Pojetí termínu pedagogický proces v období 1859 - 1914
Název práce v češtině: | Pojetí termínu pedagogický proces v období 1859 - 1914 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The conception of education process in pediod 1859 - 1914. |
Klíčová slova: | Pedagogický proces v období 1859 - 1914, obsah vzdělávání, klíčové osoby pedagogického procesu, historický výzkum, Rakousko - Uhersko |
Klíčová slova anglicky: | Pedagogical process in period 1859 - 1914, content of education, key persons of pedagogical process, historical research, Austria - Hungary |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Václav Trojan, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 30.06.2016 |
Datum zadání: | 09.09.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2017 12:30 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, M006, velká posluchárna |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.06.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2017 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (SMG) (OSZD004SM) |
Oponenti: | doc. PhDr. Jana Marie Šafránková, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce bude vypracována v souladu s Opatřením děkana, kterým se stanovují obsahové, formální a technické náležitosti týkající se zpracování a odevzdání závěrečných prací (8/2015), metodickými pokyny katedry a dalšími relevantními předpisy PedF UK. |
Seznam odborné literatury |
VIŠŇOVSKÝ, E. KAŠČÁK, O. PUPALA, B. Teoretický dualizmus teoretického a praktického: historické pozadie a súčasné ilúzie. 2012, dostupné z: https://www.researchgate.net/profile/Branislav_Pupala/publication/272852117_Pedagogicky_dualizmus_teoretickeho_a_praktickeho_historicke_pozadie_a_sucasne_iluzie/links/564cc45608aeafc2aaaf78f3.pdf
KUŘINA, F. Didaktická transformace obsahu a školská praxe. 2009, dostupné z: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/files/2013/12/P_2009_3_07_Didaktick%C3%A1_298_308.pdf MOJŽÍŠEK, L. Jednota vzdělávání a výchovy ve vyučovacím procesu. 1985, dostupné z: https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/112607/I_PaedagogicaPsychologica_20-1985-1_4.pdf?sequence=1 MAREŠ, J. Vztah pedagogické teorie, pedagogického výzkumu a pedagogické praxe: trochu jinak, 2014, dostupné z: http://www.capvolomouc.cz/ke-stazeni/ MAŇÁK, J. K problému teorie a praxe v pedagogice, 2011, dostupné z: http://www.ped.muni.cz/pedor/archiv/2011/pedor11_3_kproblemuteorieapraxe_manak.pdf ŠIMÁNĚ, M. K problematice zřizování českých menšinových obecních škol na Ústecku v letech 1867-1918, 2010, dostupné z: http://oldwww.upol.cz/fileadmin/user_upload/PdF/e-pedagogium/e-pedagogium_2010/e-pedagogium_IV-2010.pdf#page=83 KASPEROVÁ, D. KASPER, T. Dějiny pedagogiky, Grada, Praha 2008 KÁDNER, O. Pedagogika, školství a jejich dějiny, 1981 JUVA, V. Stručné dějiny pedagogiky, Paido 2003 OURODA, K. Základy pedagogiky, 2009 TROJAN, V. Pedagogický proces a jeho řízení, Wolters Kluwer 2014 ŠUBRT, J. Vonipal J. Historické vědomí obyvatel České republiky perspektivou sociologického výzkumu, UK v Praze 2013 PRUCHA, J. WALTEROVÁ, E. MAREŠ, J. Pedagogický slovník, Portál 2009 PRUCHA, J. Moderní pedagogika, Portál 1997 PRUCHA, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie, Portál 2009 CACH, J. Výchova a vzdělání v českých dějinách I. Státní pedagogické nakladatelství 1988 VALÍŠOVÁ, A. KASIKOVÁ H. Pedagogika pro učitele, Grada 2010 |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce se věnuje pojetí pedagogického procesu v letech 1859 – 1914. Jedná se tedy o historické téma. Pro popis pedagogického procesu v tomto časovém úseku jsem zvolil metody používané v historickém výzkumu. V první části práce zasazuji pedagogický proces do historického kontextu a popisuje významné události dané doby, které měly na školství (tj. i pedagogický proces) významný vliv. Následně vymezuji samotný zkoumaný pojem v jeho komplexnosti a definuji faktory, které na něho působí a ovlivňují ho. V souladu se zvolenou metodologií se zjištěná data opírají především o studium publikací tehdejší doby, a to konkrétně o dobové pedagogické časopisy, didaktickou literaturu a legislativní normy. Tato rešerše byla ještě doplněna o rozhovor s expertem, který mi pomohl v orientaci v tématu a také ve vhodných publikačních podkladech. V závěru shrnuji zjištěné údaje a popisuji zhuštěně pojetí pedagogického procesu v dané době. V diskuzi, která je také součástí závěrečné části této práce, prezentuji úvahu o dalším možném výzkumném uchopení této problematiky – například hlubší prozkoumání role školních inspektorů s ohledem na zodpovědnost za řízení pedagogického procesu.
|
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This Bachelor thesis deals with a conception of pedagogical process in 1859 – 1914. Therefore, it is a historical theme. For the description of pedagogical process in this period of time, I chose methods applied in the historical research. In the first part of the thesis, I put the pedagogical process in the historical context and describe important events of the period in question, which had significant impact on the education system (i.e. on the pedagogical process, too). Subsequently, I define the examined concept itself in its complexity as well as the factors which influence and affect it. In line with the chosen methodology, the found data are based mainly on the study of publications of that time, namely of pedagogical periodicals, didactic literature and legislative standards. This research was completed by an interview with expert, who helped me to be better versed in the theme and also in appropriate published documents. At the end of the thesis, there is a summary of the findings and a description of condensed concept of the pedagogical process in the given period. In the discussion, which is also part of the final section of this bachelor thesis, I present a reflection on possible subsequent researches concerning this theme - for example a deeper examination of the role of school inspectors in relation to their responsibility for managing the pedagogical process. |