Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv mediální logiky na prezentaci islámu ve vybraných denících na příkladu teroristického útoku na Charlie Hebdo v roce 2015
Název práce v češtině: Vliv mediální logiky na prezentaci islámu ve vybraných denících na příkladu teroristického útoku na Charlie Hebdo v roce 2015
Název v anglickém jazyce: The influence of media logic on the presentation of Islam in newspapers on the example of the Charlie Hebdo terror attack in 2015
Klíčová slova: mediální logika, islám, Hospodářské noviny, Mladá fronta DNES, Lidové noviny, kvalitativní obsahová analýza, zakotvená teorie, kvantitativní obsahová analýza, Charlie Hebdo
Klíčová slova anglicky: media logic, Islam, Hospodářské noviny, Mladá fronta DNES, Lidové noviny, quantitative content analysis, qualitative content analysis, grounded theory, Charlie Hebdo
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Markéta Štechová
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 02.08.2016
Datum zadání: 02.08.2016
Datum a čas obhajoby: 20.06.2017 08:30
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6, H012, 12, Hollar - místn. č. 012
Datum odevzdání elektronické podoby:17.05.2017
Datum proběhlé obhajoby: 20.06.2017
Oponenti: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
ALTHEIDE, David L. a Robert P. SNOW. Media Logic. Beverly Hills: Sage Publications, 1979. ISBN 0-8039-1296-X.
ALTHEIDE, David L. Media Logic, Social Control, and Fear. Communication Theory [online]. 2013, 23(3), 224 [cit. 2017-04-12]. ISSN 1050-3293. Dostupné z: http://sfx.is.cuni.cz/sfxlcl3?url_ver=Z39.882004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF8&ctx_ver=Z39.882004&rfr_id=info:sid/sfxit.com:azlist&sfx.ignore_date_threshold=1&rft.object_id=954 925593466&rft.object_portfolio_id=
ALTHEIDE, David L. a Sam R. MICHALOWSKI. Fear in the News: A Discourse of Control. The Sociological Quarterly [online]. 1999, 40(3), 475–476 [cit. 2017-04-12]. ISSN 0038-0253. Dostupné z: http://www.tandfonline.com.ezproxy.is.cuni.cz/doi/pdf/10.1111/j.15338525.1999.tb01730.x?needAccess=true
BARŠA, Pavel. Politická teorie multikulturalismu. 2. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003. ISBN 80-7325-020-9.
BARŠOVÁ, Andrea a Pavel BARŠA. Přistěhovalectví a liberální stát: imigrační a integrační politiky v USA, západní Evropě a Česku. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3875-6.
BEČKA, Jiří a Miloš MENDEL. Islám a české země. Olomouc: Votobia, 1998. ISBN 80-7220-034-8.
BEDNAŘÍK, Petr, Jan JIRÁK a Barbara KÖPPLOVÁ. Dějiny českých médií: Od počátku do současnosti. 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3028-8.
BERKOWITZ, Daniel Allen. Social Meanings of News: A Text-Reader. Thousand Oaks: Sage Publications, 1997. ISBN 0-7619-0076-4.
CARDINI, Franco. Evropa a islám. 1. Praha: Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-6400.
DENNY, Frederick Mathewson. Islám a muslimská obec. 2. Praha: Prostor, 1999. ISBN 80-85190-96-6.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7.
HARTLEY, John a John FISKE. Understanding News [online]. London: New York, c1982 [cit. 2017-04-12]. Studies in Culture and Communication. Dostupné z: http://alephuk.cuni.cz/CKIS-28.html
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
HERMAN, Edward S. a Noam CHOMSKY. Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media. London: Vintage, 1994. ISBN 0-09-953311-1.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. 1. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-697-7.
KROPÁČEK, Luboš. Duchovní cesty islámu. 6. Praha: Vyšehrad, 2015. ISBN 978-807429-598-0.
KROPÁČEK, Luboš. Islámský fundamentalismus. 1. Praha: Vyšehrad, 1996. ISBN 807021-168-7.
KROPÁČEK, Luboš. Islám a západ: Historická paměť a současná krize. 1. Praha: Vyšehrad, 2002. ISBN 80-7021-540-2.
LHOŤAN, Lukáš. Islám a islamismus. 1. Pstruží: Lukáš Lhoťan, 2011. ISBN 978-80904932-1-6.
LIPPMANN, Walter. Veřejné mínění. 1. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0939-3.
MCCOMBS, Maxwell E. Agenda setting: nastolování agendy: masová média a veřejné mínění.1. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-591-2.
MCNAIR, Brian. Sociologie žurnalistiky. 1. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-840-6.
NORRIS, Pippa a Ronald INGLEHART. Islamic Culture and Democracy: Testing the „Clash of Civilizations“ Thesis. Comparative Sociology [online]. 2002, 1(3), 221–250 [cit. 2017-04-08]. Dostupné z: http://www.jonathanmpowell.com/uploads/2/9/9/2/2992308/norris_and_inglehart_islam ic_culture_and_democratization.pdf. ISSN 9789004170346
OSTŘANSKÝ, Bronislav a Tomáš RATAJ. Islám v srdci Evropy. 1. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1554-9.
SCHERER, Helmut. Úvod do metody obsahové analýzy. In: SCHULZ, Winfried a Irena REIFOVÁ. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1980-4.
STRAUSS, Anselm L. a CORBIN, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. 1. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. ISBN 8085834-60-X.
ŠUBRT, Jiří. Soudobá sociologie VI (Oblasti a specializace). 1. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2558-4.
ŠUBRT, Jiří. Kapitoly ze sociologie veřejného mínění: teorie a výzkum. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-522-1.
TAYLOR, Charles, Amy GUTMANN a Anthony APPIAH. Zkoumání politiky uznání: multikulturalismus. 2. Praha: Epocha, 2004. ISBN 80-86328-64-3.
TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. 1. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-096-8.
TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4.
TRAMPOTA, Tomáš, Jan KŘEČEK a Vlastimil NEČAS. Média a moc [online]. Praha: Fakulta sociálních věd UK, 2006, s. 24 [cit. 2017-04-13]. Pražská sociálně vědní studie. Dostupné z: http://publication.fsv.cuni.cz/attachments/102_001_Trampota_cj.pdf
TUCHMAN, Gaye. Making News: A Study in the Construction of Reality. 1. New York, London: Free Press, 1978. ISBN 0-02-932960-4.
TUCHMAN, Gaye. Objectivity as Strategic Ritual: An Examination of Newsmen's Notions of Objectivity. American Journal of Sociology [online]. 1972, 77(4), 665-667 [cit. 2017-04-13]. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/pdf/2776752.pdf
WESTERSTÅHL, Jörgen. Objective News Reporting. Communication Research [online]. London: Sage Publications, 1983, 10(3), 418 [cit. 2017-04-01]. ISSN 1552-3810. Dostupné z: http://journals.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/toc/crxa/10/3
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce se zabývá tématem islámu a jeho prezentací v rámci mediální logiky vybraných seriózních deníků. Práce je rozdělená do dvou částí, v teoretické seznamuje se základními pojmy týkajícími se mediální logiky zpravodajství a s ní spojenými koncepty. Zabývá se zde také samotným islámem, jeho historickým ukotvením v rámci Evropy a České republiky, základními pojmy, které se k islámu vážou, i koncepty, které jsou s ním spojovány. V části empirické prostřednictvím kvantitativní analýzy nejprve zjišťuje, jak se změnilo prezentování islámu týden před teroristickým útokem na redakci Charlie Hebdo v Paříži v lednu 2015 a týden po něm. V části kvalitativní je pozornost upřena na samotné tvůrce mediálních obsahů v rámci zpravodajství. Pomocí kvalitativní analýzy, konkrétně metodou zakotvené teorie, se zabývá rozhovory s autory článků. Její snahou je lépe porozumět tomu, co nejvíce konstruovalo novinářův postoj k tématu islámu a co vede novináře – v rámci seriózního tisku – k tvorbě výsledného obsahu.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The bachelor thesis is dealing with issue of Islam and its pesentation in the serious journals. The thesis is devided into two parts. It introduces the basic terms regarding medial logic and its concepts. It also dealig with the Islam itself and its history regarding Europe and Czech republic. This first, theoretical part also shows the concepts that are oftenly connected to the Islam. In the second, empirical part, I identify by quantitative analysis how was the presentation of Islam week before and after the terorist attack on Charlie Hebbo in Paris in January 2015 changed. In the quantitative part, I mostly focused on authors of media articles in the journals. With the help of quantitative analysis, by the method of embeded theory to be more specific, this thesis is evaluating several interviews with the authors of the articles. The aim of this work is to have better understanding of what have created the mindset of the author towards Islam and towards final artical in the serious media.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK