Labelling ve škole a jeho vliv na jedince
Název práce v češtině: | Labelling ve škole a jeho vliv na jedince |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Labelling at School and its Impact on the Individual |
Klíčová slova: | nálepkování, psychosociální vývoj, sociální deviace, deviantní chování, důsledky |
Klíčová slova anglicky: | labelling, psychosocial development, social deviation, deviant behavior, consequences |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 13.06.2016 |
Datum zadání: | 13.06.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 08.11.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 22.05.2018 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.04.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.05.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce bude mít teoreticko-empirický charakter. Teoretická část se zaměří na představení teorie nálepkování, na problematiku vlivu nálepky na utváření identity jedince a na možné odchýlení od zdravého psychosociálního vývoje. Dále se bude zabývat specifičností labellingu ve školním prostředí. V empirické části bude provedena kvalitativní výzkumná sonda za využití narativní biografické metodologie. Cílem sondy bude zjistit, jakým způsobem byla vybraným respondentům přidělena nálepka v průběhu školní docházky a jak je v období jejich školního vzdělávání a dalších let ovlivňovala a případně stále ovlivňuje. Závěry práce budou směřovat k doporučením pro školní praxi. |
Seznam odborné literatury |
MUNKOVÁ, Gabriela. Sociální deviace: (přehled sociologických teorií). Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0279-2. BÁRTLOVÁ, Sylva. Sociální patologie. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1998. ISBN 80-701-3259-0. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-717-8308-0. SEDLÁČKOVÁ, Daniela. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka: dětství, dospělost, stáří. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2685-4. DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2863-6. HELUS, Zdeněk a Marie KRHUTOVÁ. Sociální psychologie pro pedagogy: příprava na profesi. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1168-3. JEDLIČKA, Richard a Jaroslav KOŤA. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-718-4555-8. HOWARD S. BECKER. Outsiders: studies in the sociology of deviance. [New ed.]. New York: Free Press, 1973. ISBN 06-848-3635-1. DOUGLAS, Raybeck. Anthropology and Labeling Theory: A Constructive Critique. Ethos. Wiley, 1988, 16(4), 371 - 397. ISSN 00912131. GOFFMAN, Erving. Stigma: poznámky k problému zvládání narušené identity. Vyd. 1. Překlad Tomáš Prášek. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 167 s. Most (Sociologické nakladatelství), sv. 3. ISBN 80-864-2921-0. |