Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Trendy v církevním školství zaměřené na střední školy
Název práce v češtině: Trendy v církevním školství zaměřené na střední školy
Název v anglickém jazyce: Trends in church education focused on upper secondary schools
Klíčová slova: Církev, školství, trendy, střední školství, křesťanské školy, židovské školy
Klíčová slova anglicky: The church, school system, trends, upper secondary schools, Christian schools, Jewish schools
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Vedoucí / školitel: PhDr. Václav Trojan, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 30.06.2016
Datum zadání: 09.09.2016
Datum a čas obhajoby: 23.05.2017 10:00
Místo konání obhajoby: Myslíkova 7, Praha 1, M209, pedagogická laboratoř
Datum odevzdání elektronické podoby:20.04.2017
Datum proběhlé obhajoby: 23.05.2017
Předmět: Obhajoba diplomové práce (management vzd.) (OSZD005MN)
Oponenti: RNDr. Jindřich Kitzberger
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude vypracována v souladu s Opatřením děkana, kterým se stanovují obsahové, formální a technické náležitosti týkající se zpracování a odevzdání závěrečných prací (8/2015), metodickými pokyny katedry a dalšími relevantními předpisy PedF UK.
Seznam odborné literatury
1) BLAŽKOVÁ, Tereza. Většina žaček je vírou nepolíbená, říká ředitel pražské katolické školy. IDnes.cz [online]. 2015 [cit. 2016-04-15]. Dostupné z: http://praha.idnes.cz/karolicka-skola-praha-rozhovor-s-reditelem-fkp-/praha-zpravy.aspx?c=A151116_2205995_praha-zpravy_mav

2) Ceec: documents. Catholic Schools in Europe [online]. Brussels: European Committee for Catholic Education, 2015, s. 118-119 [cit. 2016-06-07]. Dostupné z: http://enseignement.catholique.be/ceec_wp/?page_id=22&lang=en

3) Casson, Ann. Religion, Education and Values, Volume 3 : Fragmented Catholicity and Social Cohesion : Faith Schools in a Plural Society. Oxford, GBR: Peter Lang AG, 2012. ProQuest ebrary. Web. 11 April 2016. Copyright © 2012. Peter Lang AG. All rights reserved.

4) DĚKANOVSKÁ, Kateřina, SCHEU, Harald Christian a Jakub KŘÍŽ (eds.). Právní postavení náboženských menšin. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, 2013, s. 97, ISBN 978-80-87146-82-8.

5) Dohoda medzi Slovenskou republikou a registrovanými cirkvami a náboženskými spoločnosťami o náboženskej výchove a vzdelávaní [online]. In: Bratislava: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, 2004, s. 2-3 [cit. 2016-06-08]. Dostupné z: https://www.minedu.sk/data/att/959.pdf

6) FORGHANI, Nooshin, Narges KESHTIARAY a Alireza YOUSEFY. A Critical Examination of Postmodernism Based on Religious and Moral Values Education. International Education Studies [online]. 2015, 8(9), 98-106 [cit. 2016-03-24]. ISSN 19139020. Dostupné z: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eric&an=EJ1074075&scope=site

7) HANÁKOVÁ, Alena. Jak zkvalitnit české školství? Kombinace české praxe s nápady ze zahraničí. Učitelské noviny [online]. Praha, 2011, 2011(18) [cit. 2016-06-06]. Dostupné z: http://www.ucitelskenoviny.cz/?archiv&clanek=5954

8) HORÁK, Záboj. Církve a české školství: právní zajištění působení církví a náboženských společností ve školství na území českých zemí od roku 1918 do současnosti. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3623-5.

9) Katalog církevních škol podle kategorií. Církev.cz: Katolická církev v České republice [online]. Praha: Česká biskupská konference, 2016 [cit. 2016-06-06]. Dostupné z: http://www.cirkev.cz/

10) KŘÍŽ, Jakub. Náboženství a veřejná moc v zemích Evropské unie: sborník textů z konference = Religion and Public Authority in European Union Countries : conference proceedings. Vyd. 1. Praha: Ministerstvo kultury České republiky, 2009. ISBN 978-80-86310-86-2.

11) LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD: Čl.16. Poslanecká sněmovna parlamentu České Republiky [online]. Praha, 1992 [cit. 2016-04-15]. Dostupné z: http://www.psp.cz/docs/laws/listina.html

12) McGraw, Bb 2015, 'Liberal Multiculturalism and Confessional Religious Schooling', Political Studies, 63, 5, pp. 1087-1102, Humanities Source, EBSCOhost, viewed 31 March 2016.

13) PAVLÍČEK, Václav a Jiří HŘEBEJK. Ústava a ústavní řád české republiky.: (Text, Důvodová zpráva, Komentář, Literatura, Prováděcí zákony). 1. díl Ústavní systém. Praha: Linde, 1994, 501 s. ISBN 80-85647-38-9.

14) SPRATEK, Daniel. Evropská ochrana náboženské svobody. 1. vydání. Brno: L. Marek, 2008. Deus et gentes. ISBN 9788087127131.

15) Zprava_vyvoj_skolstvi. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky [online]. Praha: MŠMT, 2009 [cit. 2016-04-19]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategicke-a-koncepcni-dokumenty-cerven-2009

16) Rozpočet kapitoly MŠMT: Rozpočet kapitoly MŠMT na rok 2016. MŠMT: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. Praha, 2016 [cit. 2016-06-06]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/ekonomika-skolstvi/rozpocet-kapitoly-msmt

17) Rozpočet kapitoly 333 MŠMT na rok 2016 a rozdělení závazných ukazatelů mezi jednotlivé školské úseky. Kniha 2016 [online]. Praha: MŠMT, 2016, 56, 62-63 [cit. 2016-06-06]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/ekonomika-skolstvi/rozpocet-kapitoly-na-r-2016
18) Soukromé školství na jednotlivých úrovních vzdělávání. Český statistický úřad: Historie a vývoj soukromého školství - 2010 [online]. Praha: Český statistický úřad, 2011 [cit. 2016-06-06]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/historie-a-vyvoj-soukromeho-skolstvi-2010-o24eodq6ws

19) Regionálne školstvo: Výchova a vzdelávanie v súkromných a cirkevných školách. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu [online]. Bratislava: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu, 2016 [cit. 2016-06-08]. Dostupné z: https://www.minedu.sk/vychova-a-vzdelavanie-v-sukromnych-a-cirkevnych-skolach/

20) ZACHAROVÁ, Edita, Ján HERICH a Anton KVASSAY. Sprievodca neštátnymi školami a školskými zariadeniami: regionálne školstvo 1990 - 2011 [online]. Aktualizovaná verze 2012. Bratislava: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, Ústav informácií a prognóz školstva, 2012 [cit. 2016-05-31]. Dostupné z: http://www.uips.sk/sub/uips.sk/images/JH/sprievodca_ns_aktualizovane_12.pdf

• Další relevantní zdroje
Zákony:
Zákon č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech)
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška č. 536/1990 Zb. o zriaďovaní a činnosti cirkevných škôl, (v platnosti až do 1. 9. 2008, kdy vešel v platnost nový školský zákon)

Školský zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov (dále jen „školský zákon“)
Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Předběžná náplň práce
Práce odhaluje, zda byl vzestup církevních středních škol v České republice postupný, či většina církevních středních škol vznikla ve tříletém období těsně po sametové revoluci. Metodou kvantitativního šetření, obsahovou analýzou dokumentů, se věnuje otázkám komparace situace v jednotlivých kategoriích vzdělávání v církevním středním školství České republice a na Slovensku. Pro preciznější uvedení do dané problematiky je stručně popsána i situace v několika dalších evropských státech. Jejím cílem je zmapovat vzestup církevních škol v ČR s bližším zaměřením na církevní střední školství po roce 1989 a jeho oborové zastoupení a porovnat ho s oborovým zastoupením na Slovensku.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The dissertation reveals if the increase of church secondary education schools has been stable, or if most of the church secondary schools have arisen in three years period just after the Velvet Revolution. The methodology of quantitative survey – content analysis is focused on the comparison between the Czech and Slovak Republic situation within the categories of secondary school education. To reach a better understanding of the issues, the situation in other EU countries has been outlined briefly. The dissertation aims to map the numbers of church schools, focusing at the secondary schools and its branch representation and compare their branch categories representation in the education system in Slovakia.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK