Čeští mobilní operátoři ve vybraných oborových médiích v letech 2013 až 2017
Název práce v češtině: | Čeští mobilní operátoři ve vybraných oborových médiích v letech 2013 až 2017 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Czech telecomunications companies in chosen specialized media in 2013 - 2017 |
Klíčová slova: | telekomunikace, obsahová analýza, public relations, tiskové zprávy, on-line média, mobilní operátoři, internet, nová média |
Klíčová slova anglicky: | telecommunications, content analysis, public relations, press release, online media, mobile network operator, internet, new media |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jan Miessler |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 15.08.2016 |
Datum zadání: | 15.08.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 22.06.2018 08:30 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H012, 12, Hollar - místn. č. 012 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.05.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.06.2018 |
Oponenti: | PhDr. Filip Huněk, Ph.D. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
ČUŘÍK, Jaroslav. Nové trendy v médiích. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5825-5. Dostupné také z: http://www.munimedia.cz/book/
Publikace se věnuje vývoji žurnalistiky a jejím proměnám od tištěné do on-line podoby. Zabývá se především českým prostředím, trendy, organizací novinářské práce i problematikou etiky a právního prostředí. FTOREK, Jozef. Public relations jako ovlivňování mínění: jak úspěšně ovlivňovat a nenechat se zmanipulovat. 3., rozš. vyd. Praha: Grada, 2012. Komunikace (Grada). ISBN 978-80-247-3926-7. Autor předkládá čtenáři ucelený pohled na obor public relations, věnuje se jeho historii, vývoji, technikám i samotným pracovníkům v PR. V knize je mnoho konkrétních okomentovaných příkladů ze světa i z ČR a také vlastní zkušenosti autora, který v oboru aktivně působí. MAAT, H. P. a C. DE JONG. How newspaper journalists reframe product press release information. Journalism[online]. 2013, 14(3), 348-371 [cit. 2016-01-31]. DOI: 10.1177/1464884912448914. ISSN 1464-8849. Dostupné z: http://jou.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1464884912448914 Analýza se zaměřuje na práci novinářů s tiskovými zprávami. Autoři podrobně porovnali vydané články s obsahem tiskových zpráv. Analyzovali, co obvykle novináři do článků zařazují, a které informace se do nich dostávají méně. MCCOMBS, Maxwell E. Agenda setting: nastolování agendy: masová média a veřejné mínění. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-591-2. Kniha seznamuje čtenáře s termínem agenda setting, jeho historickým vývojem a realizovanými výzkumy. Věnuje se rozvoji původního termínu a jeho posunu do dalších významových poloh. MCCHESNEY, Robert Waterman. Problém médií: jak uvažovat o dnešních médiích. 1. české vyd. Všeň: Grimmus, 2009, 140 s. ISBN 978-80-902831-2-1. Dílo podrobně rozebírá vývoj žurnalistiky jako profese, její komercionalizaci a politické zaměření médií (v USA). V druhé části knihy se autor zamýšlí nad stavem dnešní žurnalistiky, který označuje jako krizi a snaží se jej pochopit a nastínit možná řešení. MCNAIR, Brian. Sociologie žurnalistiky. Vyd. 1. Překlad Hana Antonínová. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-717-8840-6. Autor probírá základní sociologická témata, která mají vztah k žurnalistice. Zabývá se hlavními vývojovými tendencemi oboru a pozitivní i negativní mocí, kterou žurnalistika může mít ve vztahu k vývoji mezinárodních vztahů, vnitřní politice států, hospodářství zemí i soukromému životu politiků a mediálně zajímavých osobností. MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5. Rozsáhlá publikace se zabývá masovou komunikací z mnoha pohledů. Čtenář se dozví o vývoji masových médií, důležitých pojmech, mediálních a společenských teoriích, vztahu médií a kultury, o mediálních organizacích, obsazích, účincích médií atd. SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9. STRAUSS, Anselm a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-858-3460-X. Kniha se podrobně věnuje kvalitativním výzkumným metodám, dává čtenáři základní informace, aby mohl provést vlastní výzkum a analyzoval získaná data. TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4. Autoři se věnují nejpoužívanějším metodám pro výzkum mediálních systémů, organizací, obsahů a publik. Kniha obsahuje teoretická východiska, postupy pro použití dané metody i praktické příklady. TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 191 s. ISBN 80-736-7096-8. Kniha se zabývá základními teoriemi, které jsou s produkcí zpráv spojeny, popisuje produkci zpráv, účinky sdělení, věnuje se obsahům zpráv a požadavkům společnosti na ně, ale také ekonomickým a dalším vnějším vlivům, které zpravodajství ovlivňují. |
Předběžná náplň práce |
Práce by měla poskytnout přehled o tom, jak nejčtenější česká oborová média informují o zvoleném tématu a zda jsou v jejich výstupech významné rozdíly. Cílem práce je zjistit, zda vybrané oborové servery informují o jednotlivých mobilních operátorech vyváženě z pohledu četnosti zpráv a jejich sentimentu, a to s ohledem na tržní podíl společností. Dalším z cílů je zjistit na vzorku z vybraného časového období, zda autoři článků na oborových serverech využívají jako podklad pro ně tiskové zprávy a v jakém rozsahu, resp. jaké jsou další veřejné zdroje, ze kterých čerpají. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The Master's Thesis should provide an overview of the way how the most popular media, which are writing about telecomunications companies in the Czech Republic inform about mobile providers in the Czech Republic and reveals differences and similarities in media outputs of followed media. The aim of the thesis is to determine whether selected media inform about individual mobile operators in a balanced manner in terms of frequency of articles and their sentiment, taking into account the market share of companies. Another goal is to find out on a sample of the selected period of time whether and to what extent the journalists use the press releases as the basis for the articles and what are the other public resources they draw from? |