Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Pojetí člověka v díle Řehoře z Nyssy
Název práce v češtině: Pojetí člověka v díle Řehoře z Nyssy
Název v anglickém jazyce: The concept of man in the work of Gregory of Nyssa
Klíčová slova: pléróma, mysl, obraz Boží, stvoření, čas, řeč, člověk, řád, člověk
Klíčová slova anglicky: creation, image of God, man, mind, order, pleroma, speech, time
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra systematické teologie a filosofie (do 2023) (26-KST)
Vedoucí / školitel: ThLic. Mgr. Prokop Brož, Th.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 09.09.2016
Datum zadání: 13.09.2016
Zásady pro vypracování
1) Předběžné ohraničení tématu: pojetí člověka v díle Řehoře z Nyssy
2) Vyhledání primární a sekundární literatury a studium tématu
3) stanovení tématicky konsistentní osnovy práce
4) Příprava dílčích témat práce
5) Sestavení textu práce
6) Finalizace bakalářské práce
Všechny kroky bude řešitel průběžně konsultovat se školitelem.
Seznam odborné literatury
Armstrong, A. H. Filosofie pozdní antiky, kap. VI. OIKOYMENH, Praha, 2002.
Aurelius Augustinus. Vyznání. Kalich. Praha, 1990.
Basil z Caesareje, Devět kázání o stvoření světa. Praha 2004.
Bergson, H. Čas a svoboda. Samcovo knihkupectví. Praha, 1947.
Heidegger, M. Bytí a čas. OIKOYMENH, Praha 1996.
Heller, J. Hlubinné vrty. Kalich, Praha, 2008.
Ivánka, E. Plato christianus. OIKOYMENH, Praha, 2003.
Moltmann, J. Bůh ve stvoření. Brno. CDK, 1999.
Moreland J.P., Reynolds J. M. Třikrát evoluce versus stvoření. Návrat domů. Praha, 2004.
Müller, G. L. Dogmatika pro studium i pastoraci. Karmelitánské nakladatelství. Kostelní vydří, 2010.
Papež Franišek. Laudato si. Praha. Paulínky, 2015.
Řehoř z Nyssy, Boží a lidská nekonečnost. OIKOYMENH, Praha 1999.
Řehoř z Nyssy, Katechetická řeč. OIKOYMENH, Praha, 2015.
Řehoř z Nyssy, Lidská řeč a pojmenování Boha (výňatky ze spisu Contra Eunomium II), in: L. Karfíková, Čas a řeč. OIKOYMENH, Praha, 2007.
Řehoř z Nyssy, O stvoření člověka. OIKOYMENH, Praha, 2013.
Řehoř z Nyssy, Proč neříkáme, že jsou tři bohové. OIKOYMENH, Praha, 2009.
Vácha, M. Věda, víra, Darwinova teorie a stvoření podle knihy Genesis. Brno. Cesta, 2014.
Předběžná náplň práce
Autor se v práci zaměří na vybraná témata antropologie Řehoře z Nyssy. V první části práce přiblíží stručně Řehořův život a dílo. V dalších částech bude následovat rozbor Řehořovy antropologie, v níž tento teolog, dnešní terminologií řečeno, spojil v jedno fyzickou a teologickou antropologii. Již z této charakteristiky je zřejmé, že celek Řehořovy antropologie není v rozsahu bakalářské práce uchopitelný, proto se autor bude věnovat pouze některým jejím podstatným aspektům.
Všechna témata autor volí na základě relevance v rámci Řehořova díla, důležitým aspektem při výběru je však také jejich závažnost v dnešní diskusi o člověku. V prvé řadě se autor zaměří na vztah člověka a stvoření a na místo člověka v něm. V souvislosti se stvořením bude podrobněji rozebrán řád stvoření a jeho účel, jímž je podle Řehoře odkrytí či pouze naznačení Stvořitelovy moci člověku. Člověk je tedy Řehořem vnímán jako vrchol stvoření, ke kterému má vztah diváka a pána. Těmto charakteristikám vztahu člověka a stvoření bude věnován třetí oddíl. Člověk však nebyl stvořen jako ostatní stvoření Boží mocí téměř naráz, ale jeho stvoření předcházela úvaha, jejímž výsledkem je člověk jako obraz Boží. Tento příměr leží v samotných základech Řehořovy antropologie, a proto mu bude věnována značná část práce. V tomto bodě je nemožné vyhnout se termínu pléróma, jímž Řehoř řeší paradox vztahu absolutně dokonalého a vznešeného Boha a jeho nedokonalého obrazu.
V čem předně spočívá podobnost Boha a člověka? Řehoř uvádí, že božství je Duch a Slovo, také v člověku je možno rozeznat myšlenku a řeč – jedná se tedy o hlavní atributy činící z člověka obraz Boží. Proto autor rozebere Řehořovo pojetí mysli, jakožto nejvyšší a jednotící lidské schopnosti, jež je spjata s celým lidským tělem, s jeho smyslovými orgány a ne pouze s mozkem. Řeč pak bude popsána jako prostředek k sebevyjádření rozumu. V závěru práce chce autor zhodnotit, zda a čím přispívá Řehořova antropologie k současné diskusi o člověku.

1.Život a dílo Řehoře z Nyssy
2.Pojem stvoření
2.1.Řád stvoření
2.2.Účel stvoření
3.Člověk a stvoření
3.1.Člověk jako vrchol stvoření
3.2.Člověk jako divák a pán
4.Člověk jako Boží obraz
4.1.Plnost lidství – pléróma
4.1.1.Vztah vyšších a nižších vlastností v člověku
4.1.2.Vztah stvořeného a nestvořeného
4.1.3.Mysl – nejvyšší a sjednocující lidská schopnost
4.1.4.Nerozdělitelnost mysli
4.2.Řeč – sebevyslovení rozumu
5.Závěr – zhodnocení významu Řehořovy antropologie pro dnešní myšlení o člověku
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
In the thesis, the author will focus on selected topics of anthropology as conceived by Gregory of Nyssa. The first part of the thesis will briefly describe Gregory’s life and work. The other parts will present an analysis of Gregory’s anthropology, in which this theologian, to use the current terminology, connected physical and theological anthropology into one. This characterization makes it clear that the whole of Gregory’s anthropology cannot be covered by a bachelor’s thesis; therefore, the author will only deal with some of its essential aspects.
All of the topics have been selected by the author based on their relevance in the context of Gregory’s work, but an important consideration when selecting them was also their relevance in the current debate about man. Firstly, the author will focus on the relationship between man and creation, as well as on man’s place in it. In connection with creation, the order of creation and its purpose will be analysed more thoroughly; according to Gregory, the purpose of creation is to uncover or at least indicate the Creator’s power to man. Man is thus perceived by Gregory as the pinnacle of creation, and man’s relationship to creation is that of the spectator and master. These characteristics of the relationship between man and creation will be dealt with in the third part. However, man was not created like other creatures almost at once by God’s power, but his creation was preceded by speculation the result of which is man as the image of God. The analogy lies in the very foundations of Gregory’s anthropology, so it will be given a considerable part of the thesis. At this point, it is impossible to avoid the term pleroma, used by Gregory to solve the paradox of the relationship between the absolutely perfect and sublime God and his imperfect image.
What is the similarity between God and man primarily based on? Gregory says that divinity is Spirit and the Word, and that thought and speech can also be discerned in man – therefore, these are the main attributes making man as the image of God. For this reason, the author will analyse Gregory’s concept of mind, as the supreme and unifying human capacity associated with the entire human body, including its sensory organs, not only with the brain. Speech will be discussed as the means of self-expression of reason. In conclusion, the author wishes to assess whether and how Gregory’s anthropology contributes to the current debate about man.

1.Life and work of Gregory of Nyssa
2.The concept of creation
2.1.The order of creation
2.2.The purpose of creation
3.Man and creation
3.1.Man as the pinnacle of creation
3.2.Man as the spectator and master
4.Man as the image of God
4.1.Fullness of humanity – pleroma
4.1.1.The relationship between the higher and lower qualities in man
4.1.2.The relationship between the created and uncreated
4.1.3.Mind – the highest and unifying human capacity
4.1.4.Indivisibility of mind
4.2.Speech – self-expression of reason
5.Conclusion – assessment of the importance of Gregory’s anthropology for the current thinking about man
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK