Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Problematika začleňování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí do mateřských škol
Název práce v češtině: Problematika začleňování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí do mateřských škol
Název v anglickém jazyce: Issue of integrating children from socially disadvantaged ambience to nursery school
Klíčová slova: Sociální znevýhodnění, mateřská škola, romská komunita, učitel, asistent pedagoga, dítě, inkluze
Klíčová slova anglicky: Social disadvantage, nursery school, Roma community, teacher, assistant teacher, child, inclusion
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 10.02.2016
Datum zadání: 10.07.2016
Datum a čas obhajoby: 16.01.2018 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:07.12.2017
Datum proběhlé obhajoby: 16.01.2018
Předmět: Obhajoba diplomové práce (předšk. ped.) (OSZD005PP)
Oponenti: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Téma DP reaguje na hledání možností, jak podpořit vzdělávání dětí z prostředí, které ve své výchově v rodině nemají dostatek relevantních stimulů, aby dětem umožnily zvládání požadavků, které přicházejí při začleňování do vzdělávacího systému. Diplomová práce v teoretické části vysvětlí základní termíny vztahující se k problematice a rozkryje v jednotlivých kapitolách příslušná témata (např. sociální znevýhodnění jeho příčiny a důsledky, integrace a inkluze v přijetí dětí a při jejich vzdělávání, pozice pedagogické diagnostiky, systém podpůrných opatření, romská komunita a její problémy a možné podpory, škola připravená na dítě). Studentka se může také zaměřit na počet dětí /sociálně znevýhodněných rodin/ ve svém regionu a v zúženém pohledu v mateřských školách v daném městě.
V praktické části formulovat adekvátní cíle a výzkumné otázky, zvolit odpovídající metody, zaměřit je na učitelky MŠ a případně na pracovníky z neziskových organizací (zjistit jejich postoje, zkušenosti a doporučení pro práci s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí). Orientovat se ve stavu začlenění těchto dětí do MŠ v daném městě. Pozorovat a získat informace o dítěti ze sociálně znevýhodněného prostředí v komplexnější případové studii a následně vytvořit nebo analyzovat individuální program na jeho komplexnější vzdělávací podporu i ve vztahu ke zlepšení jeho pozice ve skupině dětí. Analyzovat tuto část jako akční výzkum a ve shrnutí komparovat jednotlivé fáze výzkumného zjišťování vztahující se k celé této problematice.



Seznam odborné literatury
Balvín, J. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008.
Fontana. D. Psychologie ve školní praxi. Praha. Portál, 1995.
Gregr,D., Simonová,J., Straková,J. Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na ZŠ. Praha: UK v Praze, PedF, 2014.
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přepracované vydání. Praha: Grada, 2015.
Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004.
Jarkovská, L., Lišková, K., Obrovská, J., Souhradová, A. Etnická rozmanitost ve škole. Stejnost v různosti. Praha: Portál, 2015.
Jeřábková, J. Mateřská škola, jako životní prostor I. Brno: MU v Brně, 1993.
Koťátková, S. Dítě a mateřská škola. 2.rozšířené vydání. Praha: Grada, 2015.
Matějů, P., Straková, J. (Ne)rovné šance na vzdělávání. Vzdělávací nerovnosti v ČR. Praha: Akademia, 2007.

http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy
www.katalogpo.cz
Předběžná náplň práce
Diplomová práce na téma „Problematika začleňování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí do mateřských škol“ se zabývá tím, jakým způsobem probíhá inkluzívní proces dětí, které pocházejí ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí, do mateřských škol. Popisuje legislativní rámec inkluze a sociální prostředí české společnosti. Také se zabývá romskou komunitou, která tvoří velký podíl osob se socioekonomickým znevýhodněním. Definuje roli učitelky v inkluzi dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí a pozici asistenta pedagoga. Výzkumná část pak sleduje inkluzívní proces konkrétních dětí do mateřské školy ve městě s velkou nezaměstnaností. Dále sleduje přístup jednotlivých osob, které se zapojují do inkluzívního procesu, a navrhuje možné změny, které by mohly vézt k jeho zkvalitnění.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis "Issue of integrating children from socially disadvantaged ambience to nursery school" deals with the inclusive process of children from the socio-economically disadvantaged environment placed to nursery schools. The thesis describes the legislative framework of inclusion and the social environment of the Czech society. This work also deals with the Roma community, which makes up a large proportion of people with socio-economic disadvantage. It defines the role of the teacher in the inclusion of children from a socially disadvantaged environment and the position of the teacher assistant. The research part deals with the inclusive process of specific children at nursery school in the city with high unemployment. It also monitors the approach of individuals involved in the inclusive process and suggests possible changes that could lead to its improvement.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK