PROCESY UČENÍ BĚHEM ÚČASTI ČESKÝCH REGIONÁLNÍCH AKTÉRŮ V PROGRAMECH INTERREG
Název práce v češtině: | PROCESY UČENÍ BĚHEM ÚČASTI ČESKÝCH REGIONÁLNÍCH AKTÉRŮ V PROGRAMECH INTERREG |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | LEARNING PROCESSES DURING CZECH REGIONAL ACTORS‘ PARTICIPATION IN INTERREG PROGRAMMES |
Klíčová slova: | INTERREG, evropská územní spolupráce, meziregionální spolupráce, nadnárodní spolupráce, teorie organizačního učení, regionální aktéři |
Klíčová slova anglicky: | INTERREG, European territorial cooperation, interregional cooperation, transnational cooperation, organizational learning theory, regional actors |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra evropských studií (23-KZS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Zuzana Kasáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 10.02.2016 |
Datum zadání: | 10.02.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 08.02.2017 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Rytířská, R201, 201, Rytířská-místnost č.201 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.01.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.02.2017 |
Oponenti: | PhDr. Jan Hauser |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
PRIMÁRNÍ ZDROJE
Elektronické zdroje ALL NETWORKS. URBACT: Connecting cities, Building successes [online]. [cit. 2016-11-12]. Dostupné z: http://urbact.eu/all-networks?country=547. Central Europe Operational Programme: European Territorial Cooperation 2007-2013. Verze 2.1. Approved by the European Commission on 20. 11. 2012. Dostupné také z: http://bit.ly/2h25HgE. CÍL EVROPSKÁ ÚZEMNÍ SPOLUPRÁCE RAKOUSKO - ČESKÁ REPUBLIKA 2007–2013. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR - Evropské strukturální a investiční fondy [online]. [cit. 2016-11-12]. Dostupné z: http://bit.ly/2eqZYBp. CÍL 3 NA PODPORU PŘESHRANIČNÍ SPOLUPRÁCE 2007–2013 MEZI SVOBODNÝM STÁTEM SASKO A ČESKOU REPUBLIKOU. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR - Evropské strukturální a investiční fondy [online]. [cit. 2016-11-12]. Dostupné z: http://bit.ly/2fKIDiZ. Council Regulation (EEC) No 4254/88 of 19 December 1988, laying down provisions for implementing Regulation (EEC) No 2052/88 as regards the European Regional Development Fund. 1988. In: Official Journal of the European Communities. Brusel, L 374, s. 15-20. Dostupné také z: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:31988R4254&rid=1. EUROPE 2000: Outlook for the Development of the Community's Territory. 1991. Finální verze. Brusel: Komise Evropských společenství. COM (91) 452 final. Dostupné také z: http://aei.pitt.edu/5661/. EUROPE 2000: Outlook for the Development of the Community's Territory. 1991. Předběžná verze. Lucemburk: Office for Official Publications of the European Communities. Dostupné také z: http://bit.ly/1XgMbLI. Fact Sheet; Historical view of Interreg / European Territorial Cooperation. 2015. INTERACT. Dostupné také z: http://admin.interact-eu.net/downloads/9301/INTERACT_Programme_Management_Handbook_Factsheet_Historical_view_of_Interreg.pdf. Info technique INTERREG. 1990. Brusel: Komise Evropských společenství. T-501.90. Dostupné také z: http://admin.interact-eu.net/downloads/2463/Commission_Information_Technical_Fiche_on_INTERREG_Community_initiatives_.pdf. Interreg : European Territorial Co-operation. Evropská komise: Regionální politika [online]. [cit. 2016-05-09]. Dostupné z: http://ec.europa.eu/regional_policy/cs/policy/cooperation/european-territorial/. INTERREG I. INTERACT [online]. [cit. 2016-05-09]. Dostupné z: http://www.interact-eu.net/interreg_i/interreg_i/337/5751. INTERREG II. INTERACT [online]. [cit. 2016-05-09]. Dostupné z: http://www.interact-eu.net/interreg_ii/interreg_ii/347/5752. INTERREG III. INTERACT [online]. [cit. 2016-05-09]. Dostupné z: http://www.interact-eu.net/interreg_iii/interreg_iii/401/464. INTERREG III Community Initiative (2000-2006) Ex-Post Evaluation: Final Report. 