Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
EVALUACE FORMÁLNÍ SPRÁVNOSTI A OBSAHU O RIZIKOVÉM CHOVÁNÍ STRÁNEK PEDAGOGICKO- PSYCHOLOGICKÝCH PORADEN V ČR V ROCE 2016
Název práce v češtině: EVALUACE FORMÁLNÍ SPRÁVNOSTI A OBSAHU O RIZIKOVÉM CHOVÁNÍ STRÁNEK PEDAGOGICKO- PSYCHOLOGICKÝCH PORADEN V ČR V ROCE 2016
Název v anglickém jazyce: Evaluation of formal correctness and risky behavior content on the site pedagogical-psychological counseling centers in the Czech Republic in 2016
Klíčová slova: rizikové chování, pedagogicko-psychologické poradny, prevence, webové stánky
Klíčová slova anglicky: risk behavior, pedagogical and psychological counseling, prevention, website
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN (11-00611)
Vedoucí / školitel: prof. Mgr. Roman Gabrhelík, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 31.10.2016
Datum zadání: 31.10.2016
Datum a čas obhajoby: 13.06.2018 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:26.04.2018
Datum proběhlé obhajoby: 13.06.2018
Předmět: Obhajoba diplomové práce (B02236)
Oponenti: Mgr. Zuzana Hrivíková
 
 
 
Seznam odborné literatury
Seznam použité literatury
Monografie
Bendl, S. (2015) Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada).
Bělík, V., Hoferková, S. (2016) Prevence rizikového chování ve školním prostředí: pro studenty pomáhajících oborů. Brno: Tribun EU.
Kalina, K. (2008) Základy klinické adiktologie. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada).
Kabíček, P., Csémy, L., Hamanová, J (2014) Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Praha: Triton.
Kukla, L. (2016) Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada Publishing, 2016.
Machová, J., Kubátová, D. (2015) Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada).
Miovský, M. (2006) Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada,
Miovský, M. (2012) Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova, 2015 [cit. 2017-06-10]. Dostupné z:www.adiktologie.cz/cz/articles/download/.../2-Vykladovy-slovnik-001-272-TISK-pdf
Martínek, Z. (2015) Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada).
Nielsen Sobotková, V. (2014) Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada).
Nevoralová, M. (2011) Prevence Klinika adiktologie. [online]. 10.8.2011 [cit. 2016-08-29]. Dostupné z: http://www.adiktologie.cz/cz/articles/detail/377/3074/Vymezeni-rizikoveho-chovani.
Pešová, I., Šamalík, M. (2006) Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada (Psyché).
Procházka, M. (2012) Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada).
Šťastná, L., Miovský, M., Novák, P. a Gajdošíková, H. (2011) Manuál kódování mediálních sdělení o návykových látkách a tématech s nimi spojených: Uživatelská příručka. [online] Psychiatrická klinika 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy. [cit. 2017-06-10]. Dostupné z:http://www.adiktologie.cz/cz/articles/detail/18/2850/Manual-kodovani-medialnich-sdeleni-o-navykovych-latkach-a-tematech-s-nimi-spojenych-Uzivatelska-prirucka
Zemanová, V., Dolejš, M. (2015) Životní spokojenost, sebehodnocení a výskyt rizikového chování u klientů nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Odborné publikace
Ackland, R. (2013) Web social science: concepts, data and tools for social scientists in the digital age. Los Angeles: Sage.
Griffiths, K. M. (2000) Quality of web based information on treatment of depression: cross sectional survey. BMJ 16.321: 1511-1515.
Helus, Z. (2007) Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada.
Kashihara, H., Nakayama, T., Hatta, T., Takahashi, N., & Fujita, M. (2016). Evaluating the Quality of Website Information of Private-Practice Clinics Offering Cell Therapies in Japan. Interactive journal of medical research, 5(2), e15.
Kelsey, S., Amant, K. (2008) Handbook of research on computer mediated communication. Hershey: Information Science Reference.

