Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Role školských písní v modernizaci čínské hudby
Název práce v češtině: Role školských písní v modernizaci čínské hudby
Název v anglickém jazyce: The role of school songs in the modernization of Chinese music
Klíčová slova: modernizace čínské hudba|školské písně|začátek 20. století
Klíčová slova anglicky: modernization of Chinese music|school songs|early 20 century
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sinologie (21-KSI)
Vedoucí / školitel: Mgr. Ing. Jiří Hudeček, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.06.2016
Datum zadání: 23.06.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 24.06.2016
Datum a čas obhajoby: 11.09.2017 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:28.06.2017
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Olga Lomová, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je na základě čínských školských písní popsat modernizační tendence v čínské hudbě na počátku 20. století. Školské písně se staly od vzniku moderního čínského školství po roce 1900 pevnou součástí učebních materiálů založených na japonských vzorech a zároveň nástrojem k představení a přenosu politické ideologie. Školské písně, přejaté z Japonska, vznikly často přepracováním romantických písní ze Západu, a dlouhodobě formovaly čínský hudební vkus směrem k větší oblibě hudby obsahující západní kompoziční prvky a tedy k westernizaci hudby obecně.
Práce si klade za cíl zmapovat vývoj školských písní, jakožto pevné součástí čínského vzdělávacího systému, od prvních písní pocházejících z Japonska, které měly napomáhat kulturní a politické modernizaci, přes období Májového hnutí, kdy byly školské písně často textově obohaceny a staly se z nich demokratické protestní písně, až do dvacátých let dvacátého století, kdy se ve školských písních odráží vliv revoluční ideologie že Sovětského svazu.
Práce se kromě popisu hudebních specifik čínských školských písní a propojení hudby s tématy a literárním stylem zaměří na obecnější otázky modernizace a westernizace čínské hudby. Bylo přejímání západních prvků vnímáno jako jediná možnost modernizace, nebo mezi nimi byly i rozpory a protiklady? Byly školskými písněmi vytlačovány tradiční nebo více synkretické formy hudebního výrazu? Předmětem zkoumání budou především písně od Shen Xingonga (1869-1947), Li Shutonga (1880-1942) a Cai Yuanpeie (1867-1940), dále předmluvy k různým vydáním sebraných školských písní a dobové články týkající se vztahu těchto písní ke vzdělávacímu systému v Číně.

Prameny:
HONGYI & FENG, Z. Li Shutong ge qu ji. Beijing: Yinyue chubanshe, 1958.
SHEN Xiangong. Chong bian xuexiao chang ge san ji. Shanghai: Shangwu yinshu guan, 1912.
SHEN Xiangong. Xin gong chang ge ji. Shanghai: Zhu zhe kan, 1937.
XIAO Youmei. Xin xuezhi chang ge jiaokeshu: Di 1 ce. Shanghai: Shangwu yinshu guan, 1924.
ZHANG Jingwei. Zhongguo jindai yinyue shiliao huibian, 1840-1919. Di 1 ban. Beijing: Renmin yinyue chubanshe, 1998.
Seznam odborné literatury
EVERETT, Yayoi Uno. a Frederick. LAU. Locating East Asia in Western art music. Middletown, Conn.: Wesleyan University Press, c2004. ISBN 0819566624.
BORN, Georgina. a David HESMONDHALGH. Western music and its others: difference, representation, and appropriation in music. Berkeley: University of California Press, c2000. ISBN 0520220846.
HO, Wai-chung. School music education and social change in mainland China, Hong Kong, and Taiwan. Boston: Brill, 2011. Social sciences in Asia, v. 30. ISBN 9004189173.
NETTL, Bruno a Philip Vilas. BOHLMAN. Comparative musicology and anthropology of music: essays on the history of ethnomusicology. Chicago: University of Chicago Press, c1991. ISBN 0226574091.
LIU, Jingzhi. Zhongguo xin yin yue shi lun. Zeng ding ban. Xianggang: Zhong wen da xue chu ban she, c2009. ISBN 9789629963163.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK