Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Optimální prospívání pracovníků v pomáhajících profesích s využitím modelu PERMA
Název práce v češtině: Optimální prospívání pracovníků v pomáhajících profesích s využitím modelu PERMA
Název v anglickém jazyce: Flourishing of workers in the helping professions using the model PERMA
Klíčová slova: Model Perma|optimální prospívání|pomáhající profese|pozitivní psychologie|teorie duševní pohody
Klíčová slova anglicky: Model Perma|flourishing|helping professions|positive psychology|well being theory
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: Mgr. Martina Švandová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 02.11.2016
Datum zadání: 02.11.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 20.03.2018
Datum a čas obhajoby: 24.05.2018 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:17.04.2018
Datum proběhlé obhajoby: 24.05.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá ústředním tématem pozitivní psychologie, fenoménem optimálního prospívání, tzv. flourishing. Zkoumá jej ve vztahu k náročnosti a kompetencím pomáhajících profesí. Teoretická část práce ozřejmuje vznik a vývoj pozitivní psychologie, její limity, aktuální výzkumy a možnosti do budoucna. Dále se věnuje teorii duševní pohody a popisuje Perma model. Definuje pomáhající profese, zabývá se jejich náročností a kompetencemi pomáhajících pracovníků. Empirické šetření je vedeno kvalitativně metodou polostrukturovaného hloubkového interview jako hlavní výzkumné metody a zúčastněným pozorováním jako metody vedlejší.
Cílem práce je prozkoumat fenomén optimálního prospívání pomáhajících pracovníků a odkrýt vzájemné souvislosti mezi všemi aspekty pilířů modelu Perma a náročností pomáhajících profesí.
Seznam odborné literatury
[1] AKHTAR, Miriam, 2015. Pozitivní psychologií proti depresi, jak svépomocí dosáhnout štěstí, pohody a vnitřní síly. Přel. D. Šamánková. Vyd. 1 Praha : Grada Publishing. IBSN 978-80-247-4839-9
[2] ARRIVÉ, Jean-Yves, 2004. Umění prožívat emoce. Vyd. 1. Praha : Portál. ISBN 80-7178-828-7
[3] BAČUVČÍK, Martin, 2014. Jak odkazovat na zdroje ©2008 [online]. Poslední revize 10.4.2014 [cit. 22.4.2017]. Dostupné z https://bacuvcik.webnode.cz/news/jak-odkazovat-na-zdroje/
[4] BLATNÝ, Marek, Jaroslava DOSEDLOVÁ, Vladimír KEBZA a Iva ŠOLCOVÁ, 2005. Psychosociální souvislosti osobní pohody. Vyd. 1. Brno : Masarykova Univerzita & Nakladatelství MSD. IBSN 80-86633-35-7
[5] BONIWELL, Ilona, 2006. Positive Psychology in a Nutshell: A Balanced Introduction to the Science of Optimal Functioning. Vyd. 2. London : Personal Well-Being Centre. ISBN 0-9548387-8-5
[6] BUTLER Julia a Margaret KERN, 2015. Perma Profiler. PENN University of Pennsylvania Arts & Sciens ©2018 [online]. [cit. 20.10.2017]. Dostupné z: https://ppc.sas.upenn.edu/resources/questionnaires-researchers/perma-profiler
[7] CARR, Alan, 2011. Positive Psychology The Science of Happiness and Human Strengths, Vyd. 2. Hove : Routledge. ISBN 978-0-415-60235-8
[8] COAN, Richard W., 1999. Optimální osobnost a duševní zdraví. Hrdina, umělec, mudrc nebo světec?. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing. ISBN 80-7169-662-5
[9] COMPTON, Wiliam C. a Edward HOFFMAN, 2005. Positive Psychology The Science of Happines and Flourishing, Vyd. 1. Wadsworth : Cengage Learning. ISBN 978-1-111-83412-8
[10] CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly, 1996. O štěstí a smyslu života Můžeme ovládat své prožitky a ovlivňovat jejich kvalitu?. Přel. E. Hauserová. Vyd. 1. Praha : Lidové noviny. IBSN 80-7106-139-5
[11] FERJENČÍK, Ján, 2000. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Vyd. 1, Praha : Portál. IBSN 80-7178-367-6
[12] GÉRINGOVÁ, Jitka, 2011. Pomáhající Profese. Vyd. 1. Praha : Triton. ISBN 978-80-7387-394-3
[13] GOSTRENGTHS Inc., What is PERMA? ©2012-2018 [online]. [cit. 9.5.2017]. Dostupné z:https://www.gostrengths.com/whatisperma/
[14] GRUHL, Monika a Hugo KÖRBÄCHER, 2013. Psychická odolnost v každodenním životě. Přel. P. Babka. Vyd. 1. Praha : Portál. IBSN 978-80-262-0345-2
[15] HÁJEK, Karel, 2007. Práce s emocemi pro pomáhající profese. Vyd. 1 Praha : Portál. IBSN 978-80-7367-346-8
[16] HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ, 2012. Psychologický slovník. Vyd. 2. Praha : Portál. IBSN 978-80-7367-569-1
[17] HENDL, Jan, 2012. Kvalitativní výzkum. Vyd. 1. Praha : Portál. IBSN 978-80-262-0219-6
[18] JANKOVSKÝ, Jiří, 2003. Pomáhající Profese. Vyd. 1. Praha : Triton. ISBN 978-80-725-4329-8
[19] KOPŘIVA, Karel, 2013. Lidský vztah jako součást profese. Vyd. 7. Praha : Portál. ISBN 978-80-262-0528-9
[20] KRISTJÁNSSON, Kristján, 2013. Virtues and Vices in Positive Psychology. Vyd. 1. Cambridge : Cambridge University Press. ISBN 978-1-107-02520-2
[21] KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 1994. Mít pro co žít. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing. ISBN 80-85495-33-3
[22] KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 2006. Psychologie smysluplnosti existence, Otázky na vrcholu života. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing. ISBN 80-247-1370-5
[23] KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 2009. Psychologie moudrosti a dobrého života. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2362-4
[24] KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 2009. Psychologie zdraví. Vyd. 1. Praha : Portál. ISBN 978-80-7367-568-4
[25] KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 2012. Optimismus, pesimismus a prevence deprese. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing. ISBN 978-80-247-4007-2
[26] KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 2013. Jak zvládat depresi 3. aktualizované a rozšířené vydání. Vyd. 3. Praha : Grada Publishing. ISBN 978-80-247-4774-3
[27] KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 2013. Psychologie pocitů štěstí, současný stav poznání. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing. ISBN 978-80-247-4436-0
[28] KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 2015. Pozitivní psychologie. Vyd. 3. Praha : Grada Publishing. ISBN 978-80-262-0978-2
[29] LINLEY, P. Alex a Stephen JOSEPH, 2004. Positive Psychology in Praktice, Vyd. 1. New Jersey : John Wiley & Sons ISBN 978-047159064
[30] LORENZOVÁ, Jitka, 2017. Habitační práce: Sociální Pedagogika – Věda, praxe, profese. Masarykova univerzita pedagogická fakulta
[31] MATOUŠEK, Oldřich a kol., 2013. Encyklopedie sociální práce. Vyd. 1. Praha : Portál. IBSN 978-80-262-0366-7
[32] MATOUŠEK, Oldřich a kol., 2013. Metody a řízení sociální péče. Vyd. 1. Praha : Portál. IBSN 978-80-262-0213-4
[33] MICHALÍK, Jan a kol., 2011. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha : Portál. IBSN 978-80-7367-859-3
[34] MIOVSKÝ, Michal, 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha Grada Publishing. IBSN 80-247-1362-4
[35] NEŠPOR, Karel, 2002. Léčivá moc smíchu. Vyd. 1. Praha : Nakladatelství Vyšehrad. IBSN 80-7021-581-X
[36] PANEURÓPSKA VYSOKÁ ŠKOLA, Centrum pozitívnej psychológie ©2018 [online]. [cit. 12.11.2016]. Dostupné z: https://www.paneurouni.com/aktuality-psychologi/centrum-pozitivnej-psychologie/
[37] PELIKÁN, Jiří, 2007. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Vyd. 1. Praha : Nakladatelství Karolinum IBSN 978-80-7184-569-0
[38] PENN University of Pennsylvania, Positive Psychology Theory ©2018 [online]. [cit. 1.8.2017]. Dostupné z:https://www.authentichappiness.sas.upenn.edu/learn
[39] PETERSON, Christopher a Martin E. P. SELIGMAN, 2004. Character Strengsths and Virtues. Vyd. 1. New York : Oxford University Press. ISBN 978-0195167016
[40] PLHÁKOVÁ, Alena, 2003. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha : Academia. IBSN 80-200-1499-3
[41] POSITIVE PSYCHOLOGY PROGRAM, The Perma Model: Your Scientific Theory of Happiness ©2017 [online]. [cit. 8.1.2018]. Dostupné z: https://positivepsychologyprogram.com/perma-model/
[42] PROCHÁZKA, Miroslav, 2012. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing. IBSN 978-80-247-3470-5
[43] ROHLÍKOVÁ, Petra, 2017. Disertační práce: Optimální prospívání manažera nadnárodní korporace, Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie, Studijní obor Psychologie práce a organizace.
[44] SELIGMAN, Martin E. P., 2003. Authentic Happiness. Vyd. 1. London : Nicholas Brealey Publisching. ISBN 978-1-85788-329-9
[45] SELIGMAN, Martin E. P., 2011. Flourish. Vyd. 1. New York : Free Press. ISBN 978-1-4391-9075-3
[46] SELIGMAN, Martin E.P., 2013. Naučený optimismus. Přel. A. Bartlová. Vyd. 1. Praha : BETA Dobrovský. ISBN 978-80-7306-534-8
[47] SELIGMAN, Martin E.P., 2014. Vzkvétání, Nové poznatky o podstatě štěstí a duševní pohody. Přel. E. Nevrlá. Vyd. 1. Brno : Jan Melvil Publishing. ISBN 978-80-87270-95-0
[48] SELIGMAN, Martin E.P., 2015. Opravdové štěstí. Přel. I. Pavlíčková. Vyd. 1. Praha : Euromedia Group. ISBN 978-80-249-2944-6
[49] SCHMIDBAUER, Wolfgang, 2000. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Přel. P. Patočka. Vyd. 1 Praha : Portál IBSN 80-7178-312-9
[50] SCHMIDBAUER, Wolfgang, 2008. Syndrom pomocníka. Přel. P. Patočka. Vyd. 1. Praha : Portál IBSN 978-80-7367-369-7
[51] SKALICKÁ Kateřina, O štěstí a naději z pohledu pozitivní psychologie. 2016[online]. Vytvořeno 19.12.2016. [cit. 15.2.2017]. Dostupné z: http://www.psychologon.cz/component/content/article/14-psycholog-online/527-o-stesti-a-nadeji-v-paradigmatu-pozitivni-psychologie
[52] SLAMĚNÍK, Ivan, 2011. Emoce a interpersonální vztahy. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing. IBSN 978-80-247-3311-1
[53] SLEZÁČKOVÁ, Alena, 2010. Průvodce pozitivní psychologií, Nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing. IBSN 978-80-247-3507-8
[54] SLEZÁČKOVÁ, Alena, 2010. Štěstí jako předmět vědeckého zkoumání pozitivní psychologie. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. IBSN 978-80-210-5422-6
[55] SNYDER, C. R. a Shane J. LOPEZ, 2002. Handbook of Positive Psychology, Vyd. 1. New York : Oxford University Press. ISBN 978-0195135336
[56] SOKOLOVÁ, Lenka a Zlatica JURSOVÁ, 2015. Osobnosť a sociálno-psychologické kompetencie učiteľov a učiteliek: Monotematický vedecký zborník. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě. ISBN 978-80-223-3950-6
[57] STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ, 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Přel. S. Ježek. Vyd. 1. Brno : Sdružení Podané Ruce ISBN 80-8583460-X
[58] STUCHLÍKOVÁ, Iva, 2002. Základy psychologie emocí, Vyd. 1. Praha : Portál. IBSN 80-7178-533-9
[59] ŠOLCOVÁ, Iva, 2009. Vývoj resilience v dětsví a dospělosti. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2947-3
[60] ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha : Portál. ISBN 978-80-7367-313-0
[61] ŠVEC, Štefan a kol., 2009. Metodologie věd o výchově, kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Přel. J. Caková. V. Dvořáčková, V. Hlavatá, T. Janík, A. Jůvová, L. Sadílková, R. Šíp. Vyd. 1. Brno : Paido. IBSN 978-80-7315-192-8
[62] TRČKOVÁ, Jana, 2016. PCA a pozitivní psychologie. Socioterapia, Psychoterapia. 6. ročník. č. 3 ISSN 13338-7138
[63] UČITEĽSKÉ NOVINY o.z. ©2017 – 2018 [online]. [cit. 14.2.2018]. Dostupné z: https://www.ucn.sk/
[64] ÚLEHLA, Ivan, 2005. Umění Pomáhat. Vyd. 2. Praha : SLON. ISBN 978-80-86429-36-6
[65] VÝROST, Jozef, 2008. Sociální psychologie 2., přepracované a rozšířené vydání. Vyd. 2. Praha : Grada Publishing. IBSN 978-80-247-1428-8
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK