Problematika a možná řešení inkluze dětí s odlišným mateřským jazykem v mateřské škole
Název práce v češtině: | Problematika a možná řešení inkluze dětí s odlišným mateřským jazykem v mateřské škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Problematics and possibly solutions of inclusion children with different mother language in kindergarten |
Klíčová slova: | dítě s odlišným mateřským jazykem, vývoj jazyka, komunikace, mateřská škola, podpora, inkluze |
Klíčová slova anglicky: | child with different mother language, development of language, communication, kindergarten, support, inclusion |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 28.08.2016 |
Datum zadání: | 06.09.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 14.01.2020 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.12.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.01.2020 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Přibývají počty dětí s jiným mateřským jazykem než je jazyk majoritní společnosti. Je tomu především ve větších městech a v některých příhraničních oblastech, ale i obecně častěji zasahuje do práce pedagogů začleňování jinojazyčných dětí.
Bakalářská práce se zaměří na základní problém a tím bude zjištění, jak se učitelky MŠ vyrovnávají s komunikací a začleněním jinojazyčných dětí a také, jak se tyto děti dokáží ve třídě aktivně zapojovat a jsou ostatními dětmi přijímány. V teoretické části bude zpracován rozvoj řeči a komunikace v období 2-7 let, vliv rodiny, vrstevníků - zvládnutí řeči a dorozumění v souvislosti se sociálními vztahy. Vysvětlí vztah kultury a řeči pro utváření osobnosti dítěte a termíny integrace a inkluze a jejich naplnění v předškolním vzdělávání. Seznámí s podobou podpory imigrantů- rodin a dětí - a učitelů pracujících s jinojazyčnými dětmi ve vybraných neziskových organizacích. Přiblíží program MŠ /např. ŠVP. TVP/ kde se s těmito dětmi / učitelkami soustředěně pracuje v dané problematice. V praktické části se studentka cíleně zaměří na učitelky z několika mateřských škol a dotazováním bude zjišťovat jejich zkušenosti s jinojazyčnými dětmi a také zda využívají vzdělávací podporu nějakých institucí/organizací. Dalším cílem bude zjistit, jak a na jaké komunikační úrovni se snaží jinojazyčné děti spontánně komunikovat s majoritní skupinou dětí a opačně české děti s dětmi s jiným mateřským jazykem. Jakou roli v tom hraje i věková blízkost nebo věková heterogenita a genderová příslušnost. Studentka bube analyzovat výsledky dotazování i pozorování, vysvětlí je v souvislosti s formulovanými výzkumnými otázkami. V kap. Diskuse se zamyslí nad dalšími zjištěnými názory a pozorovanou skutečností ve třídě MŠ a v závěru se vysloví k naplnění cílů své BP a k jejímu přínosu pro svou pedagogickou praxi. |
Seznam odborné literatury |
Fontana,D. Psychologie ve školní praxi. Portál, 1997.
Garlin, Edgardis. Metoda KIKUS: Metodika: Čeština jako druhý jazyk. Čeština jako cizí jazyk. Pro děti od 3 do 6 let. Praha: ZKM, META, 2015. Pracovní verze metodiky. Hájková,V.,Strnadová, I. Inkluzivní vzdělávání (teorie a praxe). Praha: Grada, 2010. Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. Hendl, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3.vyd. Praha: Portál, 2012. Maroušková, M. Výhody a úskalí osvojování cizího jazyka v předškolním věku. In Metodický poradník pro učitele cizího jazyka. Ústí n/Labem: Univerzita J.E.Purkyně, 2013. Mertin, V. Gillernová I. Psychologie pro učitelky mateřských škol.2.vydání, Praha: Portál, 2010. Průcha, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. Průcha, J. Koťátková, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. Průcha, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2007. Štěfaník. J. Jeden člověk, dva jazyky, dvojjazyčnost u dětí – předsudky a skutečnosti. Bratislalva: Academic Electronic Press, 2000. Vágnerová, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2.vyd. Praha: Karolinum, 2012. Internerové stránky META, ADRA, Člověk v tísni, MŠMT |