Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Question tags "right" and "isn't it": a sociolinguistic study
Název práce v češtině: Tázací dovětky "right" a "isn't it": socio-lingvistická studie
Název v anglickém jazyce: Question tags "right" and "isn't it": a sociolinguistic study
Klíčová slova: tázací dovětky|pragmatické funkce tázacích dovětků|pohlaví mluvčího|sociolingvistika
Klíčová slova anglicky: question tags|pragmatic functions of question tags|speaker's gender|sociolinguistics
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD)
Vedoucí / školitel: PhDr. Gabriela Brůhová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 06.10.2016
Datum zadání: 06.10.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 12.10.2016
Datum a čas obhajoby: 29.01.2018 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:04.01.2018
Datum proběhlé obhajoby: 29.01.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Markéta Malá, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce Magdaleny Maratové bude sociolingvistickou studií zkoumající užívání tázacích dovětků. Cílem práce bude popsat tendence a rozdíly v užívání tázacích dovětků mezi muži a ženami. V teoretické části autorka jednak shrne různé přístupy k obecné problematice genderu a popíše obecné rozdíly mezi jazykem mužů a žen („dominance approach“, „difference approach“…) (Lakoff R. 1975). Dále se zaměří na klasifikaci pragmatických funkcí tázacích dovětků, např. „expressing uncertainty“, „facilitative“, „softening“ a „confrontational“ (Holmes 1982 a 2001). Empirická část práce bude založena na analýze 200 příkladů tázacích dovětků (100 příkladů dovětků pronesených ženami a 100 tázacích dovětků pronesených muži), získaných z mluvené části korpusu COCA (popř. BNC, pokud již bude v době zpracování práce k dispozici). Při excerpci se autorka zaměří na mluvčí stejné generace a bude sledovat délku textu nutného pro získání požadovaného množství dovětků u mužů a žen. U každého dovětku bude určena jeho pragmatická funkce. Jedním z cílů práce bude sestavit repertoár nejčastějších tázacích dovětků užívaných ženami na straně jedné a muži na straně druhé. Zároveň se práce bude snažit jednak ověřit, zda ženy používají tázací dovětky více než muži, a které pragmatické funkce u žen / mužů převládají.
Seznam odborné literatury
Achiri-Taboh, Blasius (2015) ‘A Generalized question tag in English,’ English Today 31.1: 48-54.

Aries, Elizabeth (1996) Men and Women in Interaction: Reconsidering the Differences. Oxford: Oxford University Press.

Armagost, James L. (1972) English declarative tags, intonation tags and tag questions. Seattle: University of Washington.

Baker, David (2015) ‘Tag Questions.‘ ELT Journal 69.3: 314 – 318.

Biber, D. et al. (1999) Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman

Curzan, Anna (2009) Gender Shifts in the History of English. Cambridge: Cambridge University Press.

Coates, Jennifer (1993) Women, Men and Politeness. Harlow: Longman.

Coates Jennifer (ed.) (1998) Language and Gender: A Reader. Malden: Blackwell.

Dubois, Betty Lou and Isabel Crouch (1975) ‘The Question of Tag Questions in Women’s Speech: They don’t really use more of them, do they?’ Language in Society 4.3: 289 – 294.

Dušková, L. a kol. (1988) Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia.

Holmes, Janet (1991) ‘Language and Gender.’ Language Teaching 24.4: 207 – 220.

Holmes, Janet (1992) Introduction to Sociolinguistics. Harlow: Longman.

Holmes, Janet (1982) ‚The functions of tag questions.‘ English Language Research Journal 3: 40–65.

Huddleston, R. and Pullum G.K. (2002) The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: University Press

Lakoff, George (1990) Women, Fire and Dangerous Things. Chicago: University of Chicago Press.

Lakoff, Robin (1975) Language and Woman´s Place. Oxford: OUP

Mondorf, Britta (2004) Linguistische Arbeiten: Gender Differences in English Syntax. DE: De Gruyter.

Moore, Emma and Podesva, Robert (2009) ‘Style, Indexicality, and the Social Meaning of Tag Questions.‘ Language in Society 38.4: 447 – 485.

Nässlin, Siv (1984) The English Question Tag: A Study of sentences containing tags of the type isn’t it?, is it?‘ Stockholm: Almqvist and Wiksell International.

Quirk, R. et. Al. (1985) A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman

Schleef, Erik (2008) ‘Gender and Academic Discourse: Global Restrictions and Local Possibilities.‘ Language in Society 37.4: 515 – 538.

Speer, Susan A. and Stokoe, Elizabeth (2011) Conversation and Gender. Cambridge: Cambridge University Press.

Tannen, Deborah (1990) You Just Don’t Understand: Women and Men in Conversation. New York: William Morrow and Company.

Tannen, Deborah (1996) Gender and Discourse. Oxford: OUP.

White, Andrew: Women’s usage of specific linguistic functions in the context of causal conversation: Analysis and discussion
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK