Inkluzivní vzdělávání v kontextu volebních programů politických stran
Název práce v češtině: | Inkluzivní vzdělávání v kontextu volebních programů politických stran |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Inclusive Education in the context of the Election Programs of Political Parties |
Klíčová slova: | inkluzivní vzdělávání, linioví pracovníci, školství, postoje učitelů |
Klíčová slova anglicky: | inclusive education, street-level bureaucrats, education, teachers' attitudes |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 14.06.2016 |
Datum zadání: | 14.06.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2018 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice - U Kříže 8, Praha 5, J3019, Jinonice - místn. č. 3019 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2018 |
Oponenti: | Mgr. Eva Hejzlarová, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
EDUin. 2016. EDUin.cz [online] [cit. 23. 5. 2016]. Dostupné z: http://www.eduin.cz
FERDANOVÁ, J. 2015. „Typologie výukových strategií podporující inkluzi ve vzdělávání.“ Pp. 131-144 in Studia Pedagogica [online] 3 (1) [cit. 10. 5. 2016]. Dostupné z: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1151/1428. HÁJKOVÁ, V., I. STRNADOVÁ. 2010. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada Publishing a.s. HEINEKE, A. J., A. M. RYAN, CH. TOCCI. 2015. „Teaching, Learning, and Leading: Preparing Teachers as Educational Policy Actors.“ Pp. 382-394 in Journal of Techaer Education [online] 66 (4) [cit. 23. 5. 2016]. Dostupné z: http://jte.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/content/66/4/382.full.pdf+html HORÁK, P., M. HORÁKOVÁ. 2009. „Role liniových pracovníků ve veřejné politice.“ Pp. 369-395 in Sociologický časopis [online] 45 (2) [cit. 23. 5. 2016]. Dostupné z: http://sreview.soc.cas.cz/uploads/6129d095da9b8737231a3c2713afe6abe46187b3_Horak,%2 0Horakova2009-2.pdf Inkluze.cz. 2010. Inkluze.cz [online] [cit. 23. 5. 2016]. Dostupné z: http://www.inkluze.cz/ KRATOCHVÍLOVÁ, J. 2013. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: MU. LIPSKY, M. 1980. Street-level bureaucracy: dilemmas of the individual in public services. New York: Russel Sage Foundation. MŠMT. 2014. „Akční plán inkluzivního vzdělávání na období 2016 – 2018.“ Strategie vzdě- lávací politiky České republiky do roku 2020. MŠMT.cz [online] [cit. 19. 5. 2016]. Dostupné z: http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/apiv_2016_2018.pdf. PITNEROVÁ, P., K. PANČOCHA. 2011. „Znalosti budoucích učitelů z oblasti speciální pedagogiky jako předpoklad úspěšného inkluzivního vzdělávání.“ Pp. 331 – 342 in KLENKOVÁ, j. VÍTOVÁ, M. et al. Inkluzivní vzděávání se zřetelem na věkoné skupiny a druhy posti- žení. Inclusice Education – Provisions for Different Age Groups and Disabilities. Brno: MU. POONAM, D., L. HAYNES. 2015. „Teacher Perspectives on Suitable Learning Environments for Students with Disabilities: What Have We Learned from Inclusive, Resource, and Self-Contained Classrooms?“ Pp. 53-64 in International Journal of Interdisciplinary Social Sciences: Annual Review [online] 9 (1) [cit. 23. 5. 2016]. Dostupné z: http://eds.a.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?sid=240e988d-16da-4433-bed3- 79062dff1509%40sessionmgr4002&vid=1&hid=4103 TANNENBERGOVÁ, M. 2016. Průvodce školní inkluzí. Praha:Wolters Kluwer. VÍTOVÁ, M., J. HAVEL. 2010. Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Brno: Paido. Zákon 561/2004 Sb. Zákon 563/2004 Sb. |
Předběžná náplň práce |
Cíle bakalářské práce:
Nejdříve se ve své bakalářské práci zaměřím na inkluzivní vzdělávání obecně. Předlo- žím jeho definici, znění v rámci novely školského zákona, a také zmíním Akční plán inkluzivního vzdělávání na období 2016–2018. Dále se budu věnovat učitelům, jako aktérům ve- řejné politiky a liniovým pracovníkům, kteří implikují opatření vzdělávací politiky, které byly nařízeny shora a dávají těmto opatřením finální podobu. Hlavním cílem mé bakalářské práce je zjistit, jaký postoj zaujímají učitelé k inkluzívnímu vzdělávání v nové podobě, ve které bude fungovat od 1. 9. 2016, po jednom školním pololetí. Také bych chtěla zjistit, jaké dopady tato opatření vzdělávací politiky bude mít a zdali je možné nějaké zpozorovat již po tak krátké době. Dále se budu věnovat podcí- lům, které budou zaměřeny na to, jak budou učitelé inkluzivní vzdělávání implementovat, jestli mají na inkluzivní vzdělávání dostatečné vzdělání, jak děti se speciálními potřebami ovlivňují atmosféru ve třídě, jaký postoj zaujímají učitelé k asistentům pedagoga a jaké změ- ny pozorují v inkluzivním vzdělávání od 1. 9. 2016, kdy vešla v platnost novela školského zákona. K těmto cílům jsem formulovala následující otázky: Jaký postoj zaujímají učitelé k inkluzivnímu vzdělávání po působnosti novely školského zákona po pololetí školního roku? Jak budou učitelé inkluzivní vzdělávání implementovat? Jaké strategie k tomu použijí? Jaká podpůrná opatření mají k dispozici? Jak budou učitelé k dětem přistupovat? Mají učitelé na inkluzivní vzdělávání dostatečné vzdělání? 3 MŠMT. 2014. „Akční plán inkluzivního vzděláváním období 2016 - 2018 . Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. MŠMT.cz [online] [cit. 19. 5. 2016]. Dostupné z: http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/apiv_2016_2018.pdf Jak moc budou muset učitelé upravovat vyučování, aby vyhověli inkluzivnímu vzdě- lávání? Změní se klima ve třídě? Jak učitelé vnímají asistenty při výuce? Jak moc jsou nápomocní? Jsou dostatečně vzdělání? Pozorují učitelé nějaké změny v inkluzivním vzdělávání od 1. 9. 2016, kdy vešla v platnost novela školského zákona? Jak se učitelé o inkluzivním vzdělávání dozvěděli? Základní teoretické ukotvení: Svou bakalářskou práci teoreticky ukotvím v oblasti inkluzivního vzdělávání. V této oblasti budu vycházet především ze zákonů, vyhlášek a nařízení vlády (např. zákon 561/2004 Sb. a zákon 563/2004 Sb.). Také se zde budu opírat o dokumenty MŠMT (např. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 a zní vycházející Akční plán inkluzivního vzdělávání období na 2016 – 2018). Druhým teoretickým ukotvením mé bakalářské práce budou tzv. street-level byrokraté, jimiž jsou v tomto případě učitelé. Tady se zaměřím především na publikaci od Michaela Lipskeho (Street-level bureaucracy: dilemmas of the individual in public services) a článek od Pavla a Markéty Horákových (Role liniových pracovníků ve veřejné politice). |