Pohled žáků prvních ročníků základních škol na školu
Název práce v češtině: | Pohled žáků prvních ročníků základních škol na školu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | First class primary school children’s perspective of school |
Klíčová slova: | adaptace|předškolní věk|mladší školní věk|škola|zátěž|podpora |
Klíčová slova anglicky: | Adaptation|pre-school age|early years education|school|challenge|support |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Simona Hoskovcová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 24.05.2016 |
Datum zadání: | 24.05.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 31.05.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2018 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Eva Šírová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomového projektu je zmapovat, které oblasti jsou v adaptačním procesu na základní školu těmi klíčovými, jež jsou děti schopny uchopit a popsat. Výzkumů k adaptaci dětí na první třídu je celá řada. Jen malá část z nich vychází z výpovědí dětí samotných. Hlavním úkolem bude popsat vývojovou úroveň kognice, umožňující dětem reflexi vlastní zkušenosti v základní škole. Toto poznání může pomoci ujasnit si, do jaké míry se lze v různých kontextech spoléhat na výpovědi dětí a kdy je lepší spolehnout se na pohled dospělých. To, jak se děti cítí v první třídě, má vliv na jejich přístup k vzdělání v širším kontextu. Ve škole je potřebné se přiměřeně soustředit, aby bylo možno podat výkon, který je požadován a následně hodnocen učitelem. Postupně také přibývá povinnosti, které je nutné plnit. V této době se začínají utvářet pracovní návyky. Empirická část se bude zaměřovat na kresbu dětí v souvislosti s procesem jejich adaptace na školní prostředí. Volba metody zohledňuje, že děti ještě neumí psát a způsob vyjádření kresbou je pro ně přístupnější než verbalizace zkušenosti ve škole. Vycházet se bude z kresby a skupinového rozhovoru na téma „na co se ve škole těšíme a co je ve škole těžké“, pořízených u žáků prvních tříd. Výsledkem bude obsahová analýza kreseb a skupinových rozhovorů. |
Seznam odborné literatury |
Dunlop, A.W., & Fabian, H. (2007). Informing transitions in the early years. Maidenhead: Open University Press. Einarsdóttir, J., Dockett, S., & Perry, B. (2009). Making meaning: children’s perspectives expressed through drawings. Early Child Developmental and Care, 178(2), 217-232. Plichtová, A. (2002). Metódy sociálnej psychologie zblízka: kvalitatívne a kvantitatívne skúmanie sociálnych reprezentacií. Bratislava: Média. Perry, B., Dockett, S., & Petriwskij, A. Transitions to school – international research, policy and practice. (ss. 75-88). Dordrecht: Springer. Šulová, L. et al. (2014) Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer, Uholyeva, X. (2015). Dítě jako zdroj informací: charakteristiky dětské výpovědi a možnosti jejího využití. Československá psychologie, 59(2), 150-161. |