Žák 1. třídy a jeho adaptace v sociální oblasti z pohledu rodičů a učitelů 1. tříd ZŠ
Název práce v češtině: | Žák 1. třídy a jeho adaptace v sociální oblasti z pohledu rodičů a učitelů 1. tříd ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | First class primary school pupil and its adaptation in the social sphere from the perspective of parents and elementary school teachers |
Klíčová slova: | základní škola, žák, mladší školní věk, učitel, adaptace, školní zralost, socializace, rodina, vstup do 1. třídy základní školy, zahájení povinné školní docházky, školní zralost, školní připravenost, sociální zralost |
Klíčová slova anglicky: | primary school, pupil, younger school age, a teacher, adaptation, school maturity, school readiness, socialization, the family, the entrance to 1st class primaryschool,social matury |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 08.01.2016 |
Datum zadání: | 29.06.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2017 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 21.04.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. |
Konzultanti: | PhDr. Martin Chvál, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zaměří na problematiku adaptace žáků 1. třídy na školní prostředí v sociální oblasti. Bude rozdělena tradičně na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se studentka zaměří na proces adaptace žáka na školní prostředí, objasní pojem socializace, analyzuje školní zralost připravenost a podmínky školního vzdělávání. Vyhledá dostupné výzkumy v této oblasti. Praktická část bude věnována přístupu a postojům učitelů 1. tříd ZŠ k adaptaci žáků na školní prostředí. Výzkumné šetření bude studentka realizovat v regionu Praha 9 prostřednictvím kombinací metod: pozorování, rozhovor, dotazník. |
Seznam odborné literatury |
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, ŠMARDOVÁ, Vlasta. Školní zralost. Co by mělo dítě umět před vstupem do školy. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2010. ISBN: 978-80-251-2569-4.
BENÍŠKOVÁ, Tereza. První třídou bez pláče. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN: 978- 80-247-1906-1. FRANCLOVÁ, Marta. Zahájení školní docházky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4463-6. GAVORA,P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. GREGER, David, SIMONOVÁ Jaroslava, STRAKOVÁ, Jana. (Eds.) (2015) Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: PedF. ISBN 978-80-7290-861-5 http://pages.pedf.cuni.cz/uvrv/files/2016/04/Spravedlivy_start.pdf HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Porátl 2009 KROPÁČKOVÁ, Jana. Budeme mít prvňáčka. Pro rodiče dětí od 5 let. 1. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN: 978-80-7367-359-8. Šmelová, Eva, Petrová, Alena, Souralová, Eva a kol. Připravenost k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc : Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-244-3345-5 TŮMOVÁ, Marta. Faktory ovlivňující adaptaci dítěte na zahájení školní docházky. 1991. VÁGNEROVÁ, Marie. Poruchy adaptace. 2. nezm. vyd. Liberec : Technická univerzita, 1996. ISBN 80-7083-177-4. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál 2000. |