Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Globalizace a vybrané globální problémy ve výuce základů společenských věd na gymnáziích
Název práce v češtině: Globalizace a vybrané globální problémy ve výuce základů společenských věd na gymnáziích
Název v anglickém jazyce: Globalization and selected global issues in social studies at high schools
Klíčová slova: globalizace, globální rozvojové vzdělávání, globální kompetence, konstruktivismus, studentská porozumění, kvalitativní výzkum, polostrukturovaný hloubkový rozhovor
Klíčová slova anglicky: globalization, global development education, global competence, constructivism, students' understanding, qualitative research, in-depth semi-structured interview
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Vedoucí / školitel: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 21.11.2016
Datum zadání: 21.11.2016
Datum a čas obhajoby: 11.09.2017 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:03.07.2017
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2017
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce si klade za cíl nejprve teoreticky vymezit téma globalizace a další související pojmy. Následně bude analyzováno, jak je problematika zpracována v rámci průřezového tématu Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Podobně bude popsáno, jakým způsobem se k tématu vztahuje vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ v rámci RVP G.
Další část práce se bude věnovat diagnostice studentských porozumění vybraným pojmům a v návaznosti na to práce nabídne doporučení pro výuku tématu na gymnáziích.

Seznam odborné literatury
BECK, Ulrich. Co je to globalizace?: omyly a odpovědi. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2007. Sociologická řada. ISBN 978-80-7325-123-9.
GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4.
HODAČ, Jan a Tomáš KOTRBA. Učebnice globalizace. Brno: Barrister & Principal, 2011. ISBN 978-80-87474-33-4.
HRACHOVCOVÁ, Marie, Viola HORSKÁ a Jan ZOUHAR. Pomáháme při tvorbě školního vzdělávacího programu: vzdělávací obor Výchova k občanství. Úvaly: Albra, 2007. ISBN 978-80-7361-036-4.
HRUŠKA, Jiří, BUREŠ, Jiří (ed.). Globální a environmentální výchova na pobytových akcích: manuál nejen pro učitele. Ilustrace Ondřej Zeman. Pardubice: Ekocentrum Paleta, 2005.
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: bílá kniha. Praha: Tauris, 2001. ISBN 80-211-0372-8.
PIKE, Graham a David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu 1. Vyd. 2. Překlad Milan Caha. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-629-2.
PIKE, Graham a David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu 2. Vyd. 2. Překlad Milan Caha. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-630-8.
PIKE, Graham. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.
STANĚK, Antonín. Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007. ISBN 978-80-7182-224-0.
VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, c2006. Dokážu to? ISBN 80-239-4908-X.
BELHOVÁ, Miroslava, SKALICKÁ, Petra a Lenka SOBOTOVÁ (eds.). Začínáme s GRV: případová studie k začleňování globálního rozvojového vzdělávání na českých školách. Praha: Člověk v tísni, c2009. ISBN 978-80-86961-87-3.
ČÁP, Petr a Filip HOTOVÝ. Přihlížet, nebo jednat?: programy globálního rozvojového vzdělávání pro žáky SŠ. Olomouc: ARPOK, 2014. ISBN 978-80-905361-8-0.
DEMLOVÁ, Veronika. Svět do všech předmětů: globální témata pro 2. stupeň ZŠ a víceletá gymnázia. Brno: Společnost pro Fair Trade ve spolupráci s Agenturou rozvojové a humanitární pomoci Olomouckého kraje, 2009. ISBN 978-80-254-5678-1.
MALINOVÁ, Jana. Enviglobe: příručka pro začleňování globálně environmentálních témat do výuky. Horka nad Moravou: Sluňákov - centrum ekologických aktivit města Olomouce, 2014. ISBN 978-80-905347-7-3.
NÁDVORNÍK, Ondřej a Andrea VOLFOVÁ (eds.). Společný svět: příručka globálního rozvojového vzdělávání. Praha: Člověk v tísni - společnost při ČT, 2004. ISBN 80-903510-0-X.
Příčiny a důsledky: témata globálního rozvojového vzdělávání v historických souvislostech pro 2. stupeň ZŠ a SŠ. Olomouc: ARPOK, o.p.s., 2015. ISBN 978-80-906162-0-2.
ŠTĚPNIČKOVÁ, Kateřina, Marcela FIEDOROVÁ a Dominika JÍCHOVÁ. Svět v jednom dni: projektové dny s rozvojovou tematikou pro 2. stupeň ZŠ. Olomouc: ARPOK, 2014. ISBN 978-80-905361-7-3.
ŠVEJCAR, Stanislav, Karla STŘÍLKOVÁ a Barbora ŠÍMOVÁ. Jeden svět na školách: program společnosti Člověk v tísni: učitelský zápisník. Praha: Člověk v tísni, 2009. ISBN 978-80-86961-77-4.



 
Univerzita Karlova | Informační systém UK