Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 372)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv rodičů na pedagogické směřování základní školy
Název práce v češtině: Vliv rodičů na pedagogické směřování základní školy
Název v anglickém jazyce: Influence of parents on the pedagogical direction of elementary school
Klíčová slova: Základní škola, spolupráce, rodiče, ředitel, žáci, pedagogické směřování, participace, ovlivňování, možnosti, opatření.
Klíčová slova anglicky: Elementary school, cooperation, parents, headmaster, pupils, pedagogical direction, participation, influencing, options, measures.
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Vedoucí / školitel: RNDr. Jindřich Kitzberger
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 30.06.2016
Datum zadání: 09.09.2016
Datum a čas obhajoby: 23.05.2017 10:00
Místo konání obhajoby: Myslíkova 7, Praha 1, M209, pedagogická laboratoř
Datum odevzdání elektronické podoby:13.04.2017
Datum proběhlé obhajoby: 23.05.2017
Předmět: Obhajoba diplomové práce (management vzd.) (OSZD005MN)
Oponenti: PhDr. Václav Trojan, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat tématem vlivu rodičů na pedagogické směřování základní školy. V teoretické rovině se práce bude věnovat faktorům ovlivňujícím pedagogické směřování základních škol, informovat o tom, jakou roli v tomto procesu hrají rodiče a zda to, že pedagogické směřování školy mohou ovlivnit, má význam pro ně samotné, pro žáky či pro učitele. Dále teoretická část práce přinese informace o bariérách, které v kontextu pedagogického ovlivňování školy ze strany rodičů existují, a o jejich možných řešeních. Cílem práce je zjistit, jaké mají rodiče v současné době možnosti ovlivnit pedagogické směřování školy a jak tyto možnosti využívají. Cíle bude dosaženo prostřednictvím výzkumného šetření, ve kterém budou zodpovězeny dvě otázky – jaké možnosti dávají základní školy rodičům žáků k tomu, aby se mohli podílet na pedagogickém směřování školy, a jaká konkrétní opatření by rodiče žáků základních škol uvítali, aby se podle nich zlepšily podmínky pro možnost ovlivňování pedagogického směřování školy. Výzkumné šetření se bude opírat o rozhovory s řediteli čtyř základních škol v Praze 12 a o dotazníkové šetření s rodiči žáků těchto škol.
Seznam odborné literatury
[1] BĚLOHLÁVEK, František. Jak řídit a vést lidi: testy, případové studie, styly řízení,
motivace a hodnocení. 2. doplněné vyd. Praha: Computer Press, 2000. 100 s. ISBN 80-
722-6308-0.
[2] ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada,
2013. Pedagogika (Grada). 184 s. ISBN 9788024746401.
[3] DĚDINA, Jiří., CEJTHAMR, Václav. Management a organizační chování. 1. vyd. Praha:
Grada Publishing, 2005. 339 s. ISBN 80-247-1300-4.
[4] DRAVECKÝ, Ján. Spolupráca rodiny a školy: Študijné texty – bez jazykovej úpravy.
Katolícka univerzita v Ružomberku. Pedagogická fakulta – Inštitút J. Páleša v Levoči.
Dostupné z: www.jan.dravecky.org/data/spolupraca_rodiny_a_skoly.pdf+&cd=1&hl=cs
&ct=clnk&gl=cz
[5] EGER, Ludvík. Strategie rozvoje školy. 1. vyd. Plzeň: Cehtuma, 2002. 110 s. ISBN 80-
93-2252-2.
[6] Eurydice. Autonomie škol v Evropě: Politická a realizační opatření [online]. Brussels:
Eurydice, 2007. 66 s. ISBN 978-80-92-79-08822-3. Dostupné z: http://
eacea.ec.europa.eu/education/Eurydice/documents/thematic_reports/090CS.pdf
[7] FELCMANOVÁ, Alena a kol. Rodiče - nečekaní spojenci: jak rozvíjet partnerský dialog
mezi školou a rodinou. 1. vyd. Praha: Člověk v tísni, 2013. 81 s. ISBN 978-80-87456-45-
3.
[8] FEŘTEK, Tomáš. Rodiče vítáni: praktický návod, jak usmířit rodiče a učitele našich dětí.
1. vyd. Praha: Yinachi, 2011. 112 s. ISBN 978-80-904735-2-2.
[9] HAVLÍK, Radomír., KOŤA, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. 2. vyd. Praha: Portál,
2007. 174 s. ISBN 978-80-7367-327-7.
[10]KREJČÍ, Jaromír. Přednáška z předmětu Právní vědomí vychovatele. Univerzita Karlova
v Praze. Pedagogická fakulta. 21. 4. 2016.
[11]LHOTKOVÁ, Irena., TROJAN, Václav., KITBERGER, Jindřich. Kompetence řídících
pracovníků ve školství. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2012. 103 s. ISBN 978-807-3578-
992.
[12]MOOS, Lejf, Jorunn MÖLLER a Olof JOHANSSON. Perspective on Educational
Leadership. The Educational Forum. 2004, 68(5), 200 - 210. Dostupné také z:
http://eric.ed.gov/?id=EJ724867
[13]OECD/CERI. Parent and Community “Voice” in Schools. In: Demand-Sensitive
Schooling? Evidence and Issues [online]. OECD, 2006 [cit. 2016-06-22]. S. 83 - 102.
ISBN 9264028412. Dostupné z: https://www.oecd.org/site/schoolingfortomorrowkno
wledgebase/themes/demand/parentandcommunityvoiceinschools.htm
[14]PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2009. 488 s.
ISBN 9788073675035.
3
[15]SARZALA, Dariusz. Children - Parents - Educational Space: Coopeation of Family and
Schools in the Educational Process - Selected Aspects. In: Familly in a Context of
Pedagogical, Psychological and Sociological Researches: Materials of the VI
International Scientific Conference (October, 2015). Praha: Vědecko vydavatelské
centrum Sociosféra-CZ, 2015, s. 24 - 29. ISBN 978-80-7526-047-5.
[16]RABUŠICOVÁ, Milada, Klára ŠEĎOVÁ, Kateřina TRNKOVÁ a Vlastimil ČIHÁČEK.
K otevřenosti škol vůči rodičům a veřejnosti. Studia Pedagogica. 2004, 52(9), 59 - 71.
[17]VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. Pedagogika pro učitele. 2.,
rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). 456 s. ISBN
9788024733579.
[18]Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném
vzdělávání. In: Sbírka zákonů České republiky. Částka 190/2004.
[19]Zákon č. 563/2004 o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
(v aktuálním, znění) ze dne 10. 11. 2004. In: Sbírka zákonů České republiky. Částka
190/2004.
Předběžná náplň práce
1 Úvod
TEORETICKÁ VÝCHODISKA
2 Pedagogické směřování školy
2.1 Vize školy
2.2 Dlouhodobé cíle a strategie školy
2.3 Další faktory určující pedagogické směřování školy
2.3.1 Vedení školy
2.3.2 Pedagogický tým
2.3.3 Rodiče
2.4 Shrnutí kapitoly
3 Participace rodičů na pedagogické směřování školy
3.1 Význam spolupráce rodiny a školy
3.2 Formy spolupráce
3.3 Současné trendy
3.4 Bariéry
3.5 Shrnutí kapitoly
PRAKTICKÁ ČÁST PRÁCE
4 Metodologie
4.1 Vymezení výzkumného cíle a volba metod
4.2 Představení školních subjektů
4.3 Charakteristika zkoumaného vzorku
4.4 Sběr dat
5 Prezentace výsledků
6 Hodnocení a doporučení
7 Závěr
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK