Využití znalostí historie matematiky při vyučování zlomků
Název práce v češtině: | Využití znalostí historie matematiky při vyučování zlomků |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The use of history of mathematics in teaching of fractions |
Klíčová slova: | zlomky, poměry, operace se zlomky, porovnávání zlomků |
Klíčová slova anglicky: | fractions, proportions, arithmetic operations with fractions, comparision of fractions |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM) |
Vedoucí / školitel: | prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 07.05.2016 |
Datum zadání: | 07.05.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2018 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R302, 302, Knihovna KMDM, 3. patro, vpravo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2018 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Student nastuduje historii zavádění zlomků v různých kulturách.
Porovná různé učebnice z hlediska zavádění zlomků. Navrhne a realizuje výukový experiment zavedení zlomků. Vyhodnotí výukový experiment z hlediska chyb a překážek v porozumění zlomků. |
Seznam odborné literatury |
Kline: Mathematics from ancient to modern times. Oxford UP.
Grattan-Guiness: Companion encyclopedia of the history of mathematics. Routledge, London. Hejný: Didaktika matematiky. SPN Bratislava 1989. |
Předběžná náplň práce |
Historie zlomků v různých kulturách.
Hlavní abstrakční zdvihy v dějinách zlomků. Způsoby zavádění zlomků ve škole. Hlavní problémy žáků v porozumění zlomků. Výukový experiment. Vyhodnocení experimentu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
History of fractions in different cultures.
Main abstraction shifts in the history of fractions. Methods of introduction of fractions in school mathematics. The main problems of pupils in understanding fractions. Educational experiment. Evaluation of the experiment. |