Vliv rodičů na pedagogické směřování základní školy
Název práce v češtině: | Vliv rodičů na pedagogické směřování základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Influence of parents on the pedagogical direction of elementary school |
Klíčová slova: | Základní škola, spolupráce, rodiče, ředitel, žáci, pedagogické směřování, participace, ovlivňování, možnosti, opatření. |
Klíčová slova anglicky: | Elementary school, cooperation, parents, headmaster, pupils, pedagogical direction, participation, influencing, options, measures. |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Jindřich Kitzberger |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 30.06.2016 |
Datum zadání: | 09.09.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 23.05.2017 10:00 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, M209, pedagogická laboratoř |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.04.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.05.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (management vzd.) (OSZD005MN) |
Oponenti: | PhDr. Václav Trojan, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se bude zabývat tématem vlivu rodičů na pedagogické směřování základní školy. V teoretické rovině se práce bude věnovat faktorům ovlivňujícím pedagogické směřování základních škol, informovat o tom, jakou roli v tomto procesu hrají rodiče a zda to, že pedagogické směřování školy mohou ovlivnit, má význam pro ně samotné, pro žáky či pro učitele. Dále teoretická část práce přinese informace o bariérách, které v kontextu pedagogického ovlivňování školy ze strany rodičů existují, a o jejich možných řešeních. Cílem práce je zjistit, jaké mají rodiče v současné době možnosti ovlivnit pedagogické směřování školy a jak tyto možnosti využívají. Cíle bude dosaženo prostřednictvím výzkumného šetření, ve kterém budou zodpovězeny dvě otázky – jaké možnosti dávají základní školy rodičům žáků k tomu, aby se mohli podílet na pedagogickém směřování školy, a jaká konkrétní opatření by rodiče žáků základních škol uvítali, aby se podle nich zlepšily podmínky pro možnost ovlivňování pedagogického směřování školy. Výzkumné šetření se bude opírat o rozhovory s řediteli čtyř základních škol v Praze 12 a o dotazníkové šetření s rodiči žáků těchto škol. |
Seznam odborné literatury |
[1] BĚLOHLÁVEK, František. Jak řídit a vést lidi: testy, případové studie, styly řízení,
motivace a hodnocení. 2. doplněné vyd. Praha: Computer Press, 2000. 100 s. ISBN 80- 722-6308-0. [2] ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). 184 s. ISBN 9788024746401. [3] DĚDINA, Jiří., CEJTHAMR, Václav. Management a organizační chování. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 339 s. ISBN 80-247-1300-4. [4] DRAVECKÝ, Ján. Spolupráca rodiny a školy: Študijné texty – bez jazykovej úpravy. Katolícka univerzita v Ružomberku. Pedagogická fakulta – Inštitút J. Páleša v Levoči. Dostupné z: www.jan.dravecky.org/data/spolupraca_rodiny_a_skoly.pdf+&cd=1&hl=cs &ct=clnk&gl=cz [5] EGER, Ludvík. Strategie rozvoje školy. 1. vyd. Plzeň: Cehtuma, 2002. 110 s. ISBN 80- 93-2252-2. [6] Eurydice. Autonomie škol v Evropě: Politická a realizační opatření [online]. Brussels: Eurydice, 2007. 66 s. ISBN 978-80-92-79-08822-3. Dostupné z: http:// eacea.ec.europa.eu/education/Eurydice/documents/thematic_reports/090CS.pdf [7] FELCMANOVÁ, Alena a kol. Rodiče - nečekaní spojenci: jak rozvíjet partnerský dialog mezi školou a rodinou. 1. vyd. Praha: Člověk v tísni, 2013. 81 s. ISBN 978-80-87456-45- 3. [8] FEŘTEK, Tomáš. Rodiče vítáni: praktický návod, jak usmířit rodiče a učitele našich dětí. 1. vyd. Praha: Yinachi, 2011. 112 s. ISBN 978-80-904735-2-2. [9] HAVLÍK, Radomír., KOŤA, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. 174 s. ISBN 978-80-7367-327-7. [10]KREJČÍ, Jaromír. Přednáška z předmětu Právní vědomí vychovatele. Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta. 21. 4. 2016. [11]LHOTKOVÁ, Irena., TROJAN, Václav., KITBERGER, Jindřich. Kompetence řídících pracovníků ve školství. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2012. 103 s. ISBN 978-807-3578- 992. [12]MOOS, Lejf, Jorunn MÖLLER a Olof JOHANSSON. Perspective on Educational Leadership. The Educational Forum. 2004, 68(5), 200 - 210. Dostupné také z: http://eric.ed.gov/?id=EJ724867 [13]OECD/CERI. Parent and Community “Voice” in Schools. In: Demand-Sensitive Schooling? Evidence and Issues [online]. OECD, 2006 [cit. 2016-06-22]. S. 83 - 102. ISBN 9264028412. Dostupné z: https://www.oecd.org/site/schoolingfortomorrowkno wledgebase/themes/demand/parentandcommunityvoiceinschools.htm [14]PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2009. 488 s. ISBN 9788073675035. 3 [15]SARZALA, Dariusz. Children - Parents - Educational Space: Coopeation of Family and Schools in the Educational Process - Selected Aspects. In: Familly in a Context of Pedagogical, Psychological and Sociological Researches: Materials of the VI International Scientific Conference (October, 2015). Praha: Vědecko vydavatelské centrum Sociosféra-CZ, 2015, s. 24 - 29. ISBN 978-80-7526-047-5. [16]RABUŠICOVÁ, Milada, Klára ŠEĎOVÁ, Kateřina TRNKOVÁ a Vlastimil ČIHÁČEK. K otevřenosti škol vůči rodičům a veřejnosti. Studia Pedagogica. 2004, 52(9), 59 - 71. [17]VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. Pedagogika pro učitele. 2., rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). 456 s. ISBN 9788024733579. [18]Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. In: Sbírka zákonů České republiky. Částka 190/2004. [19]Zákon č. 563/2004 o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů (v aktuálním, znění) ze dne 10. 11. 2004. In: Sbírka zákonů České republiky. Částka 190/2004. |
Předběžná náplň práce |
1 Úvod
TEORETICKÁ VÝCHODISKA 2 Pedagogické směřování školy 2.1 Vize školy 2.2 Dlouhodobé cíle a strategie školy 2.3 Další faktory určující pedagogické směřování školy 2.3.1 Vedení školy 2.3.2 Pedagogický tým 2.3.3 Rodiče 2.4 Shrnutí kapitoly 3 Participace rodičů na pedagogické směřování školy 3.1 Význam spolupráce rodiny a školy 3.2 Formy spolupráce 3.3 Současné trendy 3.4 Bariéry 3.5 Shrnutí kapitoly PRAKTICKÁ ČÁST PRÁCE 4 Metodologie 4.1 Vymezení výzkumného cíle a volba metod 4.2 Představení školních subjektů 4.3 Charakteristika zkoumaného vzorku 4.4 Sběr dat 5 Prezentace výsledků 6 Hodnocení a doporučení 7 Závěr |