Teaching English to Pupils with Dysorthography
Název práce v češtině: | Výuka angličtiny u žáka s dysortografií |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Teaching English to Pupils with Dysorthography |
Klíčová slova: | specifické poruchy učení, dysortografie, výuka anglického jazyka, gramatika, pravopis |
Klíčová slova anglicky: | Specific Learning Difficulties, Dysorthography, teaching English as a Foreing Language, grammar, spelling |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 14.01.2016 |
Datum zadání: | 14.01.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 15.09.2016 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.07.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.09.2016 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Karel Žďárek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se bude zabývat problematikou výuky anglického jazyka u studentů s SPU integrovaných v běžných třídách, a to s pozorností věnovanou především žákům s dysortografií.
V teoretické části bude představena oblast specifických vzdělávacích potřeb, dále pak konkrétněji specifických poruch učení a jejich klasifikace. Pozornost bude věnována problematice dysortografie v kontextu výuky cizích jazyků, jejímu teoretickému vymezení a doporučením pro výuku těchto žáků. Nahlédneme rovněž rozpracování této tematiky v českých kurikulárních dokumentech. V závěru teoretické části budou pojednány konkrétní gramatické a pravopisné jevy angličtiny, které působí studentům s dysortografií obtíže, dále způsoby, jakými lze podpořit zvládnutí těchto jevů, a v neposlední řadě i organizační opatření, která umožní tuto podporu realizovat v rámci běžné třídy. Cílem praktické části práce bude explorativní šetření nabízející vhled do výuky žáků s dysortografií. Sběr dat proběhne prostřednictvím strukturovaného přímého pozorování výuky. Výsledky budou následně ověřovány strukturovanými rozhovory s pozorovanými učiteli a vyhodnoceny. Očekáváme, že výsledky výzkumu přinesou zajímavý vhled do toho, jak je výuka žáků s dysortografií realizována, jaké jsou zkušenosti, doporučení a postoje učitelů, případně jaké jsou důvody možných rozdílů mezi přístupem propagovaným v odborných publikacích a kurikulárních dokumentech a reálnou situací v českých školách. |
Seznam odborné literatury |
Artiles, Alfredo J, and Alba A Ortiz. English language learners with special education needs: identification, assessment, and instruction. Washington, D.C.: Center for Applied Linguistics, c2002.
Crombie, Margaret. a Elke Schneider. Dyslexia and Modern Foreign Languages: Gaining Success in an Inclusive Context, London: David Fulton, 2003. Dittrich, Winand H, and Rona Tutt. Educating children with complex conditions: understanding overlapping and co-existing developmental disorders. London: SAGE, 2008. Dunn, Opal. Pomozte svému dítěti naučit se cizí jazyk. Olomouc: INFOA, 2003. Golliet, Odile. L'anglais pour les dyslexiques. [pour parents, professeurs et accompagnants des élèves dyslexiques. Lyon: J. André Éd, 2011. Golliet, Odile. La dyslexie, prise en charge à l'école et à la maison. Menthon-Saint-Bernard (Haute-Savoie): Golliet, 2011. Hurtová, Dana, Iva Strnadová and Marta Šigutová. Anglický nápadníček pro učitele a rodiče (nejen) dětí s dyslexií, které začínají s angličtinou. Oxford: Oxford University Press, 2006. Jucovičová, Drahomíra a Hana Žáčková. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2008. Kaprová, Zuzana. O problémech žáků s poruchami učení a cestách k jejich řešení. 2nd ed. Praha: TECH-MARKET, 2000. MacIntyre, Christine, and Pamela Deponio. Identifying and supporting children with specific learning difficulties: looking beyond the label to assess the whole child. New York: RoutledgeFalmer, 2003. Nijakowska, Joanna. Dyslexia in the foreign language classroom. Bristol: Multilingual matters, c2010. Nijakowska, J., Kormos, J., Hanusova, S., Jaroszewicz, B, Kálmos, B, Imrene Sarkadi, A., Smith, A. M., Szymańska-Czaplak, E., Vojtkova, N. DysTEFL - Dyslexia for teachers of English as a foreign language. Self-study course. 2013. Retrieved from: http://course.dystefl.eu Pavey, Barbara, Margaret Meehan, and Sarah Davis. The dyslexia-friendly teacher's toolkit: strategies for teaching students 3-18. London: SAGE, 2013. Pouhet, Alain. S'adapter en classe à tous les élèves dys: dyslexies, dyscalculies, dysphasies, dyspraxies.. Poitiers: SCÉRÉN-CNDP-CRDP de Poitou-Charentes, 2011. Reid, Gavin. Dyslexia and inclusion: classroom approaches for assessment, teaching and learning. 2nd ed. New York: Routledge, 2013. Reid, Gavin, and Shannon Green. 100 ideas for supporting children with dyslexia. 2nd ed. New York: Continuum, c2011. Zelinková, Olga. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. 2Nd ed. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2006. Internetové zdroje: http://jazyky-bez-barier.cz/ http://www.languageswithoutlimits.co.uk http://dystefl.eu http://www.dystalk.com/ http://www.asha.org/public/speech/disorders/LBLD.htm http://www.ldonline.org/ http://ldaamerica.org/ http://eida.org/ http://www.eda-info.eu/ http://www.bdadyslexia.org.uk/ http://www.addressingdyslexia.org/ |
Předběžná náplň práce |
Úvod
Teoretická část: • Specifické vzdělávací potřeby • Definice specifických poruch učení, jejich původ a projevy v kontextu výuky cizích jazyků • Dysortografie a anglický pravopis: problémy a řešení • Dysortografie a anglická gramatika: problémy a řešení Praktická část: • Cíl výzkumu • Výzkumná metodologie • Výzkumný vzorek • Pozorování výuky • Rozhovory s učiteli a specialisty • Interpretace dat Závěr |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Introduction
Theoretical part: • Specific educational needs • Definition of Specific Learning Difficulties, their causes and symptoms in the context of foreign language instruction • Dysorthography and English spelling: problems and solutions • Dysorthography and English grammar: problems and solutions Practical part: • Research goals • Methodology • Research sample • Observations • Interviews with teachers and experts • Interpretation Conclusion |