Webové příspěvky a zdroje
Nevoralová, M. (2011) Prevence Klinika adiktologie. Retrieved from: http://www.adiktologie.cz/cz/articles/detail/377/3074/Vymezeni-rizikoveho-chovani
Pedagogicko-psychologická poradna. In: Metodický portál RVP [online]. Národní ústav pro vzdělávání [cit. 2017-02-10]. Dostupné z:http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogick%C3%BD_lexikon/P/Pedagogicko-psychologick%C3%A1_poradna
Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2013 –2018. [online] Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [cit. 2017-06-10]. Dostupné z:http://www.msmt.cz/file/28077.
Prevention-smart parents [online] [cit. 2017-06-10]. Dostupné z:http://prevence.sananim.cz
Registru školských zařízení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. [online] [cit. 2017-07-10] Dostupné z: http://stistko.uiv.cz/registr/vybskolrn.asp
Předběžná náplň práce
Předmětem provedeného výzkumu bude dosažení následujících cílů:
1. Zhodnocení adekvátnosti, přehlednosti a informační dostupnosti česky psaných webových stránek pedagogicko-psychologických poraden z formálního a obsahového hlediska se zaměřením na oblast adiktologie mladistvých a posouzení ramcídostatečnosti obsahového řešení.
V rámci tohoto cíle bude sledováno celkové provedení webových stránek pedagogicko-psychologických poraden v České republice, které se bude zaměřovat jednak na existenci webové stránky, a tedy i virtuální prezentace informací relevantních k činnosti poradny, tak na celkové vizuální a strukturální řešení. Záměrem v tomto cíli bude komplexně zhodnotit úroveň a rozsah prezentovaných informací se speciální orientací na adiktologii.
2. Identifikace příkladů dobré praxe v oblasti prezentací vybraného tématu rizikového chování a adiktologie na základě výstupů hodnocení formální a obsahové stránky.
Druhý cíl předpokládaného výzkumu se bude zaměřovat na výběr těch webových stránek pedagogicko-psychologických poraden, které dosáhnout nejlepšího hodnocení a identifikaci chyb z hlediska formálního řešení (vizuální provedení, struktura, rozsah informací). Zároveň bude v rámci tohoto cíle posouzen celkový přístup k řešení webových stránek s ohledem na cílovou skupinu, pro kterou jsou určeny.
3. Návrh optimální formální i obsahové podoby webových stránek pedagogicko-psychologických poraden pro cílové skupiny rizikového chování z hlediska adiktologie obsahující všechny potřebné informace aplikovatelné v rámci všech úrovní prevence (primární, sekundární i terciární).
Třetí cíl bude navazovat na výstupy výzkumů zaměřené na předchozí dva cíle, na jejichž základě bude proveden návrh vizuálního, strukturálního a rozsahového řešení webových stránek tak, aby odpovídaly potřebám cílové skupiny a zároveň obsahovaly všechny relevantní informace.
V rámci výzkumu budou řešeny následující výzkumné otázky:
1. Jaký je podíl českých pedagogicko-psychologických poraden využívajících pro svou prezentaci webových stránek na celkovém počtu těchto zařízení? Je tento počet dostatečný a odpovídající potřebám prevence?
2. Je téma rizikového chování a adiktologie na těchto webových stránkách dobře popsané, jasné, kompletní, srozumitelné, přehledné a bez gramatických chyb?
3. Kolik bodů z celkové možné hodnoty webové stránky dosahují průměrně? Které dosáhly nejvíce bodů a které nejméně?
4. Jaké nejčastější formální a obsahové chyby analyzované webové stránky obsahují?
5. Jak by měly vypadat česky psané webové stránky, tak aby byla zvýšena kvalita po formální i obsahové stránce pro cílové skupiny rizikového chování v rámci adiktologie?
Metodika sběru dat
Posouzení formální a obsahové stránky webů českých pedagogicko-psychologických poraden bude řešeno obdobným způsobem. Hlavním záměrem bude posoudit míru spolehlivosti a úplnosti poskytovaných informací o prevenci rizikového chování a adiktologie u dětí a mladistvých a zároveň definovat optimální náplň webových stránek.
Analýza se bude zaměřovat na posouzení charakteru a správnosti poskytovaných informací, a také na komplexní vizuální prezentaci webových stránek pedagogicko-psychologických poraden. Kritérii hodnocení těchto webových stránek bude jejich přehlednost a informační potenciál včetně jeho srozumitelnosti běžnému uživateli. Předpokládaným přínosem analýzy bude vytvoření báze pro zlepšené současný stav webových stránek pedagogicko-psychologických poraden. Sběr dat bude realizován přidělováním bodů v návaznosti na ukazatele uvedené ve zvoleném dotazníku. U nalezeného výzkumného souboru bude prostřednictvím dotazníku Expertní evaluace internetových stránek v primární drogové prevenci zhodnocena jejich obsahová a formální správnost informací pro cílové skupiny rizikového chování z hlediska adiktologie. Analyzovaná data a jejich příprava budou zpracována na základě skórů z dotazníkového šetření. V návaznosti na dosažené skóry bude posouzena dobrá praxe webové prezentace jednotlivých pedagogicko-psychologických poraden.
Nasbíraná data budou vyhodnocena prostřednictvím kódování, jak bylo popsané v Manuálu kódování mediálních sdělení o návykových látkách a tématech s nimi spojených (Šťastná a kol., 2011). Hodnocení bud vzhledem k rozdílnému charakteru informací a v návaznosti na stanovené výzkumné otázky rozděleno do několika kategorií.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
ABSTRACT
The thesis describes the evaluation of formal accuracy and content about the risk behavior of the websites of pedagogical and psychological counseling in the Czech Republic. Since information technology is today one of the main tools for obtaining information, it is necessary to address the quality of internet presentations.
The aim of the research is to evaluate the formal and content levels of the websites of pedagogical and psychological counseling through research and content analysis.
The theoretical part of this thesis is based on professional literature, both Czech and foreign experts. It deals with risk behavior from the point of view of addictology, pedagogical-psychological counseling, its purpose and position in the education system. Practical part deals with practical research, which was realized by questionnaire survey. Within the stated objectives, it was found that all PPPs in the Czech Republic use a website for their presentation. Their quality is generally very variable and even the most successful ones have not reached 70% of the possible points. The extent of information provided on risk behavior is inadequate. The main weaknesses of the website were also identified. This was mainly about poor targeting for target audience groups, little information about employee experience and professional practice, poor visual performance, and few modern elements for communication, such as the order form. On the basis of the identified shortcomings, an optimal structure and content content was designed to meet the requirements.
Overall, the results of the research can be interpreted as insufficient, due to the poor structure, lack of required information and relevant links. Given that the Internet is today one of the main sources of information, it is desirable that PPP risk information be tailored to needs and requirements and be understandable to all target groups.

Keywords:risk behavior, pedagogical and psychological counseling, prevention, website
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK