„Neoklasicismus“ v moderní čínské poezii?
Název práce v češtině: | „Neoklasicismus“ v moderní čínské poezii? |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | "Neoclassicism" in modern Chinese poetry? |
Klíčová slova: | Neoklasicizmus 新古典主义|čínska poézia|vzťah k tradícii|Tretia generácia|Shi Guanghua石光华|Song Wei 宋炜|Song Qu 宋渠|Wang Jiaxin王家新|Daxian 大仙|Cheqianzi 车前子 |
Klíčová slova anglicky: | Neoclassicism 新古典主义|Chinese poetry|relationship towards tradition|Third Generation|Shi Guanghua石光华|Song Wei 宋炜|Song Qu 宋渠|Wang Jiaxin王家新|Daxian 大仙|Cheqianzi 车前子 |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sinologie (21-KSI) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Olga Lomová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 20.06.2016 |
Datum zadání: | 21.06.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 23.06.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2018 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.08.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Dušan Andrš, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zaměří na způsob, kterým se čínští „avantgardní“ básníci od konce 80. let vyrovnávají se starou domácí tradicí. To znamená, že si všímá obratu v moderní čínské poezii, která se (mimo Taiwan) k tradici původně obrátila zády. Základní vymezení tématu je dáno pojmem xingudianzhuyi (neoklasicismus), jak jej v 90. letech minulého století formuloval Chen Zhongyi. Nejedná se o kategorii všeobecně uznávanou a jedním z výstupů práce bude také zamyšlení nad jejím vymezením a možností širšího uplatnění. Zde se diplomantka může částečně opřít o nepublikovaný referát O. Lomové, avšak rozvede jej, případně s ním bude polemizovat. Od Chen Zhongyiho také diplomantka převezme skupinu básníků, na jejichž díle z 80. až 90. let ukáže experimentování se zapojením domácí tradice do poezie, která jinak zůstává bytostně moderní (jazykem, formou a v různé míře i tematikou a obrazností). Jedná se konkrétně o tyto autory: Shi Guanghua, bratři Songové, Wang Jiaxin, Che Qianzi a Da Xian. Úkolem autorky je zvážit, v jakém smyslu se jedná o návrat k tradici a nakolik je vůbec možné propojení hodnot tradiční poezie ukotvené v odlišných kulturních a sociálních souvislostech s poezií moderní, jak ji v době Májového hnutí vymezila „literární revoluce“. Pokud to umožní dostupné prameny, povšimne si také, jakým způsobem tito autoři rozvinuli svoje „klasicizující“ experimenty a nakolik se následně „neoklasicismus“ stal trvalou charakteristikou jejich díla. Práci doplní překlady ukázek. |
Seznam odborné literatury |
Prameny:
WAN Xia, XIAO Xiao. 1993. Hou menglongshi quanji : Zhongguo xiandai shi biannianshi [Sebrané básně z post-menglongovského období: dějiny moderních čínských básní v datech]. Chengdu: Sichuan jiaoyu chubanshe. WANG Jiaxin. 2001. Wang Jiaxin de shi [Wang Jiaxinovy básně]. Beijing: Renmin wenxue chubanshe. Literatura: HONG, Zicheng. 2007. A history of contemporary Chinese literature. Leiden: Brill. CHEN, Zhongyi. 1991. Xiandai shi chuangzuo tanwei [Sondy do moderní básnické tvorby]. Fuzhou: Haixia wenyi chubanshe. (Viz téžhttp://blog.sina.com.cn/s/blog_5fbd06340102uy6x.html) CHEN Zhongyi. 2000. Shanxing de zhankai: Zhongguo xiandaishixue de jianlun [Rozevřený vějíř: O moderní čínské poetice]. Hangzhou: Zhejiang wenyi chubanshe. LIN, Julia C. 1972. Modern Chinese poetry: an introduction. Seattle: University of Washington Press. CREVEL, Maghiel van. 2008. Chinese poetry in times of mind, mayhem and money. Leiden: Brill. LOMOVÁ, Olga. 2014. „Neoklasicismus“ (xin gudian zhuyi) v čínské poezii 80. let. Předneseno 7.11.2014 na 8. výroční česko-slovenské sinologické konferenci. Xiandai Han shi xueshu yantaohui. 1998. Xiandai Han shi: fansi yu qiusuo : 1997 nian Wuyi shan xiandai Han shi yantaohui lunwen huibian [Moderní čínská poezie: rekapitulace a hledání: kompilace materiálů z konference z roku 1997 ve Wuyishan o moderní poezii]. Beijing: Zuojia chubanshe. YEH, Michelle Mi-Hsi. 1991. Modern Chinese poetry: theory and practice since 1917. New Haven: Yale University Press. |