Z volnočasové aktivity e-sportem: Postoj hráčů k profesionalizaci CS:GO
Název práce v češtině: | Z volnočasové aktivity e-sportem: Postoj hráčů k profesionalizaci CS:GO |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Freetime Activity to E-sport: Players Stands Agains Professionalisation of CS:GO |
Klíčová slova: | e-sport, sportizace, profesionalizace, odchod, hlas, loajalita,CS:GO, transformace |
Klíčová slova anglicky: | e-sport sportization, profesionalization, exit, voice, loyality, CS:GO, transformation |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Dino Numerato, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 14.06.2016 |
Datum zadání: | 14.06.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 12.06.2019 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice - U Kříže 8, Praha 5, J2018, Jinonice - místn. č. 2018 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.06.2019 |
Oponenti: | Mgr. Jakub Sedláček, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce nabídne sociologickou analýzu subkultury hráčů videoher. Samotná kultura videoher se zejména v posledních letech začala mísit s kulturou klasického sportu a vzniká tak nový fenomén zvaný e-sport (Hamari & Sjöblle, 2015). Proměna tradičního hraní v e-sport je spojena s posilováním role marketingu, sponzoringu a medializace. Společně s těmito procesy dochází k transformaci hráčských komunit. Práce tak bude analyzovat zaměřil na vnímání hráčů videoher a to jak neprofesionálních, tedy volnočasových hráčů, tak profesionálních, kteří se dostávají do role vrcholových sportovců. Práce se bude konkrétně soustředit na hráčskou subkulturu online hry Counter-Strike, jejíž nejnovější verze Global Offensive představuje jeden z nejhranějších e-sportů a to i na volnočasové úrovni.
Cílem práce bude analyzovat proměnu hráčské subkultury Counter-Strike od doby vydání hry v roce 1999 skrze transformaci na e-sport. Práce odpoví následující otázky: Jaké nové fenomény se v subkultuře vytváří? Jak hráči proměnu subktultury vnímají a jak se tomuto procesu přizpůsobují? Jaké dopady má formování institucí v podobě lig, mediálních přenosů či herního trhu právě na subkulturu hráčů Counter-Strike? |
Seznam odborné literatury |
BECK, U. C, Lau. 2005. „Second Modernity as a Research Agenda:Theoretical and Empirical Explorations in the “Meta-change” of Modern Society’“. [online]. Pp. 525-557. The British journal of sociology. 56 (4). London: School of economic and political science [cit. 2. 10. 2017] Dostupné z: https://www.wiley.com/en-us/The+British+Journal+of+Sociology-p-9780JRNL58210
BRYMAN, A. 2008. Social Research Rethods. 3rd ed. New York: Oxford University Press. CORBIN, J., A. Strauss, & A. L. Strauss, 2014, Basics of qualitative research. [online] Sage [cit. 10.4. 2018], Dostupné z: https://books.google.cz/books?hl=cs&lr=&id=Dc45DQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=CORBIN,+J.,+A.+Strauss,+%26+A.+L.+Strauss,+2014,++Basics+of+qualitative+research&ots=M2HKXRnVsm&sig=oZ0ooWuESDPH8k-FGqfI_GxFDOA&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false EGLINGTON, B. 2015. „Playing Across Media: Exploring Transtextuality in Competitive Games and eSports.“ [online] DiGRA Conference. [cit. 17.7. 2018] Dostupné z: http://www.digra.org/wp-content/uploads/digital-library/122_Egliston_Playing-Across-Media.pdf KAFAI, Y. B., C. Heeter, J. Denner, & J. Y. Sun, 2008. Beyond Barbie and Mortal Kombat: New perspectives on gender and gaming. [online] Cambridge: The MIT Press. [cit. 11.7. 2018] Dostupné z: https://dl.acm.org/citation.cfm?id=1468058 KIERNAN. A, 2017, Exit, voice and loyalty: the dislocation of football fan communities, Soccer & Society, Pp.18:7, 880-895, DOI: 10.1080/14660970.2015.1067795 https://doi.org/10.1080/14660970.2015.1067795 KLVAŇA, T. 2004. „New Europe's Civil Society, Democracy, and the Media Thirteen Years After: The Story of the Czech Republic.“ [online] Cambridge: The Harvard International Journal of Press/Politics 9 (3): 40-55. [cit. 17.7. 2018] Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1081180X04266505 GRYGAR, J. 2015. Kurs Kvalitativní metodologie. Přednáška 5.10.2015. HENDL, J. 2008. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál. HIRSCHMAN, A. 1970. Exit, Voice, and Loyalty: Responses to Decline in Firms, Organizations, and States. Cambridge: Harward University Prss HUTCHINS, B. 2008. „Signs of meta-change in second modernity: the growth of e-sport and the World Cyber Games“. [online] New Media and Society 851 - 869 London: SAGE publications[cit. 23. 10. 2017] Dostupné z: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.857.467&rep=rep1&type=pdf CHISHOLM, E. P. Howden-Chapman, G. Fougere. 2017 „Renting in New Zealand: perspectives from tenant advocates.“ [online] Kōtuitui: New Zealand Journal of Social Sciences [Online] 12:1, pages 95-110. [cit. 20. 7. 2018] Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1177083X.2016.1272471 LARSON, M.L., 1979. „The Rise of Professinonalism“ [online] A Sociological Analysis 178-208 [cit. 5.10. 2017] Dostupné z: https://books.google.cz/books?id=N4Ik8Xsrjx0C&pg=PA294&dq=professionalization+vollmer&hl=cs&sa=X&ved=0ahUKEwi58OHk5qvcAhUL2qQKHSjcCJkQ6AEIKDAA#v=onepage&q=content&f=false RAMBUSCH, J. 2007: Exploring E-sports: A Case Study of Gameplay in Counter-strike [online]. [cit. 20.5. 2016] Dostupné z: http://homes.lmc.gatech.edu/~cpearce3/DiGRA07/Proceedings/021.pdf RUSBULT, C. E., I. M. Zembrodt, L. K. Gunn, 1982. „Exit, voice, loyalty, and neglect: Responses to dissatisfaction in romantic involvements“. [online] Pp. 1230–1242. 43. Journal of Personality and Social Psychology. [cit. 6.5. 2018] Dostupné z: http://sreview.soc.cas.cz/uploads/file_service/b93c01a31f8da94aff10fbe549818e0c/cs/Citacni_zasady.pdf RUSBULT, C. E., D. Farrell. 1983. „A longitudinal test of the investment model: The impact on job satisfaction, job commitment, and turnover of variations in rewards, costs, alternatives, and investments.“ [online] Pp. 429–438. Journal of Applied Psychology. 68. [cit. 6.5. 2018] dostupné z: https://commonweb.unifr.ch/artsdean/pub/gestens/f/as/files/4660/13231_100008.pdf SEDLÁKOVÁ, Klára. Cesta za uznáním:Důvody k migraci do Německa u budoucích absolventů pražských lékařských fakult Univerzity Karlovy. Praha, 2015 128 s. Diplomová práce (Mgr.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut sociologických studií. Katedra sociologie. Vedoucí diplomové práce Karel Čada, Ph.D. ŠEVCŮ, Martina. Občanské postoje a participace žáků v České republice. Praha, 2011. 120 s. Diplomová práce (Mgr.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut sociologických studií. Katedra sociologie. Vedoucí diplomové práce PhDr. Ing. Petr Soukup. SYNDER, J. 2004. „Counter Strike Culture“ [online] Interface: The Journal of Education, Community and Values [cit. 23. 6. 2018] Dostupné z: http://commons.pacificu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1061&context=inter03 TAYLOR T. L. 2012. Raising the Stakes: E-sports and the Professionalization of Computer Gaming. Cambridge: MIT Press. WITKOWSKI, E. 2012. „On the digital playing field: How we “do sport” with networked computer games.“ [online] Games and Culture, 7(5), 349-374. [cit. 26. 7. 2018] Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1555412012454222 WITHEY, M. J., W. H. Cooper. 1989. „Predicting exit, voice, loyalty, and neglect.[online] Administrative Sciences Quarterly“. 34. 521–539. [cit. 10.6. 2018] dostupné z WOOD R. T., R. Gupta, J. L. Derevensky, M. Griffiths. 2004. „Video game playing and gambling in adolescents: Common risk factors“. [online] Journal of Child & Adolescent Substance Abuse, 14(1), 77-100. [cit. 10.6. 2018] Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1300/J029v14n01_05 |
Předběžná náplň práce |
Práce nejprve nabídne přehled odborné literatury k tématu. Empirická část bude primárně založena na kvalitativních rozhovorech s volnočasovými a profesionálními hráči, či představiteli e-sportových institucí, jako jsou například týmy a ligy. Analýza primárních dat bude obohacena o analýzu sekundárních data, jež jsou dostupná v masových médiích a na internetu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The bachelor thesis will first review the existing literature on the topic. The empirical part of the work will primarily be focused on semi-structured interviews with both leisure and professional players of Counter-Strike and eventually with e-sport institutions representatives, such as national teams and leagues. The analysis of primary data will further be substantiated with the analysis of secondary data, gathered in the mass media and internet. |