Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Teaching English to Pupils with Dysorthography
Název práce v češtině: Výuka angličtiny u žáka s dysortografií
Název v anglickém jazyce: Teaching English to Pupils with Dysorthography
Klíčová slova: specifické poruchy učení, dysortografie, výuka anglického jazyka, gramatika, pravopis
Klíčová slova anglicky: Specific Learning Difficulties, Dysorthography, teaching English as a Foreing Language, grammar, spelling
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 14.01.2016
Datum zadání: 14.01.2016
Datum a čas obhajoby: 15.09.2016 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:15.07.2016
Datum proběhlé obhajoby: 15.09.2016
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: Mgr. Karel Žďárek, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou výuky anglického jazyka u studentů s SPU integrovaných v běžných třídách, a to s pozorností věnovanou především žákům s dysortografií.
V teoretické části bude představena oblast specifických vzdělávacích potřeb, dále pak konkrétněji specifických poruch učení a jejich klasifikace. Pozornost bude věnována problematice dysortografie v kontextu výuky cizích jazyků, jejímu teoretickému vymezení a doporučením pro výuku těchto žáků. Nahlédneme rovněž rozpracování této tematiky v českých kurikulárních dokumentech. V závěru teoretické části budou pojednány konkrétní gramatické a pravopisné jevy angličtiny, které působí studentům s dysortografií obtíže, dále způsoby, jakými lze podpořit zvládnutí těchto jevů, a v neposlední řadě i organizační opatření, která umožní tuto podporu realizovat v rámci běžné třídy.
Cílem praktické části práce bude explorativní šetření nabízející vhled do výuky žáků s dysortografií. Sběr dat proběhne prostřednictvím strukturovaného přímého pozorování výuky. Výsledky budou následně ověřovány strukturovanými rozhovory s pozorovanými učiteli a vyhodnoceny. Očekáváme, že výsledky výzkumu přinesou zajímavý vhled do toho, jak je výuka žáků s dysortografií realizována, jaké jsou zkušenosti, doporučení a postoje učitelů, případně jaké jsou důvody možných rozdílů mezi přístupem propagovaným v odborných publikacích a kurikulárních dokumentech a reálnou situací v českých školách.
Seznam odborné literatury
Artiles, Alfredo J, and Alba A Ortiz. English language learners with special education needs: identification, assessment, and instruction. Washington, D.C.: Center for Applied Linguistics, c2002.

Crombie, Margaret. a Elke Schneider. Dyslexia and Modern Foreign Languages: Gaining Success in an Inclusive Context, London: David Fulton, 2003.

Dittrich, Winand H, and Rona Tutt. Educating children with complex conditions: understanding overlapping and co-existing developmental disorders. London: SAGE, 2008.

Dunn, Opal. Pomozte svému dítěti naučit se cizí jazyk. Olomouc: INFOA, 2003.

Golliet, Odile. L'anglais pour les dyslexiques. [pour parents, professeurs et accompagnants des élèves dyslexiques. Lyon: J. André Éd, 2011.

Golliet, Odile. La dyslexie, prise en charge à l'école et à la maison. Menthon-Saint-Bernard (Haute-Savoie): Golliet, 2011.

Hurtová, Dana, Iva Strnadová and Marta Šigutová. Anglický nápadníček pro učitele a rodiče (nejen) dětí s dyslexií, které začínají s angličtinou. Oxford: Oxford University Press, 2006.

Jucovičová, Drahomíra a Hana Žáčková. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2008.

Kaprová, Zuzana. O problémech žáků s poruchami učení a cestách k jejich řešení. 2nd ed. Praha: TECH-MARKET, 2000.

MacIntyre, Christine, and Pamela Deponio. Identifying and supporting children with specific learning difficulties: looking beyond the label to assess the whole child. New York: RoutledgeFalmer, 2003.

Nijakowska, Joanna. Dyslexia in the foreign language classroom. Bristol: Multilingual matters, c2010.

Nijakowska, J., Kormos, J., Hanusova, S., Jaroszewicz, B, Kálmos, B, Imrene Sarkadi, A., Smith, A. M., Szymańska-Czaplak, E., Vojtkova, N. DysTEFL - Dyslexia for teachers of English as a foreign language. Self-study course. 2013. Retrieved from: http://course.dystefl.eu

Pavey, Barbara, Margaret Meehan, and Sarah Davis. The dyslexia-friendly teacher's toolkit: strategies for teaching students 3-18. London: SAGE, 2013.

Pouhet, Alain. S'adapter en classe à tous les élèves dys: dyslexies, dyscalculies, dysphasies, dyspraxies.. Poitiers: SCÉRÉN-CNDP-CRDP de Poitou-Charentes, 2011.

Reid, Gavin. Dyslexia and inclusion: classroom approaches for assessment, teaching and learning. 2nd ed. New York: Routledge, 2013.

Reid, Gavin, and Shannon Green. 100 ideas for supporting children with dyslexia. 2nd ed. New York: Continuum, c2011.

Zelinková, Olga. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. 2Nd ed. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2006.

Internetové zdroje:

http://jazyky-bez-barier.cz/

http://www.languageswithoutlimits.co.uk

http://dystefl.eu

http://www.dystalk.com/

http://www.asha.org/public/speech/disorders/LBLD.htm

http://www.ldonline.org/

http://ldaamerica.org/

http://eida.org/

http://www.eda-info.eu/

http://www.bdadyslexia.org.uk/

http://www.addressingdyslexia.org/
Předběžná náplň práce
Úvod
Teoretická část:
• Specifické vzdělávací potřeby
• Definice specifických poruch učení, jejich původ a projevy v kontextu výuky cizích jazyků
• Dysortografie a anglický pravopis: problémy a řešení
• Dysortografie a anglická gramatika: problémy a řešení
Praktická část:
• Cíl výzkumu
• Výzkumná metodologie
• Výzkumný vzorek
• Pozorování výuky
• Rozhovory s učiteli a specialisty
• Interpretace dat
Závěr
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Introduction
Theoretical part:
• Specific educational needs
• Definition of Specific Learning Difficulties, their causes and symptoms in the context of foreign language instruction
• Dysorthography and English spelling: problems and solutions
• Dysorthography and English grammar: problems and solutions
Practical part:
• Research goals
• Methodology
• Research sample
• Observations
• Interviews with teachers and experts
• Interpretation
Conclusion
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK