Neverbální komunikace v televizních pořadech pro děti a mládež
Název práce v češtině: | Neverbální komunikace v televizních pořadech pro děti a mládež |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Nonverbal Communication in TV Broadcasting for Children and Young People |
Klíčová slova: | neverbální komunikace; televizní pořady; děti a mládež |
Klíčová slova anglicky: | nonverbal communication; TV broadcasting; children and young people |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.03.2016 |
Datum zadání: | 10.05.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 16.05.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 06.02.2017 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.01.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.02.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Eva Lehečková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zaměří na vybrané typy neverbální komunikace (především gesta, ale i mimiku, popř. prostředky další) v českých televizních pořadech určených dětem různého věku. U zvolených prostředků bude sledovat jejich formy a funkce a také specifika související s tím, že jde o televizní pořady, které jsou určeny divákům různého věku.
Postup práce: 1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu, zejména o televizních pořadech pro děti, psychickém vývoji dětí daného věku, vztahu dětí a televize, neverbální komunikaci a jejím výzkumu a komunikaci orientované na dítě. 2. Vybrat vhodný soubor pořadů k analýze, zaměřit se především na původní české pořady. Z vybraných pořadů zvolit vhodné a srovnatelné vzorky k analýze. 3. Vybraný materiál přepsat (zvolit vhodný způsob přepisu) a nahrávky a přepisy dále analyzovat. Při analýze se zaměřit na to, jaké neverbální komunikační prostředky se v shromážděném materiálu vyskytují, jaká je jejich podoba a jakou mají funkci. Pokusit se postihnout rozdíly mezi pořady určenými divákům různého věku. 4. Vyvodit závěry |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura
BUERMANN, U. (2009): Jak (pře)žít s médii: příležitosti a hrozby informačního věku a nové úkoly pedagogiky. Hranice: Fabula. BYTEŠNÍKOVÁ, I. (2012): Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada Publishing. DOHERTY-SNEDDON, G. (2005): Neverbální komunikace dětí. Praha: Portál. KUTÁLKOVÁ, D. (2010): Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada Publishing. (nebo jiný přehled vývoje osvojování jazyka dítětem) KŘIVOHLAVÝ, J. (1988): Neverbální komunikace: řeč pohledů, úsměvů a gest. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. KŘIVOHLAVÝ, J. (1988): Jak si navzájem lépe porozumíme: kapitoly z psychologie sociální komunikace. 1. vyd. Praha: Svoboda. McNEILL, D. (1992): Hand and Mind. What Gestures Reveal about Thought. Chicago – London: The University of Chicago Press. SABOL, J. (ed.) (1997): Štylistika neverbálnej komunikácie. Bratislava: PF UK. (vybrané části) SLANČOVÁ, D. (1999): Reč autority a lásky. Reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa – opis registra. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. (relevantní části) SMRČKOVÁ, H. M. (2012): Analýza televizního pořadu pro děti Kouzelná školka. Bakalářská práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta sociálních věd. THOROVÁ, K. (2015): Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. VÁGNEROVÁ, M. (2000): Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál. ZÁRUBOVÁ-PFEFFERMANNOVÁ, N. (2008): Gesta a mimika. Praha: AMU. Relevantní časopisecké a sborníkové články, diplomové, bakalářské a další kvalifikační práce, hesla v lingvistických encyklopediích a další zdroje (např. webové stránky ČT aj.). |