Mapování práce s knihou v mateřské škole
Název práce v češtině: | Mapování práce s knihou v mateřské škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Mapping of work with a book in kindergarten |
Klíčová slova: | Kniha, metoda, mateřská škola, ilustrace, předčítání, kompetence, čtenářská pregramotnost, dítě předškolního věku |
Klíčová slova anglicky: | Book, method, kindergarten, illustration, readings, competence, reader literacy, child of pre-school age |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 12.01.2016 |
Datum zadání: | 12.01.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2017 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.07.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2017 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Pokud autorka chce mapovat situaci práce s knihou v mateřské škole, měla by vyjít z vysvětlení a) významu práce s knihou pro předškolní dítě, které ještě nedovede číst, je v období předčtenářském b) co dítě získává, pokud mu čte živá osoba, co získává, pokud se seznamuje s příběhy, pohádkami pomocí audiotechniky. Co v praxi znamená výchova k literatuře, co výchova literaturou.
K získání odpovědí na naznačenou problematiku může autorka využít metodu dotazníku pro učitelky mateřských škol. Přesnější obraz získá vlastním pozorováním v mateřských školách. Ze získaných poznatků pak vyvodí, jak vypadá práce s knihou v současné mateřské škole. |
Seznam odborné literatury |
Gebhartová, V.: Literatura pro děti (s ukázkami textů), Praha, SPN 1987
Havlínová, M.: Knížka pro rodiče o knížkách pro děti, Albatros, Praha 1987 Chaloupka, O.: Systém literární výchovy a jeho percepktivy, Praha, Academia 1984 Koťátová, S. a kol.: Vybrané kapitoly z dramatické výchovy, Praha, Karolinum 1998 |
Předběžná náplň práce |
Smyslem bakalářské práce je zjištění stavu, jak se v mateřské škole pracuje s knihou. Je zaměřena převážně na pedagogy mateřských škol. Cílem bylo zjistit, jak se v mateřských školách pracuje s knihou během běžného dne, jaké metody učitelé při práci s knihou uplatňují, také jaké knihy učitelé využívají a jak je vybírají.
Teoretická část obsahuje teoretický úvod do tématu zaměřený na odborníky pro danou problematiku o dítěti předškolního věku, především na některé kognitivní procesy a na práci s knihou v mateřské škole vycházející z RVP PV. Teoretická část je zacílena na zmapování a shromáždění dat o práci s knihou v mateřské škole. Zaměřuji se v ní na vnímání předškolního dítěte a na zakotvení čtenářské pregramotnosti v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání (dále jen RVP PV). Praktická část byla realizována formou dotazníkového šetření mezi pedagogy, analýzy knihovniček s dětskou literaturou v mateřských školách a rozhovoru s dětmi nad jejich důvody, podle čeho si vybírají knihy k prohlížení. Byla zacílena na pedagogy mateřských škol, jaké metody při práci s knihou praktikují, jaké knihy volí pro práci s dětmi a jak pomocí knih rozvíjejí vybrané klíčové kompetence předškolních dětí – kompetence komunikativní a kompetence sociální a personální. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The purpose of the bachelor thesis is to find out how a kindergarten works with a book. It focuses predominantly on nursery educators. The aim was to find out how kindergartens work with a book during the day, what methods teachers use to work with the book, what books teachers use and how they choose them.
The theoretical part contains a theoretical introduction to a topic focused on experts on the issue of pre-school age children, especially on some cognitive processes and on the work with a book in kindergarten based on FEP PE. The theoretical part is focused on mapping and collecting data on work with a book in kindergarten. I focus on the perception of pre-school children and the incorporation of reading literacy in the Framework Educational Program for Preschool Education (hereinafter FEP PE). The practical part was realized through a questionnaire survey among teachers, analyzes of libraries with children's literature in kindergartens and interviews with children about their reasons for choosing books for viewing. It was aimed at nursery educators, what methods they use when working with the book, what books they choose to work with children, and how they use books to develop selected key competences of pre-school children - communicative competence and social and personal competence. |