Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Zásada materiální publicity v pozemkovém právu
Název práce v češtině: Zásada materiální publicity v pozemkovém právu
Název v anglickém jazyce: The principal of material publicity in land law
Klíčová slova: zásada materiální publicity, dobrá víra, nabývací titul
Klíčová slova anglicky: principle of material publicity, good faith, acquisition title
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra práva životního prostředí (22-KPZP)
Vedoucí / školitel: JUDr. Stanislav Derlich, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 10.02.2016
Datum zadání: 11.04.2016
Datum a čas obhajoby: 26.09.2017 13:00
Místo konání obhajoby: 338
Datum odevzdání elektronické podoby:03.09.2017
Datum proběhlé obhajoby: 26.09.2017
Oponenti: doc. JUDr. Martina Franková, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Cílem práce je kriticky analyzovat zásadu materiální publicity vztahující se k nemovitostem zapsaným v katastru nemovitostí, jež byla do českého právního řádu legislativně zakotvena novým občanským zákoníkem a jež významným způsobem posiluje postavení dobrověrného nabyvatele pozemku oproti postavení skutečného vlastníka pozemku. Diplomant nejprve v úvodu vymezí základní pojmy, které budou v práci použity. Následně se zaměří na stručný historický exkurs v rámci dané tématiky s důrazem na rozdílnost rozhodovací praxe Ústavního soudu na jedné straně a Nejvyššího soudu České republiky na straně druhé, jež dala vznik řadě sporných otázek.
Těžištěm práce bude rozbor zásady materiální publicity dle platného práva (de lege lata) s ohledem na existující judikaturu. Autor by také rád upozornil na řadu souvisejících praktických problémů, zejména pokud jde o dobrou víru nabyvatele vlastnického práva k pozemku, a kriticky zhodnotil jejich možná řešení. Součástí práce bude i komparace českého pojetí principu materiální publicity s německou právní úpravou (případně právními řády dalších německy mluvících zemí). V závěru práce budou vyhodnoceny poznatky vyplývající z analýzy dané problematiky a navrženy možná praktická řešení autorem popsaných problémů. V neposlední řadě budou též formulovány přínosy a možná úskalí nové právní úpravy.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of the thesis is to critically analyse the principle of material publicity relating to immovables registered in a land register. The principle which has been statutorily enshrined into the Czech legal system by the new Civil Code significantly strengthens a legal status of the acquirer of the ownership right to a plot of land who has been in a good faith and on the other hand weakens a legal status of a beneficial owner of a plot of land. The introduction of the thesis will contain defined terms which will be later used in the thesis. Subsequently the author would like to continue with a brief historical opening relating to the relevant issues with a particular emphasis on inhomogeneous decision-making practice of the Constitutional Court on the one hand and the Supreme Court of the Czech Republic on the other hand which have given rise to a number of controversial issues.
The central element of the thesis will be an analysis of the principle of material publicity under law in force (de lege lata) with regard to an existing case-law. The author would like to highlight a number of relating practical issues, in particular a good faith of the acquirer of ownership right to a plot of land, and to critically assess their possible solutions. An essential part of the thesis will also be a comparison between the Czech concept of a material publicity and German legal regulation (alternatively legal regulations of other German speaking countries). Finally in the conclusion of the thesis the concluding findings arising from the analysis of relating issues will be evaluated and possible practical solutions of the problems described by the author will be proposed. Last but not least the benefits and difficulties of a new legal regulation will be formulated.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK