Giallo: hybridita a dezorientace
Název práce v češtině: | Giallo: hybridita a dezorientace |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Giallo: hybridity and disorientation |
Klíčová slova: | Giallo|italská kinematografie|dezorientace|hybridita|neoformalistická analýza|Argento|Bava|Fulci |
Klíčová slova anglicky: | Giallo|italian cinema|disorientation|hybridity|neoformalist film analysis|Argento|Bava|Fulci |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. David Čeněk |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 06.09.2016 |
Datum zadání: | 06.09.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 13.09.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 02.02.2021 13:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.01.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.02.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Stanislava Přádná |
Zásady pro vypracování |
Badatelská otázka:Jaké byly hlavní rysy a specifické vlastnosti vybraných snímků. Dále budu hledat řídící konstrukční principy filmů a pokusím se určit tvůrčí postupy způsobující u diváka dezorientaci v ději, a poté definuji dominantu na základě formy vyprávění. Předposledním krokem bude rozbor formálních a vývojových vzorců a systémů ve filmech. Závěr bude plynout z analýzy filmů a zároveň bude věnován zpětnému zhodnocení a shrnutí.
Stav bádání (základní rešerše):V bakalářské práci se zaměřím na filmy giallo. Giallo je typickým žánrem hojně produkovaným v Itálii. Od 60. let do současnosti vzniklo více než 220 filmů, vytvořených přímo v konvencích giallo žánru. Z tohoto značného počtu jsem předběžně vybral vzorek 15 snímků (počet se budu snažit během bádání zredukovat), které splňují předpoklady pro mou práci. Nutno podotknout, že giallo se od svého vzniku vyvíjelo, a tak je můj vzorek snímků vybrán převážně ze 70. let minulého století (kdy vznikly ty nejsignifikantnější z nich). Co se týče nalezených publikací, tak u nás vyšlo pouze několik článků vztahujících se přímo k žánru giallo. Proto budu čerpat převážně z cizojazyčné literatury. Za základní publikace považuji Dario Argento: il brivido, il sangue, il thrilling, potom Il cinema north by northwest. Storia del cinema giallo a Giallo Cinema and Its Folktale Roots: A Critical Study of 10 Films, 1962-1987. Dále jistě využiji knihy Perverse Titillation: The Exploitation Cinema of Italy, Spain and France 1960 – 1980 a giallo „slovníku“ Dizionario del cinema giallo. Na internetu budu čerpat z nalezených akademických statí a esejů. Volba metody:Metodologicky bude práce vycházet z oblasti nové filmové historie a opírat se bude i o teorii fikčních světů. Při samotné analýze budu vycházet z neoformalistických pozic. Cílem práce bude potvrdit hypotézu, že hlavní dominantou filmů, která organizuje veškeré jejich formální prvky, je princip dezorientace. Kritické body: Kritickým bodem může být podobnost některých mých zjištění s poznatky z primárních publikací. |
Seznam odborné literatury |
Předběžné zdroje:
Filmy: Sei donne per l'assassino (1964) L' Uccello dalle piume di cristallo (1970) Le Foto proibite di una signora per bene (1970) Reazione a catena (1971) Una Lucertola con la pelle di donna (1971) La Coda dello scorpione (1971) La corta notte delle bambole di vetro (1971) La tarantola dal ventre nero (1971) Non si sevizia un paperino (1971) Il tuo vizio è una stanza chiusa e solo io ne ho la chiave (1972) Sette orchidee macchiate di rosso (1972) Il Profumo della signora in nero (1973) Profondo rosso (1975) La casa dalle finestre che ridono (1976) Solamente nero (1978) Primární literatura: Michael Sevastakis. Giallo Cinema and Its Folktale Roots: A Critical Study of 10 Films, 1962-1987. McFarland, 2016. Giovannini, Fabio. Dario Argento: il brivido, il sangue, il thrilling. Edizione Dedalo, 1986. Koven, Mikel J. La Dolce Morte: Vernacular Cinema and the Italian Giallo Film. Scarecrow Press, 2006. Gianni Di Claudio. Il cinema north by northwest. Storia del cinema giallo. Libreria Universitaria Editrice, 2002. Giancarlo Grossini.Dizionario del cinema giallo. Dedalo, 1985. Cinepur č. 68 a č. 87 - tematické texty Sekundární literatura: Danny Shipka - Perverse Titillation: The Exploitation Cinema of Italy, Spain and France 1960 - 1980. McFarland, 2011. Bordwell, David: Narration in the Fiction Film, Madison: The University of Wisconsin Press 1985. Bordwell, David; Thompsonová, Kristin: Dějiny filmu: Přehled světové kinematografie, Praha: AMU, NLN 2007. Bordwell, David; Thompsonová, Kristin: Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu, Praha: AMU 2011. Kokeš, Radomír D.: Fikce, (makro)světy a typologie seriality. In: Bohumil Fořt (ed.): Heterologica. Poetika, lingvistika a fikční světy, Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR 2012 Petr Szczepanik (ed.): Nová filmová historie: Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury, Praha: Herrmann & synové 2004. Internetové zdroje: http://killinginstyle.blogspot.cz/ http://www.kinoeye.org/02/11/needham11.php |