Uchvátit masy. Filosofie, ideologie a propaganda v pojetí Karla Marxe
Název práce v češtině: | Uchvátit masy. Filosofie, ideologie a propaganda v pojetí Karla Marxe |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | To Seize the Masses. Philosophy, Ideology and Propaganda by Karl Marx |
Klíčová slova: | Karel Marx|filosofie|ideologie|propaganda |
Klíčová slova anglicky: | Karl Marx|philosophy|ideology|propaganda |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Petr Kouba, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 07.04.2016 |
Datum zadání: | 08.04.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 02.05.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2017 08:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.08.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Martin Ritter, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Záměrem diplomové práce je tematizovat a objasnit vzájemnou souvislost filosofie, ideologie a propagandy v pojetí Karla Marxe. Uskutečněním filosofie je podle Marxe kritika moderní společnosti. Cílem této kritiky však není jen pochopení a výklad společenských poměrů, ale především jejich změna. Pro tyto potřeby Marx vypracoval svoji koncepci dějin. Na tomto základě vysvětluje povahu moderní společnosti a formuluje politický program její přeměny. Ten pak dále veřejně propaguje, aby věci revoluce zajistil odpovídající – masovou – podporu. Vzniká tak pozoruhodné spojení filosofie, politické ideologie a propagandy, které se zdá být integrální součástí Marxova myšlenkového a literárního díla, a proto také vážným problémem jeho interpretace. Východiskem takto vedené interpretace budou vybrané Marxovy spisy, zejm. ovšem Německá ideologie, Předmluva ke kritice politické ekonomie, Úvod k Hegelově filosofii práva, Komunistický manifest, 18. Brumaire Ludvíka Bonaparta a některé ukázky Marxovy žurnalistiky. |
Seznam odborné literatury |
Primární literatura: Marx, K. – Engels, E. Historisch-kritische Gesamtausgabe, im Auftrage des Marx-Engels-Instituts Moskau hrsg. V. D. Rjazanov, Frankfurt 1927 ff. Und Berlin 1930 ff.; hrsg. v. V. Adoratskij, Moskau 1933 ff. (MEGA) Marx. K. – Engels, E. Werke, hrsg. v. Institut für Marxismus-Leninismus beim ZK der SED, Berlin 1956 ff. (MEW) Sekundární literatura: Avineri, Š. The Social and Political Thought of Karl Marx, Cambridge University Press, Cambridge 1968. Balibar, É. La crainte des masses: politique et philosophie avant et après Marx,Galilée, Paris 1997. Barth, H. Wahrheit und Ideologie, Manesse Verlag, Zürich 1945. Böhler, D. Metakritik der Marxen Ideologiekritik. Prolegomena zu einer reflektierten Ideologiekritik und „Theorie-Praxis Vermittlung“, Suhrkamp, Frankfurt 1971. Bruhn, H. Karl Marx und Friedrich Engels als Journalisten hrsg. H. Bruhn und G. Bialowons, VEB Deutscher Verlag der Wissenschaften, Berlin 1970. Henry, M. Marx. I, Une philosophie de la réalité, Paris: Gallimard, 1976. Henry, M. Marx. II, Une philosophie de l’economie, Paris: Gallimard, 1976. Iorio, M. Karl Marx: Geschichte, Gesellchaft, Politik : eine Ein- und Weiterführung, De Gruyter, Berlin 2003. Mader, J. Zwischen Hegel und Marx: zur Verwirklichung der Philosophie, R. Oldenbourg, Wien/München 1975. Renault, E. Marx et l’idée de critique, Presses Universitaires de France, Paris 1995. Schieder, W. Karl Marx als Politiker, München: R. Piper, 1991. Stadler, P. Karl Marx: Ideologie und Politik, Musterschmidt, Göttingen 1971. The Cambridge Companion to Marx ed. T. Carver, Cambridge University Press, Cambridge 1991. Wildermuth, A. Marx und die Verwirklichung der Philosophie. Teil 1-2, Martinus Nijhoff, Haag 1970. Wildermuth, A. Marx und die Verwirklichung der Philosophie. Teil 3-4, Martinus Nijhoff, Haag 1970. |