Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Monitoring chování české populace ve vztahu k nakupování potravin
Název práce v češtině: Monitoring chování české populace ve vztahu k nakupování potravin
Název v anglickém jazyce: Monitoring of the Czech population behavior in relation to grocery shopping
Klíčová slova: Působení faktorů, nakupování, potraviny, vyhazování potravin
Klíčová slova anglicky: Factors, shopping, grocery, ejecting food.
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: III. interní klinika – klinika endokrinologie a metabolismu 1. LF UK a VFN (11-00530)
Vedoucí / školitel: PhDr. Tamara Starnovská
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 27.10.2016
Datum zadání: 27.10.2016
Datum potvrzení stud. oddělením: 27.10.2016
Datum a čas obhajoby: 04.02.2019 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:30.11.2018
Datum proběhlé obhajoby: 04.02.2019
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (B02367)
Oponenti: Mgr. Apolena Stellarová
 
 
 
Seznam odborné literatury
BAČUVČÍK, Radim. Hudba v reklamě a dalších oblastech marketingové komunikace. Zlín: VeRBuM, 2014. 220 s. ISBN 978-80-87500-51-4.
BOČEK, M.; JESENSKÝ, D; KROFIÁNOVÁ, D. POP: In-store komunikace v praxi: trendy a nástroje marketingu v místě prodeje. Praha: Grada Publishing, 2009. 215 s. Manažer. Marketing. ISBN 978-80-247-2840-7.
BODE, T. Podvody na talíři: jak nás obelhávají potravinářské koncerny. Praha: Rybka, 2014. 201 s. ISBN 978-80-87950-02-9.
Češi sázejí na lokální potraviny. Marketing & Media : týdeník pro média, marketing a kreativitu. Praha: Economia. 2017a,18(19), 31. ISSN 1212-9496.
CRAIG, D. Nenechte se oškubat: triky a finty, které lidé používají, aby nám něco prodali-- a jak na ně nenaletět. Praha: Knižní klub, 2014. Universum (Knižní klub). 304 s. ISBN 978-80-242-4551-5.
EGER, L.; PRANTL, D.; PTÁČKOVÁ, K. Komerční komunikace. 2., přepracované a rozšířené vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2017. 146 s. ISBN 978-80-261-0689-0.
HAMMOND, R. Chytře vedená prodejna: jak mít více zákazníků a větší tržby. 3., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2012. 196 s. ISBN 978-80-247-4162-8.
HES, A.. Chování spotřebitele při nákupu potravin. Praha: Alfa Nakladatelství, 2008. Ekonomie studium. 156 s. ISBN 978-80-87197-20-2.
HORŇÁK, P. Reklama: teoreticko-historické aspekty reklamy a marketingovej komunikácie. 2., rozšíř. a přeprac. vyd. Zlín : Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2018. 398 s. ISBN 978-80-87500-94-1.
CHADT, K. Psychologie trhu v obchodu a službách. Praha: Press21, 2017. 100 s. ISBN 978-80-905181-9-3.
JANÍKOVÁ, S. Chytré senzory přicházejí do Česka. Marketing & Media : týdeník pro média, marketing a kreativitu. Praha: Economia. 2017,18(14), 20. ISSN 1212-9496.
JESENSKÝ, D. Čtyři mýty o nakupování a dva bonusy na závěr. Marketing & Media : týdeník pro média, marketing a kreativitu. Praha: Economia. 2014,15(43), 30. ISSN 1212-9496.
JESENSKÝ, D. Chraňte svůj brand v místě prodeje. Marketing & Media : týdeník pro média, marketing a kreativitu. Praha: Economia. 2017a,18(13), 19. ISSN 1212-9496.
JESENSKÝ, D. Nákupy s dětmi: někde zábava, jinde stres. Marketing & Media : týdeník pro média, marketing a kreativitu. Praha: Economia. 2017b,18(17), 14. ISSN 1212-9496.
JESENSKÝ, D. et al. Marketingová komunikace v místě prodeje: POP, POS, in-store, shopper marketing. Praha: Grada, 2018. 512 s. ISBN 978-80-271-0252-5.
KAPLOVÁ, F.; TUREK, J. Propagace. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2005. 110 s. ISBN 80-718-2201-9.
KLIKA, J. V jedné ruce košík, ve druhé mobil. Marketing & Media : týdeník pro média, marketing a kreativitu. Praha: Economia. 2017,18(25), 17. ISSN 1212-9496.
KRAMOLIŠ, J.; ONDROUCHOVÁ, M. Marketingový nástroj Product Placement v českém prostředí. Žilina: Georg, 2015. 145 s. ISBN 978-80-8154-108-7.
KROFIÁNOVÁ, D. Co vidí oči spotřebitele... Moderní ochod. Praha: České a slovenské odborné nakladatelství, 2009,17(10), 47-48. ISSN 1210-4094.
KUNC, J. Časoprostorové modely nákupního chování české populace. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 196 s. ISBN 978-80-210-6020-3.
LAUKO, H. Kupónový marketing – bílé místo na mapě marketingových nástrojů. Marketing & Media : týdeník pro média, marketing a kreativitu. Praha: Economia. 2014,15(20), 27. ISSN 1212-9496.
LINDSTRÖM, M. Nákupologie: pravda a lži o tom, proč nakupujeme. Brno: Computer Press, 2009. 232 s. ISBN 978-80-251-2396-6.
MACHOVÁ, J.; KUBÁTOVÁ, D. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. 312 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5351-5.
PAVERA, L. et al. Marketingová a mediální komunikace dnes: I.1. vydání. Praha: Verbum, 2011. 208 s. ISBN 978-80+904415-9-0.
PŘIKRYLOVÁ, J.; JAHODOVÁ. H. Moderní marketingová komunikace. Praha: Grada, 2010. 320 s. ISBN 978-80-2473622-8.
Retro zboží prodávají moderní obaly. Marketing & Media : týdeník pro média, marketing a kreativitu. Praha: Economia. 2017b,18(41), 26. ISSN 1212-9496.
SPILKOVÁ, J. Geografie maloobchodu a spotřeby: věda o nakupování. Praha: Karolinum, 2012. 245 s. ISBN 978-80-246-1951-4.
STOLIČNÝ, P. Marketingové komunikace na počátku kyberkulturního věku. In BAČUVČÍK, R. Tradiční a nové v marketingové komunikaci. Zlín: VeRBuM, 2011. s. 9-17. ISBN 978-80-87500-04-0.
SVAČINA, Š.; MÜLLEROVÁ, D.; BRETŠNAJDROVÁ, A.. Dietologie pro lékaře, farmaceuty, zdravotní sestry a nutriční terapeuty. 2., upr. vyd. Praha: Triton, 2013. Lékařské repetitorium. 341 s. ISBN 978-80-7387-699-9.
VAVŘIČKOVÁ, A. Děti a reklama. Liberec: Bor, 2010. 106 s. ISBN 978-80-86807-44-7.
Vliv slev při neplánovaných nákupech. Marketing & Media : týdeník pro média, marketing a kreativitu. Praha: Economia. 2017c,18(23), 21. ISSN 1212-9496.
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. 263 s. ISBN 978-80-7178-291-9.
VYSEKALOVÁ, J. Psychologie spotřebitele. Praha: Grada Publishing, 2004. 283 s. ISBN 978-80-247-0393-0.
VYSEKALOVÁ, J. Chování zákazníka: jak odkrýt tajemství "černé skříňky". 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 356 s. ISBN 978-80-247-3528-3.
VYSEKALOVÁ, J. et al. Psychologie reklamy. 4., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012. 324 s. ISBN 978-80-247-4005-8.
VYSEKALOVÁ, J. et al. Emoce v marketingu: Jak oslovit srdce zákazníka. Praha: Grada Publishing, 2014. 289 s. ISBN 978-80-247-4843-6.
UNDERHILL, P. Proč nakupujeme: jak merchandising ovlivňuje nákupní rozhodnutí a zvyšuje prodej. Praha: Management Press, 2002. 253 s. ISBN 80-726-1055-4.
ZAMAZALOVÁ, M. Marketing. 2., přeprac. a dopl. vyd. V Praze: C.H. Beck, 2010. Beckovy ekonomické učebnice. 499 s.ISBN 978-80-7400-115-4.
INTERNETOVÉ ZDROJE
Co nakupujeme v zahraničí? Marketingové noviny [online]. 30.8.2017 [cit. 2018-03-24]. Dostupné z:http://www.marketingovenoviny.cz/co-nakupujeme-v-zahranici/.
DARKO, J.; EGGETT, D. L. et RICHARDS, R.. Shopping Behaviors of Low-income Families during a 1-Month Period of Time. Journal of Nutrition Education and Behavior [online]. 2013,45(1), 20-29 [cit. 2018-07-17]. DOI: 10.1016/j.jneb.2012.05.016. ISSN 14994046. Dostupné z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1499404612004630
DVOŘÁK, P. Pozitivní emoce. In: Educomm: Vzdělávací videoportál pro lékárníky a farmaceutické asistenty [interní dokument]. ©2018 [cit. 2018-07-11]. Dostupné z: https://www.educomm.cz/honorovany-profesni-rozvoj.html
FEREBAUER, V. Stejný obal, jiný obsah. Většina výrobků se liší, ukázal průzkum. In: iDNES: Zprávy [online]. 11.7.2017 [cit. 2018-06-25]. Dostupné z: https://zpravy.idnes.cz/kvalita-potravin-srovnani-jurecka-dtz-/domaci.aspx?c=A170711_103807_domaci_jj
GIDLÖF, K. et al. Looking is buying. How visual attention and choice are affected by consumer preferences and properties of the supermarket shelf. Appetite [online]. 2017,116, 29-38 [cit. 2018-06-23]. DOI: 10.1016/j.appet.2017.04.020. ISSN 01956663. Dostupné z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0195666316306286
GRIMPLINIOVÁ, J. Za co dnes děti nejraději utrácejí? Marketingové noviny [online]. 8.3.2006 [cit. 2017-11-06]. Dostupné z: http://www.marketingovenoviny.cz/marketing_4012/
Grocery store. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, poslední editace 3.6.2018a. [cit. 2018-06-207]. Dostupné z: https://en.wikipedia.org/wiki/Grocery_store#cite_note-3.
HAWKES, C. et al. Smart food policies for obesity prevention: Consumer responses to point-of-purchase actions. The Lancet [online]. 2015,385(9985), 2410-2421 [cit. 2018-06-24]. DOI: 10.1016/S0140-6736(14)61745-1. ISBN 0950-3293. ISSN 01406736. Dostupné z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0140673614617451
Historie supermarketů, to jsou i dějiny peněz či ekonomiky. In: Nemovitosti-vykup [online]. JURIS REAL, spol. s r.o., (c) 2007-2011 [cit. 2018-04-02]. Dostupné z: http://www.nemovitosti-vykup.cz/clanky/Historie-supermarketu-to-jsou-i-dejiny-penez-ci-ekonomiky..asp
HOEK, A.C. et al. Healthy and environmentally sustainable food choices: Consumer responses to point-of-purchase actions. Food Quality and Preference [online]. 2017,58, 94-106 [cit. 2018-06-24]. DOI: 10.1016/j.foodqual.2016.12.008. ISBN 0950-3293. ISSN 09503293. Dostupné z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0950329316302658.
Hypermarkety opět posílily svou pozici na českém trhu s rychloobrátkovým zbožím. In: Gfk [online]. 2018, 15.03.2017a [cit. 2018-07-08]. Dostupné z: https://www.gfk.com/cz/insights/press-release/hypermarkety-opet-posilily-svou-pozici-na-ceskem-trhu-s-rychloobratkovym-zbozim/
IILYUK, V. et al.. Like throwing a piece of me away: How online and in-store grocery purchase channels affect consumers’ food waste. Journal of Retailing and Consumer Services [online]. 2018,41(9985), 20-30 [cit. 2018-06-24]. DOI: 10.1016/j.jretconser.2017.11.003. ISBN 0969-6989. ISSN 09696989. Dostupné z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0969698917302990
Jak proti plýtvání jídlem: sdílením potravin i mobilní aplikací. In: Ceskatelevize: svět [online]. 25. 4. 2017 [cit. 2018-06-25]. Dostupné z: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/2098391-jak-proti-plytvani-jidlem-sdilenim-potravin-i-mobilni-aplikaci
KURT, D.; INMAN, J. J. et GINO, F. Religious shoppers spend less money. Journal of Experimental Social Psychology [online]. 2018,78, 116-124 [cit. 2018-07-17]. DOI: 10.1016/j.jesp.2018.03.019. ISSN 00221031. Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0022103117305267
LESAKOVA, D. Seniors and Their Food Shopping Behavior: An Empirical Analysis. Procedia - Social and Behavioral Sciences [online]. 2016, [1999]-, 220, 243-250 [cit. 2018-07-14]. DOI: 10.1016/j.sbspro.2016.05.496. ISBN 1877-0428. Dostupné z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1877042816305973
MICHL, P. Studie: Podle papírových letáků nakupuje už jen 30 procent domácností. Marketing journal [online]. 15.12.2017 [cit. 2018-03-25]. Dostupné z:http://www.m-journal.cz/cs/aktuality/studie--podle-papirovych-letaku-nakupuje-uz-jen-30-procent-domacnosti__s288x13385.html.
Nákupní zvyklosti v ČR: Výsledná zpráva 4. ročníku průzkumu KPMG Česká republika. In: KPMG [online]. březen 2016 [cit. 2018-07-18]. Dostupné z: https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/pdf/2016/05/KPMG-Nakupni-zvyklosti-v-CR-2016.pdf
Nové porovnání cen v EU: Česko má levnou elektroniku, jídlo i dopravní prostředky. In: Aktualne [online]. 16. 6. 2017a [cit. 2018-06-25]. Dostupné z: https://zpravy.aktualne.cz/finance/nakupovani/ceska-republika-ma-druhou-nejlevnejsi-elektroniku-v-evropske/r~fa63f6bc51cc11e7ac060025900fea04/?redirected=1529924835
Počet prodejen potravinářských řetězců v České republice se v loňském roce navýšil o 21 prodejen. In: GfK Czech [online]. Praha, 06.09.2017b. [cit. 2018-04-01]. Dostupné z: http://www.gfk.com/cz/insights/press-release/pocet-prodejen-potravinarskych-retezcu-v-ceske-republice-se-v-lonskem-roce-navysil-o-21-prodejen/
První supermarket v ČR funguje už 25 let. Pamětník vzpomíná. In: Týden: Byznys [online]. 2018, 02.06.2016 [cit. 2018-07-22]. Dostupné z: https://www.tyden.cz/rubriky/byznys/cesko/prvni-supermarket-v-cr-funguje-uz-25-let-pametnik-vzpomina_385877.html
Samoobslužné pokladny zavádí i Billa. Jejich obliba stále roste, hlásí další řetězce. In: Aktualne [online]. 5.4. 2017b [cit. 2018-09-25]. Dostupné z: https://zpravy.aktualne.cz/finance/nakupovani/samoobsluzne-pokladny-zavadi-i-billa-jejich-obliba-stale-ros/r~db374aa4193d11e7bc55002590604f2e/
Segmentace nákupního chování – trend i příležitost. Marketingové noviny [online]. 19.3.2003 [cit. 2018-03-04]. Dostupné z: http://www.marketingovenoviny.cz/marketing_1062/.
STRNAD, F. Evropané nejvíc plýtvají zeleninou, ročně vyhodí jídlo za 143 miliard eur. In: iDNES: ekonomika [online]. 17. 9. 2017 [cit. 2018-06-25]. Dostupné z: https://ekonomika.idnes.cz/plytvani-jidlem-evropska-unie-dea-/eko_euro.aspx?c=A170916_352277_domaci_nub
The future of grocery: E-commerce, digital technology and changing shopping preferences around the world. In: The Nielsen Company[online]. © 2015 [cit. 2018-06-29]. Dostupné z: https://www.nielsen.com/content/dam/nielsenglobal/vn/docs/Reports/2015/Nielsen%20Global%20E-Commerce%20and%20The%20New%20Retail%20Report%20APRIL%202015%20(Digital).pdf
VYSEKALOVÁ, J.; DOLEŽALOVÁ, R. Češi a reklama. Marketing & komunikace [online]. 2015, 25(1), s. 6-8 [cit.2018-03-18]. ISSN 1211-5622. Dostupné z: http://casopis.cms-cma.cz/2015/MaK_1-2015/index.html#p=7
Za jídlo letošní Vánoce Češi nejvíce plánují utratit v cenové relaci od 1 000 Kč do 1 999 Kč. Marketingové noviny [online]. 8.12.2017 [cit. 2018-03-25]. Dostupné z: http://www.marketingovenoviny.cz/za-jidlo-pro-letosni-vanoce-cesi-nejvice-planuji-utratit-v-cenove-relaci-od-1-000-kc-do-1-999-kc/.
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce se zabývá problematikou ovlivňování zákazníků při nakupování potravin.
Faktorů, které na zákazníka během nakupování potravin působí, je mnoho. Smyslem teoretické části práce bylo tyto faktory systematicky uspořádat a interpretovat jich co nejvíce.
Cílem praktické části bylo ověřit, zda jsou čeští zákazníci ovlivňováni natolik, že nakupují potraviny navíc. Dalším cílem bylo zjistit, jestli mohou být tyto neplánované potraviny považovány za zdravé. Posledním úkolem se zkoumal postoj českého obyvatelstva k vyhazování potravin. Průzkum byl vyhodnocen za pomocí dotazníku.
Výsledkem práce je zjištění, že česká populace nadbytečně nakupuje potraviny, o kterých si mylně myslí, že jsou zdravé. Častým projevem je plýtvání a vyhazování potravin do odpadkových košů.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This work for a Bachelor’s Degree deals with the the issue of influencing customers when shopping for food.
There are many factors that affect a customer by food shopping.
The theoretical section both systematically organizes and interprets factors which the customers encounter most often.
The practical section of the work expands upon the themes introduced in the theoretical part which verify influencing factors within the Czech population.
The partial goal is to assess the influence on buying unscheduled food.
The aim of this work was also to find out whether the unintended food products can be considered healthy and to look at the attitude of the Czech population towards the disposal
of food products.
In the practical section research has been carried out by using a questionnaire.
The result shows the Czech population buys food products excessively that they mistakenly think are healthy. According to the research the waste and disposal of food seem to be a frequent phenomen.
Key words: influence, factor, shopping, food products, food waste
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK