro všechny kluky a holky, kteří mají sourozence s autismem. Praha: APLA.
Hilton, C. L., Babb-Keeble, A., Westover, E. E., Zhang, Y., Adams, C., Collins, D. M., et al. (2016). Sensory Responsiveness in Siblings of Children with Autism Spectrum Disorders. Journal Of Autism And Developmental Disorders, 46(12), 3778-3787. Hrdlička, M., & Komárek, V. (Eds.). (2014). Dětský autismus: přehled současných poznatků (2., dopl. vyd.). Praha: Portál. Leman, K. (2016). Sourozenecké konstelace: nové, přepracované vydání. Praha: Portál. ‚Rodgers, J. D., Warhol, A., Fox, J. D., McDonald, C. A., Thomeer, M. L., Lopata, C., et al. (2016). Minimal Risk of Internalizing Problems in Typically-Developing Siblings of Children with High-Functioning Autism Spectrum Disorder. Journal Of Child And Family Studies, 25(8), 2554-2561. Thorová, K. (2006). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál |
Předběžná náplň práce |
Práce se bude zabývat sourozenci lidí s poruchami autistického spektra. Bude založena na kvalitativní metodologii a jejím cílem bude popsat a analyzovat náročnost života s poruchou autistického spektra z pohledu intaktních sourozenců. Dále bychom se rádi zaměřili na potřeby intaktního sourozence, možnosti podpory v rámci sociálního prostředí rodiny a specializovaných organizací. Výzkum bude prováděn pomocí polostrukturovaného rozhovoru a sociometrického dotazníku.
1) Úvod 2) Teoretická část - poruchy autistického spektra - sociální chování a prostředí lidí s poruchou autistického spektra - intaktní sourozenec dítěte s postižením - vliv poruchy/postižení na psychosociální vývoj sourozenců 3) Empirická část - cíle výzkumu a výzkumné otázky - metodologie výzkumu - výzkumný vzorek - prezentace a analýza dat - interpretace a diskuse 4) Závěr |