Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Aktivierende Methoden als Schlüssel zur effektiven Beherrschung der Grammatik in der Erwachsenenbildung
Název práce v jazyce práce (němčina): Aktivierende Methoden als Schlüssel zur effektiven Beherrschung der Grammatik in der Erwachsenenbildung
Název práce v češtině: Aktivizační metody jako kritérium k efektivnímu ovládnutí gramatiky ve výuce dospělých
Název v anglickém jazyce: Activating Teaching Methods as an Effective Aspect of Teaching Grammar to Adult Students
Klíčová slova: němčina jako cizí jazyk|výuka dospělých|firemní výuka|aktivizační metody
Klíčová slova anglicky: German as a Foreign Language|Adult Education|Corporate Courses|Activating Teaching Approaches
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: němčina
Ústav: Ústav germánských studií (21-UGS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 26.05.2016
Datum zadání: 26.05.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.01.2017
Datum a čas obhajoby: 17.06.2019 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:27.03.2019
Datum proběhlé obhajoby: 17.06.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Thomas Schneider, Dr. phil.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce si klade za cíl reflektovat specifika výuky němčiny jako cizího jazyka u dospělých studentů. Tato klientela má svá specifika týkající se účelu výuky, motivace ke studiu, přístupu k učení se, schopností využití životních zkušeností, např. jiného cizího jazyka, časových možností a také jazykových a komunikativních zkušeností.
Tato specifika si vyžadují z různých důvodů použití jiných metod, než které jsou běžně využívány ve školách u žáků mladšího a staršího školního věku. Autorka pro svou práci vybere několik konkrétních jazykových jevů, které dělají dospělým studentů obtíže a patří k nejčastěji vyučovaným a pokusí se aplikovat pro výklad těchto jevů různé aktivizační metody.
Výsledkem práce by mělo být zjištění, zda použité aktivizující metody zlepšují pochopení daných jazykových jevů u dospělých.
Práce bude mít část teoretickou, v níž autorka uchopí základní pojmy (např. aktivizující metody, jejich druhy, charakteristiku apod.) a definuje charakteristiku zkoumané skupiny dospělých vč. jejich odlišností od žáků školního věku. Dále vybere konkrétní jazykové jevy, které budou předmětem výuky a odůvodní, proč jsou komplikované a zda se jedná o jevy komplikované obecně (např. na základě interference obou jazyků) nebo zda je zde patrný rozdíl mezi vnímáním a pochopením daného jevu u dospělých v porovnání s žáky šk. věku.
V empirické části autorka vyjde ze své pedagogické zkušenosti při výuce němčiny u dospělých klientů a aplikací různých způsobů výuky téhož jevu se pokusí porovnat výsledky učení při užití různých metod na rozboru příkladových lekcí.
Seznam odborné literatury
Janíková, V. (2010). Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache: Eine Einführung. Brno: Masarykova univerzita.
Maňák, J. und V. Švec. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
Murphey, T. (1991). Teaching One to One. New York: Longman.
Stangl, W. (2013a). Lernstrategien – Lerntypen – Lernstile [online]. Verfügbar unter:http://www.stangltaller.at/ARBEITSBLAETTER/LERNEN/Lernstrategien.shtml
Weichmann, J. (1999). Zwölf Unterrichtsmethoden :Vielfalt für die Praxis. Weinheim: Beltz Verlag.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK