Transfer vzdelávacej politiky: prípadová štúdia Slovenska inšpirovaného Fínskom
Název práce v jazyce práce (slovenština): | Transfer vzdelávacej politiky: prípadová štúdia Slovenska inšpirovaného Fínskom |
---|---|
Název práce v češtině: | Transfer vzdělávací politiky: případová studie Slovenska inspirovaného Finskem |
Název v anglickém jazyce: | Education policy transfer: case study of Slovakia inspired by Finland |
Klíčová slova: | Transfer politík, GERM, PISA, slovenské školstvo, fínske školstvo, vzdelávací systém, rozdiel vo vzdelávaní |
Klíčová slova anglicky: | Policy Transfer, GERM, PISA, Slovak Education, Finnish Education, Education System, Differences in Education |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | slovenština |
Ústav: | Katedra ruských a východoevropských studií (23-KRVS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Barbora Skálová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 23.06.2016 |
Datum zadání: | 23.06.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 10.06.2019 08:30 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice - U Kříže 8, Praha 5, J2081, 2081, Jinonice - místn. č. 2081 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.06.2019 |
Oponenti: | doc. PhDr. Jiří Vykoukal, CSc. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
Knihy: AHO, Erkki, Kari PITKÄNEN a Pasi SAHLBERG. Policy development and reform principles of basic and secondary education in Finland since 1968. Washington, D.C.: World Bank, 2006, s. 82-83. CHOVANCULIAK, Robert. Slobodnejšie školy: Odluka vzdelávania od politiky. Bratislava: INESS – Inštitút ekonomických a spoločenských analýz, 2018, s. 3-4. ISBN 9788089820061. DRULÁK A KOL., Petr. Jak zkoumat politiku : kvalitativní metodologie v politologii a mezinárodních vztazích. Praha: Portál. s. 23. ISBN 978-80-7367-385-7 EVANS, Mark. Policy Transfer in Global Perspective. Burlington: Ashgate, 2004, s. 1. ISBN 1351910469 9781351910460. Education and Training Monitor 2018: Finland [online]. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2018, s. 3-6. [cit. 2019-05-08]. DOI: 10.2766/459742 PORUBSKÝ, Štefan a kol. ŠKOLA A KURIKULUM – TRANSFORMÁCIA V SLOVENSKOM KONTEXTE. Banská Bystrica: Belianum, 2014, 120-121. ISBN 978-80-557-0839-3. PRŮCHA, Jan. Školní vzdělávání ve Finsku. Praha: Karolinum, 2016, s. 10-27. ISBN 9788024631844. ROSA, Vladislav, Ivan TUREK a Miron ZELINA. MILÉNIUM Národný program výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike na najbližších 15 - 20 rokov. Bratislava: Iris, 2001. ISBN 9788089018369. Dostupné také z: https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/1984/29/ SAHLBERG, Pasi. Learning First: School Accountability for a Sustainable Society. Educational Accountability. Rotterdam: Sense Publishers, 2009, s. 2-17. ISBN 978-90-8790-902-4. Slovensko. Kronika ľudstva. 4. Bratislava: Fortuna Print, 1995, s. 1236-1237. ISBN 80-7153-090-5. Odborné články a práce: BACHE, Ian and Andrew TAYLOR. The Politics of Policy Resistance: Reconstructing Higher Education in Kosovo. Journal of Public Policy. 2003, 23(3), 279-300. DOI: https://doi.org/10.1017/S0143814X03003131. BENSON, David a Andrew JORDAN. What have we Learned from Policy Transfer Research? Dolowitz and Marsh Revisited. Political Studies Review. 2011, 9(3), 367-371. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1478-9302.2011.00240.x. BULMER, Simon, and Stephen PADGETT. Policy Transfer in the European Union: An Institutionalist Perspective. British Journal of Political Science , 2005, 35(1), s. 125. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/4092282. CHUNG, Jennifer. Exporting Finnish teacher education: Transnational pressures on national models. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). 2017, 1(1), s. 38-40. DOI: 10.7577/njcie.2129. DOLOWITZ, David a David MARSH. Who Learns What from Whom: a Review of the Policy Transfer Literature. Political Studies. 1996, 44(2), s. 343-354. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9248.1996.tb00334.x. HIDAS, Slavomír, Zuzana LAFFÉRSOVÁ a Gabriel MACHLICA. Inklúzia Rómov je celospoločenskou výzvou: Pohľad na výsledky Rómov na trhu práce a vo vzdelávaní cez administratívne dáta [online]. In: . Bratislava: Inštitút finančnej politiky, 2018 [cit. 2019-05-08]. Dostupné z: https://www.finance.gov.sk/sk/financie/institut-financnej-politiky/publikacie-ifp/komentare/18-inkluzia-romov-je-celospolocenskou-vyzvou-august-2018.html JAMES, Oliver a Martin LODGE. The Limitations of ‘Policy Transfer’ and ‘Lesson Drawing’ for Public Policy Research. Political Studies Review. 2003, 1(2), 188. DOI: https://doi.org/10.1111/1478-9299.t01-1-00003. JAROŠOVÁ, Petra. Vývoj finského národního školství od počátku po současnost aneb „Suomi opettaa“. Praha, 2011. Diplomová práca. Filosofická fakulta University Karlovy, Ústav lingivistiky a ugrofinistiky. s. 54-81. KLIJN, E.H. Trust in governance networks; its impacts on outcomes. Administration and Society. 2010, 42(2), 197. Dostupné z: https://repub.eur.nl/pub/20767/trust_in_governance.pdf. KRULL, Edgar a Karmen TRASBERG. Changes in Estonian General Education from the Collapse of the Soviet Union to EU Entry. ERIC - Education Resources Information Center. Tartu, 2006, s 10-12. Dostupné z: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED495353.pdf. KŮSOVÁ, Petra. Školství v době I. Československé republiky. Olomouc, 2013. Diplomová práca. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra společenských věd. s. 9-10. MCWHINNEY, James. The Nordic Model: Pros and Cons. Investopedia [online]. 2014 [cit. 2019-05-07]. Dostupné z: https://www.investopedia.com/articles/investing/100714/nordic-model-pros-and-cons.asp MIŠKOLCI, Jozef. Inclusive education in the Slovak Republic two decades after the dissolution of Czechoslovakia. International Journal of Inclusive Education.(20) 2. 199. DOI: 10.1080/13603116.2015.1079272. PHILLIPS, David. Researching policy borrowing: Some methodological challenges in comparative education. British Educational Research Journal. 2004, 30(6), 779. ŠUVADA, Martin. Rómovia v slovenských mestách: Koľko je na Slovensku Rómov? [online]. Bratislava: POMS, 2015 [cit. 2019-05-07]. Dostupné z: http://suvada.sk/kolko-je-na-slovensku-romov.html |
Předběžná náplň práce |
Bakalárska práca sa zaoberá prípadovou štúdiou slovenského vzdelávacieho systému, ktorého plánovaná reforma je inšpirovaná všeobecne pozitívne vnímaným fínskym modelom. Toto rozhodnutie je možné definovať ako pokus o dobrovoľný transfer vzdelávacích politík. Výskum je spracovaný v troch rovinách. V prvom rade sa práca zaoberá motiváciou Slovenska k inšpirácií Fínskom s dôrazom na rolu medzinárodných hodnotení vo vzdelávaní. Ťažiskom práce je komparatívna analýza, ktorá porovnáva šesť vybraných kritérií (charakteristika – geografická, historická, politická; vývoj vzdelávacích systémov, štruktúra vzdelávacích systémov, financovanie školstva, inklúzia vo vzdelávaní a postavenie pedagógov) v súvislosti s transferom vzdelávacej politiky medzi Slovenskom a Fínskom a ich celkovým kontextom. Ďalej je okrajovo skúmaný fenomén GERM – Globálne hnutie za reformu vzdelávania, ktorý býva často prepojený s transferom vzdelávacích politík. Práca poukazuje najmä na odlišnosti medzi slovenským a fínskym vzdelávacím kontextom, ktoré môžu byť potenciálnymi prekážkami v transfere vzdelávacích politík. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The bachelor thesis deals with the case study of the Slovak education system, whose planned reform is inspired by the generally positive perception of the Finnish model. This decision can be defined as an attempt to voluntarily transfer education policies. The research is conducted on three levels. First of all, the thesis deals with the motivation of Slovakia to reform its system based on the Finnish model with an emphasis on the role of international rankings in education. The main focus of the thesis is a comparative analysis that compares six selected criteria (characteristics - geographical, historical, political; development of education systems, structure of education systems, financing of education, inclusion in education and position of teachers) in relation to the transfer of education policies between Slovakia and Finland and their overall context. The GERM - Global Education Reform Movement phenomenon, which is often linked to the transfer of education policies, is also marginally explored. The thesis examines the differences between the Slovak and Finnish educational contexts, which may be potential obstacles in the transfer of educational policies. |