Maja, Porcie a Hester - hrdinky trilogie Mariny Carr - jejich irská identita na pozadí antických tragédií
Název práce v češtině: | Maja, Porcie a Hester - hrdinky trilogie Mariny Carr - jejich irská identita na pozadí antických tragédií |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Mai, Portia and Hester - heroines of Marina Carr´s trilogy - their irish identity in the background of antic tragedies |
Klíčová slova: | současné drama, irské drama, irská identita, antické tragédie |
Klíčová slova anglicky: | Contemporary Drama, Irish Drama, Irishness, Antic Tragedies |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Helena Kupcová |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 15.02.2016 |
Datum zadání: | 15.02.2016 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.03.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2016 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.06.2016 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 16.06.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2016 |
Oponenti: | doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Úvod - představení cíle, jenž má práce sleduje (vypozorovat styčné prvky mezi antickými
tragédiemi a triologií Mariny Carr z 90. let 20. st. - využití ústředního tématu, které funguje i ve světě irských bažin bez antických bohů, důraz na psychologii ženských představitelek; definice starého a nového pojetí irské nárdoní identity), základní vymezení žánru dramatu 2. Stručný vhled do vývoje irského dramatu s důrazem především na tvorbu a vliv J. M. Synge, vznik Irského národního divadla (+ vliv irské lidové tvroby a katolické víry) 3. Představení Mariny Carr - biografie, žánrový vývoj, užití informací z rozhovorů s autorkou 4. Charakteristika her U kočičí bažiny, Maja, Portia Coughlanová (symobolika jmen, prostředí), charakteristika hlavních postav, jejich vzájemné porovnání, porovnání her, autobiografické prvky 5. Uvedení triologie do vztahu s antickými řeckými tragédiemi s důrazem na Euripidovu Médeiu a Sofoklovu Élektru - vymezení žánru dramatu podle Aristotela, společná východiska, odlišná mytologie, otázka ženské emancipace (v irském) dramatu - vymezení společných styčných bodů (fatalita, cykličnost času, láska, sebevražda, tragický závěr) 6. Definice toho, v čem spočívá "irskost" (Irishness) / irská identita všech tří her (odkaz na mytologii, vnímání ženy v irské společnosti) 7. Závěr - shrnutí tématu - charakteristika hlavních hrdinek ve vztahu k řeckým antickým tragédiím a obnovenému obsahu pojmu "Irskosti" |
Seznam odborné literatury |
Prameny:
Carr, Marina: Maja, z anglického originálu The Mai (1994) přeložil Jan Hančil. Ostrava 2003. Carr, Marina: Portia Coughlenová, z anglického originálu Portia Coughlen (1996), přeložila Olga Bártová, překlad dostupný na: www.dilia.cz. Carr, Marina: U kočičí bažiny, z anglického originálu By the Bog of Cats (1998), přeložily Šárka Císařová a Olga Bártová pro potřeby Činoherního klubu v Praze 2002. Aischylos: Oresteia. divadelní program ND, Národní divadlo Praha 2002. Eripidés: Médeia in Trójanky a jiné tragédie. Svoboda Praha 1978. Homér: Odysseia. Academia Praha 2012. Sofoklés: Électra. Artur Praha 2002. Literatura: Alderson, David: Ireland in Proximity: History, Gender and Space, Routlege London 1999. Brewster, Scott a Parker, Michael: Irish Literature since 1990. Manchester University Press Manchester 2009. Gajdoš, J.: Od techniky dramatu k scénografii. Praha 2005. Grene, Nicholas a Lonergan, Patrick: Local and Globl Perspectives. Carysfort Press Dublin 2012. Hančil, Jan: Jsem dramatička, která by ráda psala dobré povídky. Divadelní noviny Praha 2002. Heininge, Kathleen: Irish Studies, Volume 11: Buffoonery in Irish Drama: Staging Twentieth-Century Post-Colonial Stereotypes. Peter Lang Publishing New York 2009. Holánek, Z.: Cesty moderního dramatu. Praha 1995. Hořínek, Z.: Žánry dramatu. Praha 1980. Janoušek, P.: Studie o dramatu. Praha 1992. Leeney, Cathy a McMullan Anna: The Theatre of Marina Carr: Before Rules was Made. Carysfort Press Dublin 2003. Lonergan, Patrick: Synge and His Influences: Centenary Essays from the Synge Summer School. Carysfort Press Dublin 2011. Lukeš, Milan: Divné divadlo našeho věku. Svět a divadlo Praha 2008. Lukeš, M.: Umění dramatu. Praha 1987. Merriman, Victor: Because we are poor: Irish Theatre in the 1990s. Carysfort Press Dublin 2011. Nussbaum, M. C.: Křehkost dobra: Náhoda a etika v řecké tragédii a filosofii. Oikoymenh Praha 2003. Pavis, P.: Divadelní slovník. Praha 2003. Pilný, Ondřej: John Millington Synge. Hrdina západu. Dramata a próza. Fraktály Publishers Praha 2006. Pilný, Ondřej: Iirony and Identity in Modern Irish Drama. Litteraria Pragensia, Filosofická fakulta Univerzity Karlovy Praha 2006. Procházka, M.: Znaky dramatu a divadla. Praha 1966. Sternlicht, Sanford: Modern Irish Drama: W. B. Yeats to Marina Carr (2nd Edition). Syracuse University Press Syracuse 2010. Stehlíková, Eva: Antické divadlo. Karolinum Praha 2005.Trench, Rhona: Bloody living: The Loss of Selfhood in the Plays of Marina Carr. Peter Lang AG, International Academic Publishers Bern 2010. Trotter, Mary: Ireland´s National theaters. Syracuse University Press Syrracuse 2001. Veltruská, J.: Příspěvky k teorii divadla. Praha 1994. Wallace, Clare: Suspect cultures. Litteraria Pragensia Praha 2006. Yeats, W. B.: Keltský soumrak. Zvláštní vydání Brno 1996. Internetové zdroje: Lourenco, Jenna (10 July 2014): Marina Carr´s Swans and Goddesses: Contemporary Feminist Myth in Irish Drama, dostupné z: https://breac.nd.edu/articles/48949-marina-carrs-swans-and-goddesses-contemporary-feminist-myth-in-irish-drama/ Scherer, Madeleine (March 2015): Ghost on the Water: Marina Carr´s reception of the Classical Underworld in her Midland Trilogy, dostupné z: http://community.dur.ac.uk/postgraduate.english/ojs/index.php/pgenglish/article/view/161/136 Del Mar González Chacón, Maria: The concept of the edge in the plays of Marina Carr, dostupné z: http://www.inter-disciplinary.net/at-the-interface/wp-content/uploads/2014/04/gonzalesmonpaper.pdf Pichrtová, Lenka: The Role of Gender in Selected Irish Plays, Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filosofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kultur, červen 2013, Vedoucí práce: Doc. Clare Wallace, M.A., Ph.D., dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/126771 Maccionnaith, Eric-Miachael (March 2008): Resurrection: The use of folklore themes and Motifs in Marina Carr´s works, Oregon: University of Oregon, Department of Theater Arts and the Graduate School Hamrlíková, Lea: Univerzita Karlova v Praze, Filosofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kultur, 1999, Vedoucí práce: Ondřej Pilný Gladwin, Derek (November 2011): Staging the Trauma of the Bog in Marina Carr´s By the Bog of Cats in Irish Studies Review. University of Alberta Edmonton 2011. Interview Nancy Finn s Marinou Carr: Theater in Eleven Dimensions: A Conversation with Marina Carr 2012, dostupné z: http://www.worldliteraturetoday.org/2012/july/theater-eleven-dimensions-conversation-marina-carr-nancy-finn |
Předběžná náplň práce |
Cílem bakalářské práce je charakteristika hlavních představitelek trilogie současné irské dramatičky Mariny Carr - Hester z hry U Kočičí bažiny, Maji a Porcie Coughlanové ze stejnojmenných dramat. Vyprofilovala jsem je na základě jejich genderové i národnostní identity a zasadila je do vztahu k představitelkám z řeckých antických tragédií. V potaz bylo bráno prostředí, z nichž hrdinky pochází stejně jako role mýtu a folkloru. V neposlední řadě jsem poukázala na místo Mariny Carr v kontextu moderního irského dramatu a vystihla poetiku její dramatické tvorby. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of this bachelor thesis is the characterization of three female protagonists appearing in the work of the contemporary Irish playwright Marina Carr. Through in-depth analyzation of heroines Hester (By the Bog of Cats), May (The Mai) and Portia Coughlan. I revealed their symbolic relationship, which is analogous to protagonists characteristic for tragedies of the antic Greece. Moreover, this thesis also investigated, how gender and national identity is reflected on the actions of heroines. Last but not least I explained the importance of Marina Carr in the broad context of the modern Irish drama, while presenting the essence of her creative work. |