Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Problematika dětí s vývojovou dysfázií ve školním prostředí
Název práce v češtině: Problematika dětí s vývojovou dysfázií ve školním prostředí
Název v anglickém jazyce: Children with Specific Language Impairment in the School Environment
Klíčová slova: vývojová dysfázie, specifická vývojová porucha řeči a jazyka, sociální dovednosti, komunikační dovednosti, nácvik čtení a psaní, adaptace
Klíčová slova anglicky: developmental language disorder, specific language development disorders, social skills, comunication skills, reading and writing practice, adaptation
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: Mgr. Martina Švandová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 08.04.2016
Datum zadání: 08.04.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 06.03.2017
Datum a čas obhajoby: 22.05.2017 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:31.03.2017
Datum proběhlé obhajoby: 22.05.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Jana Burianová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá problematikou dětí s vývojovou dysfázií ve školním prostředí a je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola se věnuje vývojové dysfázii, terminologii s ní spojenou, charakterizuje dítě mladšího školního věku, příčiny, diagnostiku a terapii vývojové dysfázie. Kapitola druhá pojednává o sociálních a komunikačních dovednostech dítěte a vlivu vývojové dysfázie na tuto oblast. Třetí kapitola charakterizuje oblast čtení, psaní a specifika vlivu vývojové dysfázie, která jsou spojena s rozvojem dalších poruch a obtíží. Čtvrtá kapitola popisuje adaptaci na školní prostředí a zohledňuje přítomnost vývojové dysfázie u dítěte. Empirická část obsahuje kvalitativní výzkum, pro který byl zvolen design více případové studie a byl realizován u pěti respondentů v mladším školním věku. V této části jsou obsaženy i výsledky výzkumu, jehož cílem bylo zjistit, jak ovlivní vývojová dysfázie dítě ve školním prostředí. Kromě analýzy a interpretace dat je součástí empirické části i autorská brožura „Doporučení pro rodiče“, jež byla vytvořena na základě výzkumných dat a vlastního pozorování.
Seznam odborné literatury
· JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Je naše dítě zralé na vstup do školy?. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4750-7.
· KUTÁLKOVÁ, Dana. Budu správně mluvit: chodíme na logopedii. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3687-7.
· KUTÁLKOVÁ, Dana. Opožděný vývoj řeči: Dysfázie : metodika reedukace. Praha: Septima, 2002. ISBN 80-7216-177-6.
· KUTÁLKOVÁ, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 80-247-1026-9.
· LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
· LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-961-5.
· MIKULAJOVÁ, Marína. a Iris. RAFAJDUSOVÁ. Vývinová dysfázia: specificky narusený vývin reci. Bratislava: S.N., 1993. ISBN 8090044506.
· ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Přehled vývojové psychologie. 2. nezm. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0629-2.
· ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-546-6.
· ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK