Reflexe antiky v české literatuře pro děti a mládež do roku 1945
Název práce v češtině: | Reflexe antiky v české literatuře pro děti a mládež do roku 1945 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Perception of Antiquity in the Czech Literature for Children and Youth till 1945 |
Klíčová slova: | antika - česká literatura - děti - mládež - 19. století - 20. století |
Klíčová slova anglicky: | Antiquity - Czech literature - children - youth - 1th century - 20th century |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 21.01.2013 |
Datum zadání: | 21.01.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2016 08:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.04.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2016 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Robert Skopek |
Zásady pro vypracování |
Produkce nakladatelství, která vydávala literaturu pro děti a mládež. Původní česká literatura a překladová literatura určená dětem a mládeži inspirovaná řecko-římskou antikou. Antika v učebnicích a antika v beletrii pro děti - komparace. Jaké místo zaujímala antická témata v litratuře pro děti a mládež? Marginálně také příručky pro školu (např. Velišský, Život Řekův a Římanův; Saska-Groh: Mythologie Řekův a Římanův) a doporučenou literaturu. |
Seznam odborné literatury |
Prameny:
Materiál dohledatelný v Národním pedagogickém muzeu a knihovně J. A. Komenského a v jiných knihovnách (knihy a školní čítanky; paměti literátů na dětská léta a školní četbu. Literatura: Antika a česká kultura. Praha: 1973; Bulánek-Dlouhán, František. Úvod do literatury pro mládež. Praha: Ústřední nakladatelství a knihkupectví učitelstva českoslovanského, 1937; Gintl, Zdeněk; Heřman, Miroslav. Postavy a osobnosti: seznam životopisů a osobních monografií. Praha: Melantrich, 1936; Chaloupka, O.; Voráček, J. Kontury české literatury pro děti a mládež, 1984; JANOVSKÝ, J. a kol. Základy didaktiky dějepisu. Státní pedagogické nakladatelství. Praha 1984; Kepartová, J. Středoškolská antika ve třetí čtvrtině 19. století. Historica Olomucensia 47, 2014, s. 91-116. Mikolášková, Monika. Formování obrazu literatury na středních školách českých zemí v 19. století: Na podkladu analýzy německých gymnaziálních čítanek z let 1849-1918. Disertační práce: Jihočeská univerzita v českých budějovicích, filozofická fakulta, ústav bohemistiky. České Budějovice: FF ČU, 2012; Rutenfranz, M. Götter, Helden, Menschen. Rezeption und Adaption antiker Mythologie in der deutschen Kinder- und Jugendliteratur. Frankfurt a.M.-Berlin-Bern-New York-Oxford-Wien: Peter Lang, 2004; Sieglová, Naděžda. Literatura pro mládež a četba mládeže od devadesátých let 19. století do první světové války; Svatoš, M. Postavení a funkce klasických jazyků ve všeobecném vzdělání v habsburské monarchii 19. století. In: Documenta Pragensia. XI. Škola a město. Praha 1993, 145-153; Svatoš, M. Výuka antickým jazykům a literaturám v době Lannových gymnaziálních studií. In: Villa Lanna. Antika a Praha 1872. Praha: KLP, 1994, 28-36; Zelinka, V. Antika a česká literatura pro mládež. Zprávy Jednoty klasických filologů 2, 1960, 78-82; Další zahraniční literatura v bibliografii (pro srovnání): Brazouski, Antoinette; Klatt, Mary J. (ed.). Children´s books on Greek and Roman mythology, an annotated bibliography. Westport, Conn: Greenwood Press, 1994. |
Předběžná náplň práce |
Zjistit, jak se antika učila v daném období – jakou představu si žáci o antice odnášeli ze školních lavic – projít učebnice dějepisu a učebnice řečtiny a latiny, jakož i čítanky pro výuku českého jazyka.
Pokusit se odpovědět na otázku, nakolik mohla být antika na základě školních znalostí a četby dostupné literatury v našich zeměpisných šířkách dětem blízká, nakolik byla pro dětskou mysl zjednodušená a co z toho vyplývá. |