Spor o povahu dramatického textu
Název práce v češtině: | Spor o povahu dramatického textu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Controversy over the Nature of Dramatic Text |
Klíčová slova: | dramatický text|drama|literatura|divadlo|česká estetika|Otakar Hostinský|Otakar Zich|Jiří Frejka|Jindřich Honzl|Jan Mukařovský|Jiří Veltruský|Zdeněk Hořínek|strukturalismus|avantgarda |
Klíčová slova anglicky: | dramatic text|drama|literature|theatre|Czech aesthetics|Otakar Hostinský|Otakar Zich|Jiří Frejka|Jindřich Honzl|Jan Mukařovský|Jiří Veltruský|Zdeněk Hořínek|strukturalism|avant-garde |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra estetiky (21-KEST) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Martin Kaplický, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 27.01.2016 |
Datum zadání: | 27.01.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.02.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 21.06.2017 16:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.05.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.06.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Roman Dykast, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se bude zabývat hledáním povahy dramatického textu v kontextu dvou uměleckých druhů: literatury a divadla. Bude zkoumat proměny, ke kterým v rámci dramatického textu dochází, pokud je inscenován na jevišti, a současně bude tematizovat vztahy mezi textovou složkou a dalšími složkami dramatického díla. Práce bude vycházet především z české estetiky divadla dvacátého století a bude se snažit mapovat a reflektovat teoretickou diskuzi o tomto tématu. Současně však bude sledováno, jak se tyto teoretické přístupy zrcadlí ve vlastní podobě dramatických textů a scénické praxi českého divadla dvacátého století. |
Seznam odborné literatury |
Frejka, Jiří. Divadlo je vesmír. Praha: Divadelní ústav, 2004. Frejka, Jiří. Jevištní řeč a verš tragédie. Praha: Umělecká beseda, 1944. Frejka, Jiří. Živé divadlo: sešit poznámek. Praha: Pleskotová, 1936. Honzl, Jindřich. Základy a praxe moderního divadla. Praha: Orbis, 1963. Honzl, Jindřich. K novému významu umění: divadelní úvahy a programy 1920-1952. Praha: Orbis, 1956. Hostinský, Otakar. O umění. Praha: Čes. spis. 1956. Hořínek, Zdeněk. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2008. Hořínek, Zdeněk: Možnosti a meze divadelní sémiotiky. Divadelní revue 4/1995. Jungmannová L.: Divadlo hráčů a divadlo dramaturgické. Divadelní revue 1/1996. Mukařovský, Jan. Studie I. Brno: Host, 2000. Mukařovský, Jan. Studie II. Brno: Host, 2001. Osolsobě, Ivo. Ostenze, hra, jazyk. Sémiotické studie. Brno: Host, 2003. Osolsobě, Ivo. Principia Parodica totiž Posbírané papíry převážně o divadle. Praha: Akademie múzických umění, 2007 Procházka, M.: Znaky dramatu a divadla. Praha 1988. Veltruský, Jiří. Příspěvky k teorii divadla. Praha: Divadelní ústav, 1994. Veltruský, Jiří. Drama jako básnické dílo. Brno: Host, 1999. Zich, Otakar. Estetika dramatického umění: teoretická dramaturgie. Praha: Panorama, 1986. |