Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Životní příběhy a profesní dráhy ředitelů středních škol
Název práce v češtině: Životní příběhy a profesní dráhy ředitelů středních škol
Název v anglickém jazyce: Life stories and career directors of secondary schools
Klíčová slova: ředitelé středních škol, manažerské schopnosti a dovednosti, řízení a vedení, kompetence, profesní dráha, kvalitativní výzkum, životní historie, biografie, etnografie
Klíčová slova anglicky: directors of secondary schools, managerial skills, management and leadership, expertise, professional path, qualitative research, personal history, biography, ethnography
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Vedoucí / školitel: RNDr. Jindřich Kitzberger
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 30.06.2016
Datum zadání: 09.09.2016
Datum a čas obhajoby: 24.05.2017 13:00
Místo konání obhajoby: Myslíkova 7, Praha 1, M209, pedagogická laboratoř
Datum odevzdání elektronické podoby:20.04.2017
Datum proběhlé obhajoby: 24.05.2017
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (SMG) (OSZD004SM)
Oponenti: PhDr. Václav Trojan, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude přibližovat základní fáze procesu výkonu ředitelské funkce – stávání se ředitelem školy, systém kariérní přípravy – adaptační, inovační a specializační vzdělávání, kontinuální vzdělávání, současný stav v profesním rozvoji. Text představí specifické fáze v kariéře každého ředitele, konkrétně rozhodování se o kariérové změně ( tedy myšlenku stát se ředitelem/ředitelkou školy), výběrové řízení a nástup do ředitelské funkce, adaptaci na novou profesní roli, rozvoj a vzdělávání, v neposlední řadě také současné postavení ředitele, jeho role a funkce. Výzkum, o který se práce opře, bude pojímán a koncipován jako kvalitativně orientované šetření. Skrze metodu životní historie a přístupy případových studií, etnografie a biografie nastíní životní mezníky a události, které hrají roli na samém počátku, v průběhu i v současném pojetí profesní dráhy ředitelů škol. Retrospektivní pohled umožní zachytit interakci mezi náhledem na významné životní události a dalšími posuny v jejich dosavadní kariéře. Práce se dále opře o tezi, že průběh jednotlivých etap má nepřehlédnutelný vliv nejen na další profesní vývoj, ale zásadním způsobem se promítá a odráží do samotného vedení a řízení školy.
Cílem bakalářské práce je získat a analyzovat data, která nám přiblíží, jakým způsobem se promítá teorie a praxe práce ředitelů středních škol do vlastního řízení školy, a to v kontextu rozvoje jejich životní a profesionální dráhy.
Dílčím cílem bude popsat a zhodnotit úroveň znalostí ve vybraných oblastech manažerských kompetencí a posoudit jejich důležitost pro práci ředitele.
Seznam odborné literatury
AMSTRONG, M.: Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada publishing, 2002. ISBN 80-247-0469-2.
Anotace projektového záměru Kariéra ředitele školy – individuální projekt národní, 1.7.2012-31.12.2014.
BRUDÍKOVÁ, E: Efektivní škola = osobnost učitele + kvalitní ředitel. Učitelské noviny č. 38/2009.
HENDL, J.: Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1.
LHOTKOVÁ, I.: Příprava vzdělávacích lídrů. Řízení školy. 2011, roč.VIII, č.5., str.3. ISSN 1214-8679
LHOTKOVÁ, I.: Střední management v kontextu školy. Řízení školy. 2011, roč.VIII, č.9. ISSN 1214-8679.
McKinsey & Company Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení. /online/. Praha, září 2010.
MIKÁČ, J. - PUŠKINOVÁ, M.: Rozhodování ředitele školy a školského zařízení ve správním řízení. Praha: Wolters Kluwer, ISBN 978-80-7357-595-3.
NÁVRATOVÁ, L.: Standart ředitele školy jako prostředek celoživotního vzdělávání a hodnocení ředitelů škol zřizovatelem. Praha: CŠM PedF UK, 2012.
PALÁN, Z.: Výkladový slovník. Lidské zdroje. Praha: Academia, 2002.
POL, M. a kol.: Úvodní fáze profesní dráhy ředitelů základních škol. Studia paedagogica, roč.14, č.1, 2009.
RYMEŠ, M. : Moderní řízení. 2011, roč. VIII, č.4, ISSN 1214-8679.SEDLÁČEK, M.: Řízení základní školy. Perspektiva případových studií práce ředitelů. Dizertační práce. Brno: MU, 2008.
SOUKUP, J.: Motivační rozhovory v praxi. Praha: Portál, 2014.
SEDLÁČEK, M.: Škola a její ředitel. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007
TROJAN, V.: Kompetence řídících pracovníků ve školství. Praha: CŠM PedF UK Praha, 2008.
TROJAN, V.: Systém vzdělávání řídících pracovníků v České republice. Řízení školy. 2010, roč. VII, č.12. ISSN 1214-8679.
TROJAN, V.: Ředitel současné školy. Praha: Raabe, 2016.
TURECKIOVÁ, M.: Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0405-6.
Předběžná náplň práce
V bakalářské práci zkoumáme základní fáze procesu výkonu ředitelské funkce – stávání se ředitelem školy, systém kariérní přípravy – adaptační, inovační a specializační vzdělávání, kontinuální vzdělávání, současný stav v profesním rozvoji. Text představí specifické fáze v kariéře každého ředitele, konkrétně rozhodování se o kariérové změně ( tedy myšlenku stát se ředitelem/ředitelkou školy), výběrové řízení a nástup do ředitelské funkce, adaptaci na novou profesní roli, rozvoj a vzdělávání, v neposlední řadě také současné postavení ředitele, jeho role a funkce. Výzkum, o který v práci opřeme, bude pojímán a koncipován jako kvalitativně orientované šetření či výzkum. Skrze metodu životní historie a přístupy případových studií, etnografie a biografie nastíníme životní mezníky a události, které hrají roli na samém počátku, v průběhu i v současném pojetí profesní dráhy ředitelů škol. Retrospektivní pohled umožní zachytit interakci mezi náhledem na významné životní události a dalšími posuny v jejich dosavadní kariéře. V práci budeme vycházet z následujících tezí: 1. průběh jednotlivých etap má nepřehlédnutelný vliv nejen na další profesní vývoj, ale zásadním způsobem se promítá a odráží do samotného vedení a řízení školy. 2. V profesi ředitele školy se překrývají dvě typově různé pracovní činnosti dvou různých odborných směrů, tak jak je klasifikuje Národní soustava povolání: a) výchova a vzdělání stejně jako b) management, jehož podstatou je způsobilost pro celkové řízení a koordinaci školy a převzetí zodpovědnosti za tvorbu rozvojových strategií školy.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis examines basic stages of enforcement of the directorship - becoming a school director, system of career preparation - adaptative learning, innovative and specialized education, continuous education, current situation in professional development. The text presents specific stages in the career of each school director, in particular the decision to change the career (thus the idea to become a school director), selection procedure and start to work as a director, adaptation to the new professional role, development and education, not least also the current position, role and function of the director. The foundation of the research will be intended and designed as a quality-orientated study or research. We will outline personal milestones and events that play a certain role at the very beginning and in the course of the career as well as the current stage of professional career of school directors by means of methodology of personal history and approach of case studies, ethnography and biography. The retrospective view enables to capture interaction between the insight into significant events in life and further progress in their careers so far. The thesis will be based on the following propositions: 1. The course of individual stages has obvious impact not only on future professional development, but it is fundamentally reflected in the management and administration of the school itself. 2. Two different types of two work activities of two different professional directions, as they are classified by Národní soustava povolání (National Occupational Classification) overlap in the position of school director: a) education and training as well as b) management that is based on eligibility for general leadership and coordination of school and taking responsibility for creation of school development strateg
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK