Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv pořadí otázek
Název práce v češtině: Vliv pořadí otázek
Název v anglickém jazyce: Order Effect
Klíčová slova: vliv pořadí otázek, kognitivní proces odpovídání, chyba měření, split-ballot design
Klíčová slova anglicky: order effect, cognitive process in responding, measurement error, split-ballot design
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jiří Remr, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 23.05.2016
Datum zadání: 23.05.2016
Datum a čas obhajoby: 12.09.2017 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2017
Datum proběhlé obhajoby: 12.09.2017
Oponenti: prof. PhDr. Hynek Jeřábek, CSc.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
Biemer, Paul P et al. Measurement Errors in Surveys. Hoboken, N.J: Wiley, 2004, 760 s.
Groves, Robert M. Survey Errors and Survey Costs. Hoboken, N.J.: Wiley, 2004, 590 s.
Hedges, B. M. Question Wording Effects: Presenting One or Both Sides of a Case. Journal of the Royal Statistical Society. Series D (The Statistician) [online]. 1979, 28 (2), s. 83-99 [cit. 3.12.2015]. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/2987682
Jabine, Thomas B et al. Cognitive Aspects of Survey Methodology: Building a Bridge Between Disciplines. Washington, D.C.: National Academy Press, 1984, 176 s.
Knäuper, Bärbel. The Impact of Age and Education on Response Order Effects in Attitude Measurement. The Public Opinion Quarterly [online]. 1999, 63 (3), s. 347-370 [cit. 23.11.2015]. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/2991712
Lavrakas, Paul J. Encyclopedia of Survey Research Methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2008, 1072 s.
Morgan, Roy. A Note on Question Wording [cit. 16.12.2015]. Dostupné z: ng. The Public Opinion Quarterly [online]. 1948, 12 (2), s. 328 http://www.jstor.org/stable/2745273
Noelle–Neumann, Elisabeth. Wanted: Rules for Wording Structured Questionnaires. The Public Opinion Quarterly [online]. 1970, 34 (2), s. 191-201 [cit. 3.12.2015]. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/2747417
Rasinski, Kenneth A. The Effect of Question Wording on Public Support for Government Spending. The Public Opinion Quarterly [online]. 1989, 53 (3), s. 388-394 [cit. 3.12.2015]. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/2749127
Schwarz, Norbert a Seymour Sudman. Context Effects in Social and Psychological Research. New York: Springer-Verlag, 1992, 353 s.
Tourangeau, Roger, Lance J. Rips a Kenneth Rasinsky. The Psychology of Survey Response. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2000, 416 s.
Předběžná náplň práce
Cílem této práce je prozkoumat a vysvětlit, jak a proč respondenti reagují na odlišné pořadí otázek. Tento jev má za následek odlišný kontext dotazníku a respondenti následně odpovídají na věcně stejné otázky jinak. Zjištění by mohlo sloužit k hlubšímu pochopení procesu odpovídání.

Výzkumná otázka
Výzkumnými otázkami jsou: jak respondenti vnímají a reagují na odlišné pořadí otázek? Proč na změnu pořadí otázek reagují daným způsobem?

Metodologie
V této práci budu nejprve analyzovat veřejně dostupná data z amerického výzkumu General Social Survey a z českého výzkumu Naše společnost prováděný Centrem pro výzkum veřejného mínění. Vyberu si výzkumy provedené split-ballot designem, na kterých lze sledovat vliv změny pořadí otázek. Na základě této analýzy se pokusím definovat jednu kategorii respondentů, která na tento jev reaguje nejvýrazněji. Poté provedu hloubkové rozhovory s respondenty odpovídající dané kategorii. Hloubkovými rozhovory bych ráda získala detailní informace o tom, jak je efekt pořadí otázek konkrétně vnímán, jak na respondenty působí a jak je jimi reflektován. Přestože hloubkové rozhovory postavím mimo jiné na zjištění z amerických dat, mezikulturní rozdíl by neměl vadit, jelikož v této práci nejde o mezinárodní srovnání, ale o popis a analýzu vlivu metodologického jevu způsobující chybu měření. Navíc, každý respondent prochází při odpovídání stejným kognitivním procesem.

Předpokládaná struktura diplomové práce
1) Úvod
2) Teoretická část
a) Podstata vlivu pořadí otázek
b) Kognitivní proces odpovídání
c) Příklady zkoumání problému
3) Empirická část
a) Metodologie
i) Výzkumná otázka
ii) Popis a analýza kvantitativních dat
iii) Popis a analýza hloubkových rozhovorů
b) Reflexe výzkumníka
4) Zjištění
5) Diskuze
6) Závěr
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK