Význam změn ve spotřebním chování spojených s přechodem z role studenta do role zaměstnaného
Název práce v češtině: | Význam změn ve spotřebním chování spojených s přechodem z role studenta do role zaměstnaného |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Meaning of Consumer Behaviour Changes Related to Transition from Student Social Role to Employee Social Role |
Klíčová slova: | spotřební chování, spotřební vzorce, sociální role, student, zaměstnaný, vkus |
Klíčová slova anglicky: | Consumer Behaviour, Consumer Patterns, Social Role, Student, Employee, Taste |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jadwiga Šanderová, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 25.04.2016 |
Datum zadání: | 25.04.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 20.06.2016 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice, U Kříže 8, Praha 5 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.05.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2016 |
Oponenti: | prof. PhDr. Hynek Jeřábek, CSc. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Zásady pro vypracování |
: Cílem diplomové práce bude popsat, jak čerství absolventi a studenti vysokých škol reflektují změny, které souvisí s nástupem do zaměstnání, a jaké významy si s těmito změnami spojují. Hlavní pozornost bude zaměřena na změny, které se týkají spotřebního chování.
Další otázky, na které bych chtěla svým výzkumem odpovědět, jsou: K jakým změnám v životním stylu mladých lidí dochází po nástupu do zaměstnání? Kterým oblastem spotřeby přisuzují zaměstnaní absolventi a studenti význam v situaci, kdy přijímají novou sociální roli? Lze změny ve spotřebním chování považovat za strategie sloužící k začlenění do nového kolektivu? Jakým způsobem funguje případné ovlivnění životního stylu ze strany pracovního kolektivu? Které oblasti spotřeby naopak zůstávají nezměněny, protože v dané situaci není důležité, aby se měnily, nebo je dokonce žádoucí, aby zůstaly nezměněny? |
Seznam odborné literatury |
BOURDIEU, P. Distinction. A Social Critique of the Judgement of Taste. Cambridge: Harvard University Press, 1984.
BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-518-3. BROOKS, D. Bobos. Nová americká elita a její styl. Praha: Dokořán, 2001. CORRIGAN, Peter. The sociology of consumption: an introduction. Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications, 1997. ISBN 0-7619-5011-7. DOUGLAS, Mary a Baron C ISHERWOOD. The world of goods: towards an anthropology of consumption : with a new introduction. [Rev. ed.]. New York: Routledge, c1996. DUFFKOVÁ, J., L. URBAN a J. DUBSKÝ. Sociologie životního stylu. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2008. PATERSON, Mark. Consumption and everyday life. 1st ed. New York, NY: Routledge, c2006. New sociology series. ISBN 0-415-35506-0. POWELL, Gary N. a Jeffrey H. GREENHAUS. Is the opposite of positive negative? Career Development International [online]. 2006, 11(7), 650-659 [cit. 2016-03-28]. DOI: 10.1108/13620430610713508. ISSN 1362-0436. Dostupné z: http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/13620430610713508 RABUŠIC, Ladislav. Je česká společnost „postmaterialistická“? Sociologický časopis, 2000, Vol. 36 (No. 1: 3-22) STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu, postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999. ŠAFR, J. Okázalá spotřeba a sociální třídy v České republice v roce 2004. SDA info. 2006. 8 (2): 13 – 16. ŠAFR, J. Životní styl a sociální třídy: vytváření symbolické kulturní hranice diferenciací vkusu a spotřeby. Praha: Sociologický ústav AV ČR, v.v.i., 2008. ŠANDEROVÁ, J. a O. ŠMÍDOVÁ. Sociální konstrukce nerovností pod kvalitativní lupou. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009. VEBLEN, T. Teorie zahálčivé třídy. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. |
Předběžná náplň práce |
V teoretické části práce nejprve definuji pojmy, se kterými budu dále pracovat, tedy základní typy spotřebního chování a vztah mezi spotřebou a sociální stratifikací včetně tří hlavních teoretických perspektiv (homologie, individualizace a tzv. všežroutství). Dále uvedu kontext, který se váže ke změně sociální pozice, jež je předmětem výzkumu. V souvislosti s tím se také budu věnovat teorii referenčních skupin.
Empirická část práce bude založená na polostrukturovaných rozhovorech s čerstvými absolventy vysokých škol a studenty vysokých škol, kteří však už docházkou do školy tráví minimum času. Čerství absolventi i studenti, se kterými budu provádět rozhovor, budou zaměstnaní v komerční společnosti (v případě absolventů na plný úvazek, v případě studentů minimálně na poloviční úvazek). Bude se jednat o jejich první zaměstnání, které nelze považovat za brigádu, respondenti plánují alespoň rok setrvat v této firmě a zároveň se jedná o práci, která je alespoň okrajově spojena s oborem jejich studia. Aby bylo docíleno toho, že budou respondenti schopní reflektovat změny spojené s nástupem do zaměstnání, neměli by být v tomto zaměstnání příliš dlouho, ale ani příliš krátce, aby měli dostatek příležitostí se sžít se svou novou rolí. Z těchto důvodů jsem určila optimální dobu, po jakou mají být respondenti v novém zaměstnání, od půl roku do jednoho roku. Konkrétní respondenty budu vybírat prostřednictvím svých osobních kontaktů v kombinaci s metodou sněhové koule. Vždy se bude jednat o lidi, se kterými se osobně neznám. Rozhovory budou zaměřeny na to, jak reflektují případné změny spojené se spotřebním chováním v souvislosti s nástupem do nového zaměstnání a především jaký význam těmto změnám přikládají. Při dotazování se zaměřím také na výše uvedené dílčí výzkumné otázky. Rozhovory budu analyzovat metodou, která je ve způsobu analýzy inspirována zakotvenou teorií. (Strauss, Corbinová 1999) |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
In theoretical part of the thesis the main concepts will be defined (types of consumer behaviour and relationship between consumption and social stratification including three main theoretical perspectives: homology, individualization and so called omnivorousness. I will also present context connected to the change of social position which is the main object of the research. Also reference group theory will be presented there.
The empirical part will be based on semistructured interviews with universities graduates or students which do not spend much time by school attendance. They will be employed in commercial companies (full time in case of graduates, at least half time in case of students). It will be their first serious job. They plan to stay at least one year in this job and this job is also related to the field of their study. They should be in this job not for a long time to be able to reflect possible changes related to joining the company, but also not very short time to have enough opportunities to get used to the new social role. Based on this I have determined the optimal period of being employed from half a year to one year. I will choose the respondents through my personal contacts in combination with snow ball method. All respondents will be people who I do not know personally. The interviews will be focused on the reflection of possible changes connected with consumption behaviour related to new job boarding with emphasis on meanings of these changes. I will also focus on partial research objectives mentioned above. The interviews will be analyzed via method which is inspired by grounded theory in a way of analysis. (Strauss, Corbin 1999) |