Propedeutika kartézské souřadnicové soustavy a rozvoj funkčního myšlení žáků 1. stupně ZŠ
Název práce v češtině: | Propedeutika kartézské souřadnicové soustavy a rozvoj funkčního myšlení žáků 1. stupně ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Propedeutics of cartesian coordinate system and the development of functional thinking of primary school pupils |
Klíčová slova: | kartézská souřadnicová soustava, funkce, číselná osa, nula, nekonečno, didaktické matematické prostředí, žák mladšího školního věku, konstruktivismus |
Klíčová slova anglicky: | cartesian coordinate system, function, number axis, zero, infinity, didactical mathematical environment, primary school pupil, constructivism |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jaroslava Kloboučková |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 03.11.2016 |
Datum zadání: | 03.11.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 23.05.2018 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R302, 302, Knihovna KMDM, 3. patro, vpravo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.04.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.05.2018 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Derek Pilous, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Prostudování příslušné odborné literatury
2. Tvorba návrhu dílčích cílů jednotlivých etap zaváděného didaktického prostředí 3. Návrh klasifikace úloh podle teoretických parametrů 4. Formulace série konkrétních úloh k jednotlivým typům a cílům 5. Matematická interpretace úloh 6. Experimentální ověření úloh ve výuce 7. Analýza výsledků ověřování 8. Tvorba finální podoby úloh 9. Sebereflexe a formulování závěrů práce |
Seznam odborné literatury |
HEJNÝ, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: Aritmetika 1. stupně. Praha: PedF UK v Praze, 2014. ISBN 978-80-7290-776-2.
JIROTKOVÁ, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha : UK v Praze, PedF, 2010 HEJNÝ, M.; KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika: Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4. HOŠPESOVÁ, A.; STEHLÍKOVÁ, N.; TICHÁ, M. (Eds) Cesty zdokonalování kultury vyučování matematice. České Budějovice : Jihočeská Univerzita v Českých Budějovicích, 2007. VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ŘÍČAN, P. Cesta životem: vývojová psychologie. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-124-7. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Národní ústav pro vzdělávání, 2013. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky: (http://class.pedf.cuni.cz/NewSUMA/Download/Volne/SUMA_59.pdf) |
Předběžná náplň práce |
Cílem diplomové práce je didakticky zmapovat a popsat nové matematické prostředí a možnosti jeho aplikace ve vyučování na 1. stupni ZŠ. V teoretické části budou rozpracovány cíle prostředí a typologie úloh s přihlédnutím k propedeutice středoškolské matematiky, která je v prostředí obsažena. V praktické části bude provedeno a popsáno testování úloh v jednotlivých ročnících a následná analýza tohoto ověřování. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of this diploma is to didactically map and describe new mathematical environment and its possible application in the classroom on the first grade of primary school. In theoretical part will be developed environmental goals and typology of tasks taking into account the propaedeutic of high school mathematics, which is contained in the environment. In the practical part will be done and described testing of tasks in each year and the following analysis of this review. |