2010. Zoetermeer: Panteia and Partners. Dostupné také z: http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/evaluation/pdf/expost2006/interreg_final_report_23062010.pdf. Introducing CEMR. Council of European Municipalities and Regions (CEMR) [online]. [cit. 2016-05-09]. Dostupné z: http://www.ccre.org/en/article/introducing_cemr. Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1299/2013 ze dne 17. prosince 2013 o zvláštních ustanoveních týkajících se podpory z Evropského fondu pro regionální rozvoj pro cíl Evropská územní spolupráce. 2013. In: Úřední věstník Evropské unie. Brusel, L 347, s. 259-280. Dostupné také z: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32013R1299&qid=1462941005572&from=EN. Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 ze dne 11. července 2006 o obecných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu a Fondu soudržnosti a o zrušení nařízení (ES) č. 1260/1999. 2006. In: Úřední věstník Evropské unie. Brusel, L 210, s. 25-78. Dostupné také z: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006R1083&qid=1462938102861&from=EN. OPERAČNÍ PROGRAM ESPON 2013. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR - Evropské strukturální a investiční fondy[online]. [cit. 2016-11-13]. Dostupné z: http://bit.ly/2eTYKNK. OPERAČNÍ PROGRAM INTERACT II. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR - Evropské strukturální a investiční fondy[online]. [cit. 2016-11-13]. Dostupné z: http://bit.ly/2g7ba6z. OPERAČNÍ PROGRAM MEZIREGIONÁLNÍ SPOLUPRÁCE (INTERREG IVC). Ministerstvo pro místní rozvoj ČR - Evropské strukturální a investiční fondy [online]. [cit. 2016-11-12]. Dostupné z: http://bit.ly/2eRPU2Q. OPERAČNÍ PROGRAM NADNÁRODNÍ SPOLUPRÁCE (CENTRAL EUROPE). Ministerstvo pro místní rozvoj ČR - Evropské strukturální a investiční fondy [online]. [cit. 2016-11-12]. Dostupné z: http://bit.ly/2fGxwZr. OPERAČNÍ PROGRAM PŘESHRANIČNÍ SPOLUPRÁCE ČESKÁ REPUBLIKA - POLSKÁ REPUBLIKA 2007–2013. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR - Evropské strukturální a investiční fondy [online]. [cit. 2016-11-12]. Dostupné z: http://bit.ly/2eROeXm. OPERAČNÍ PROGRAM URBACT II. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR - Evropské strukturální a investiční fondy [online]. [cit. 2016-11-12]. Dostupné z: http://bit.ly/2fZWJCa. PROGRAM PŘESHRANIČNÍ SPOLUPRÁCE CÍL 3 ČESKÁ REPUBLIKA - SVOBODNÝ STÁT BAVORSKO 2007–2013. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR - Evropské strukturální a investiční fondy [online]. [cit. 2016-11-12]. Dostupné z: http://bit.ly/2eRM4XI. PROGRAM PŘESHRANIČNÍ SPOLUPRÁCE SLOVENSKÁ REPUBLIKA - ČESKÁ REPUBLIKA 2007–2013. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR - Evropské strukturální a investiční fondy [online]. [cit. 2016-11-12]. Dostupné z: http://bit.ly/2fL0Tw9. The Forerunner: INTERREG. INTERACT [online]. [cit. 2016-05-09]. Dostupné z: http://www.interact-eu.net/interreg/interreg/342/5898. Rozhovory Rozhovor s Jaroslavem BENEŠEM a Kateřinou KUBALOVOU KOUDELKOVOU o projektu LABEL: Povodí Vltavy, Praha, 7. 12. 2016. Rozhovor s Evou BREJCHOVOU o projektu REURIS: Útvar koncepce a rozvoje města Plzně, Plzeň, 1. 12. 2016. Rozhovor s Markem BUREŠEM o projektu CNBC: Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň, 1. 12. 2016. Rozhovor s Evou GELOVOU o projektu POLITE: Centrum dopravního výzkumu, Brno, 2. 12. 2016. Rozhovor s Ivanem HLOUŠKEM o projektu REURIS: Magistrát města Brna, Brno, 2. 12. 2016. Rozhovor s Pavlem LUKEŠEM a Vladimírem ŠOURKEM: Odbor evropské územní spolupráce, Ministerstvo pro místní rozvoj, Praha, 7. 11. 2016. Rozhovor se Štěpánkou MAKAROVOU o projektu LABEL: Krajský úřad Pardubického kraje, Pardubice, 7. 12. 2016. Rozhovor s Michalou MARIŇÁKOVOU o projektu GREENNET: Občanské sdružení Ametyst, Plzeň, 8. 12. 2016. Rozhovor s Lenkou MATOUŠKOVOU o projektu CEC5: Krajský úřad Kraje Vysočina, Jihlava, 28. 11. 2016. Rozhovor s Tomášem PERUTKOU o projektu CLIMACTREGIONS: Energetická agentura Zlínského kraje, Zlín, 25. 11. 2016. Rozhovor s Martinem PETERKOU o projektu CERTESS: zájmové sdružení právnických osob Evropská kulturní stezka sv. Cyrila a Metoděje, Zlín, 25. 11. 2016. Rozhovor s Radkem TAPTIČEM o projektu GUTS: Praha, 24. 11. 2016. SEKUNDÁRNÍ ZDROJE Tištěné zdroje BLAŽEK, Jiří a David UHLÍŘ. 2002. Teorie regionálního rozvoje: nástin, kritika, implikace. Praha: Karolinum. BLAŽEK, Jiří a David UHLÍŘ. 2011. Teorie regionálního rozvoje: nástin, kritika, implikace. Praha: Karolinum. CRESWELL, John W. a Vicki L. PLANO CLARK. 2011. Designing and conducting mixed methods research. Los Angeles: SAGE. CYERT, Richard M. a James G. MARCH. 1963. A Behavioral Theory of the Firm. Englewood Cliff, New Jersey: PRENTICE-HALL. DISMAN, Miroslav. 2000. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum. FINGER, Matthias a Silvia B. BRAND. 1999. The concept of the “learning organization” applied to the transformation of the public sector. EASTERBY-SMITH, Mark, Luis ARAUJO a John BURGOYNE. Organizational Learning and the Learning Organization. Londýn: Sage. Citováno v The learning organization: principles, theory and practice. Infed: the encyclopedia of informal education [online]. [cit. 2016-05-09]. Dostupné z: http://infed.org/mobi/the-learning-organization/. HEDBERG, Bo. 1981. How organizations learn and unlearn. NYSTROM, Paul C. a William H. STARBUCK. Handbook of organizational design: Adapting organizations to their environments. New York: Oxford University Press. Citováno ve VERA, Dusya a Mary CROSSAN. Organizational learning, knowledge management and intellectual capital: An Integrative conceptual model. Dostupné také z:http://www2.warwick.ac.uk/fac/soc/wbs/conf/olkc/archive/olk4/papers/vera.pdf. LUNDVALL, Bengt-Åke. 2010. National Systems of Innovation: Toward a Theory of Innovation and Interactive Learning. Londýn a New York: Anthem Press. PEDERSEN, J. S. 1993. The Baltic Region and the New Europe. CAPPELLIN, Riccardo a Peter W. J. BATEY. Regional networks, border regions, and European integration. London: Pion. Odkazováno v HACHMANN, Verena a Philip POTTER. 2007. Transnational and Intercultural Skills for the Management of European Networks. The International Journal of Diversity in Organisations, Communities and Nations [online]. 7(1), 187-194 [cit. 2016-04-14]. Dostupné z: ebscohost.com. PEDLER, Mike, John G. BURGOYNE a Tom BOYDELL. 1991. The Learning Company: A strategy for sustainable development. Londýn: McGraw-Hill. RADAELLI, Claudio. 2003. The Europeanization of public policy. FEATHERSTONE, Kevin a Claudio RADAELLI. The Politics of Europeanization. Oxford: Oxford University Press. Citováno v HACHMANN, Verena. 2011. From Mutual Learning to Joint Working: Europeanization Processes in the INTERREG B Programmes. European Planning Studies [online]. 19(8), 1537-1555 [cit. 2016-05-09]. Dostupné z: ebscohost.com. SENGE, Peter M. 1990. The Fifth Discipline: The art and practice of the learning organization. New York: Doubleday/Currency. SCHÖN, Donald A. Beyond the Stable State: Public and private learning in a changing society. 1973. Harmondsworth: Penguin. Citováno v The learning organization: principles, theory and practice. Infed: the encyclopedia of informal education [online]. [cit. 2016-05-09] Dostupné z: http://infed.org/mobi/the-learning-organization/. SURYNEK, Alois, Růžena KOMÁRKOVÁ a Eva KAŠPAROVÁ. 2001. Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press. Elektronické zdroje ARGOTE, Linda. 2011. Organizational learning research: Past, present and future. Management Learning [online]. 42(4), 439-446 [cit. 2016-05-11]. Dostupné z: http://host.uniroma3.it/facolta/economia/db/materiali/insegnamenti/564_9775.pdf. ARGOTE, Linda a Paul INGRAM. 2000. Knowledge transfer: A basis for competitive advantage in firms. Organizational Behavior and Human Decision Processes [online]. 82(1), 150-169 [cit. 2016-05-11]. Dostupné z: sciencedirect.com. BLAIS, Elise. Remember? looking back at 20 years of territorial cooperation. INTERACT september 2010: 20 years of territorial cooperation [online]. s. 5-9 [cit. 2016-05-09]. Dostupné z: http://2007-2013.at-cz.eu/at-cz/downloads/Newsletters/INTERACT_Newsletter_No_6_September_2010.pdf. CASTANEDA, Delio Ignacio a Manuel Fernández RIOS. 2007. From Individual Learning to Organizational Learning. Electronic Journal of Knowledge Management [online]. 5(4), 363-372 [cit. 2016-05-09]. Dostupné z: ebscohost.com. COLOMB, Claire. 2007. The added value of transnational cooperation: Towards a new framework for evaluating learning and policy change. Planning Practice and Research [online]. 22(3), 347-372 [cit. 2016-05-09]. Dostupné z: ebscohost.com. CROSSAN, Mary M., Henry W. LANE a Roderick E. WHITE. 1999. An organizational learning framework: From intuition to institution. Academy of Management Review [online]. 24(3), 522-537 [cit. 2016-05-11]. Dostupné z: jstor.org. CROSSAN, Mary M., Henry W. LANE, Roderick E. WHITE a Lisa DJURFELDT. 1995. Organizational learning: Dimensions for a theory. International Journal of Organizational Analysis [online]. 3(4), 337-360 [cit. 2016-06-06]. Dostupné z: ebscohost.com. DABINETT, Gordon. 2006. Transnational Spatial Planning—Insights from Practices in the European Union. Urban Policy and Research [online]. 24(2), 283-290 [cit. 2016-05-09]. Dostupné z: ebscohost.com. DOKULILOVÁ, Monika. 2014. Schopnosti obcí v regionu soudržnosti Jihovýchod čerpat evropské fondy. Praha. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut mezinárodních studií. Katedra západoevropských studií. Vedoucí práce PhDr. Zuzana Kasáková, Ph.D. DÜHR, Stefanie, Dominic STEAD a Wil ZONNEVELD. 2007. The Europeanization of spatial planning through territorial cooperation. Planning Practice and Research [online]. 22(3), 291-307 [cit. 2016-04-27]. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02697450701688245. EASTERBY-SMITH, Mark, Mary CROSSAN a Davide NICOLINI. 2000. Organizational learning: Debates past, present and future. Journal of Management Studies [online]. 37(6), 783-796 [cit. 2016-05-11]. Dostupné z: ebscohost.com. EURECONSULT S.A., SPATIAL FORESIGHT GMBH, T33 S.R.L, Study on Exchange of Experience Processes. 2013. Final Report. INTERREG IVC. Dostupné také z: http://www.interreg4c.eu/programme/. FITJAR, Rune Dahl, Einar LEKNES a Janne THYGESEN. 2013. Europeanisation of regional policy making: a Boolean analysis of Norwegian counties’ participation in the EU’s Interreg programme. Environment and Planning C: Government and Policy [online]. 31(3), 381-400 [cit. 2016-05-09]. Dostupné z: http://epc.sagepub.com/lookup/doi/10.1068/c11233r. HACHMANN, Verena. 2008. Promoting Learning in Transnational Networks. DisP - The Planning Review [online]. 44(172), 11-20 [cit. 2016-05-09]. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02513625.2008.10556999. HACHMANN, Verena. 2011. From Mutual Learning to Joint Working: Europeanization Processes in the INTERREG B Programmes. European Planning Studies [online]. 19(8), 1537-1555 [cit. 2016-05-09]. Dostupné z: ebscohost.com. HACHMANN, Verena a Philip POTTER. 2007. Transnational and Intercultural Skills for the Management of European Networks. The International Journal of Diversity in Organisations, Communities and Nations [online]. 7(1), 187-194 [cit. 2016-04-14]. Dostupné z: ebscohost.com. Chris Argyris: theories of action, double-loop learning and organizational learning. Infed: the encyclopedia of informal education [online]. [cit. 2016-05-11]. Dostupné z: http://infed.org/mobi/chris-argyris-theories-of-action-double-loop-learning-and-organizational-learning/. KERKA, Sandra. 1995. The Learning Organization. Myths and Realities. Columbus, Ohio: ERIC Clearinghouse on Adult, Career, and Vocational Education. Dostupné také z: http://eric.ed.gov/?id=ED388802. LÄHTEENMÄKI-SMITH, Kaisa a Alexandre DUBOIS. 2006. Collective learning through transnational co-operation – the case of Interreg IIIB. Stockholm: Nordregio. Nordregio Working Paper. Dostupné také z: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A700432&dswid=308. Looking back on 25 years of INTERREG and preparing the future of territorial cooperation: Background Document prepared by the Luxembourgish Presidency of the EU Council. 2015. Dostupné také z: http://www.dat.public.lu/eu-presidency/Events/General-Affairs-Council-_Cohesion-Policy_-_18-November-2015_-Brussels_/LU-Presidency-Background-Document---Looking-back-on-25-Years-of-Interreg.pdf. SANCHEZ, Ron. 2004. "Tacit Knowledge" versus "Explicit Knowledge": Approaches to Knowledge Management Practice. Copenhagen Business School. Working Paper. Dostupné také z: http://openarchive.cbs.dk/cbsweb/handle/10398/7224. The learning organization: principles, theory and practice. Infed: the encyclopedia of informal education [online]. [cit. 2016-05-09] Dostupné z: http://infed.org/mobi/the-learning-organization/. VAŇKOVÁ, Eva. 2013. Přeshraniční spolupráce euroregionů mezi Českou, Polskou a Slovenskou republikou. Praha. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut mezinárodních studií. Katedra západoevropských studií. Vedoucí práce PhDr. Zuzana Kasáková, Ph.D. VERA, Dusya a Mary CROSSAN. Organizational learning, knowledge management and intellectual capital: An Integrative conceptual model. Dostupné také z: http://www2.warwick.ac.uk/fac/soc/wbs/conf/olkc/archive/olk4/papers/vera.pdf. WALSCH, James P. a Gerardo Rivera UNGSON. 1991. Organizational Memory. The Academy of Management Review [online]. 16(1), 57-91 [cit. 2016-05-11]. Dostupné z: jstor.org. ZITO, Anthony R. a Adriaan SCHOUT. 2009. Learning theory reconsidered: EU integration theories and learning. Journal of European Public Policy [online]. 16(8), 1103-1123 [cit. 2016-05-09]. Dostupné z: ebscohost.com. |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce zkoumá účast českých regionálních aktérů v nadnárodním a meziregionálním odvětví programu INTERREG v období 2007–2013, a to z pohledu teorie organizačního učení. Zaměřuje se na procesy učení na individuální úrovni, na úrovni projektové skupiny a na úrovni partnerské organizace, v menší míře též na šíření znalostí a vědomostí mezi další aktéry na místní i evropské úrovni, kteří nebyli členy projektové
skupiny. Cílem práce je zjistit, jestli dochází k procesům učení na všech těchto úrovních a také které překážky procesy učení komplikují. Metodou výzkumu je dotazníkové šetření a semistrukturované rozhovory. Práce dochází k závěru, že během spolupráce na projektu dochází k individuálnímu i skupinovému učení, přičemž nejčastější překážkou jsou potíže pramenící z nejednotného prostředí partnerů (rozdílné politické, institucionální či právní prostředí, nejednotné administrativní prostředí). K organizačnímu učení dochází do určité míry také, avšak s většími potížemi než na předchozích úrovních. Problémem je především ukládání tzv. nevýslovných znalostí. Výzkum dále naznačuje, že k efektivnímu šíření znalostí mezi lokální aktéry, kteří nebyli členy projektové skupiny, dochází. Relevance zastřešujících výstupů pro aktéry v EU se však zdá být spíše nízká. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This diploma thesis examines the participation of Czech regional actors in the transnational and interregional branches of the INTERREG program in 2007–2013, using organizational learning theory. It focuses on learning processes on individual, group, and organizational levels. To a smaller extent, it also examines dissemination of knowledge towards other actors on the local and European level. The aim of the thesis is to find out whether these learning processes take place on all the mentioned levels and also to uncover the main obstacles of these processes. The method of the research is a questionnaire survey combined with semi-structured interviews. The research reveals that both individual and group learning take place during the projects. The most common barriers are complications stemming from differing environments of the actors (different political, institutional, legal, or administrative environments). Organizational learning takes place as well, but to a smaller extent than learning on the preceding levels. The main problem is the preservation of tacit knowledge. The research also suggests that effective dissemination of knowledge towards other local actors takes place as well. However, the relevance of the final project outcomes for other EU actors appears to be rather low. |