Vliv politických režimů a ideologií na balet Národního divadla v Praze ve 20. století
Název práce v češtině: | Vliv politických režimů a ideologií na balet Národního divadla v Praze ve 20. století |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Influence of Political Systems and Ideologies on the National Theatre Ballet in Prague in the 20th Century |
Klíčová slova: | balet, Národní divadlo, repertoár, Protektorát Čechy a Morava, 2. světová válka, komunismus, politické ideologie |
Klíčová slova anglicky: | ballet, National theatre, repertoire, Protectorate of Bohemia and Moravia, World War II, communism, political ideologies |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Jaroslav Čechura, DrSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 05.01.2016 |
Datum zadání: | 06.01.2016 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.01.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2016 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.06.2016 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 15.06.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2016 |
Oponenti: | PhDr. Eva Doležalová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Úvod
2. Balet Národního divadla na počátku 20. století 3. Balet Národního divadla za první republiky - směry vývoje 3. Doba válečná a poválečná 4. Období nástupu a upevňování komunistického režimu 5. 60. léta pod vedením Jiřího Němečka 6. 70. léta a změny ve vedení baletu 7. Návrat Jiřího Němečka a jeho působení až do Sametové revoluce 8. Závěr |
Seznam odborné literatury |
Prameny
Archiv Národního divadla - fond Jelizavety Nikolské, Josef (Joe) Jenčíka, Saši Machova, Jiřího Němečka aj. Archiv Národní galerie - fond Emanuela Famíry Národní archiv - fond Zdenky Zabylové, Saši Machova aj. Odborná literatura Vladimír VAŠUT: Saša Machov. Praha 1986. Vladimír JUST: Divadlo v totalitním systému. Praha 2010. Hana KONEČNÁ a kol.: Čtení o Národním divadle. Praha 1983. Jan BRABEC a kol.: Dějiny českého divadla. 4. díl. Praha 1983. Božena BRODSKÁ: Dějiny baletu v Čechách a na Moravě do roku 1945. Praha 2006. Jan KOPECKÝ a kol.: Čtení o Národním divadle: útržky dějin a osudů. Praha 1984. Viktor Michajlovič GORODINSKIJ: Opera a balet v SSSR. 1950. Jaroslav PROCHÁZKA: Generace za Hilarem a Ostrčilem. 1947. Jiří KNAPÍK: Únor a kultura. Praha 2004. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zabývá vlivem politických režimů a ideologií na balet Národního divadla v Praze. Období bádání je vytyčeno divadelní sezónou 1923/1924, kdy do funkce choreografa a baletního mistra baletu Národního divadla nastoupil Remislav Remislavský až po sezónu 1989/1990, kdy se vedení souboru ujal Vlastimil Harapes. Nástinu problematiky před rokem 1923 je věnována první kapitola. Důraz je kladen na dvě stěžejní období, a to na 2. světovou válku a vládu komunistické strany. Cílem práce je vyhodnotit, zda i umělecký obor, který stojí téměř na okraji politických zájmů, zda mohl být jimi ovlivněn. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The subject of the Thesis is the influence of political systems and ideologies on the National Theatre Ballet in Prague. The period of research spans mainly from the theatre season 1923/1924, when Remislav Remislavský was appointed the post of ballet master and choreographer, to the season 1989/1990, when Vlastimil Harapes assumed the post of the ensemble´s chief. The first chapter outlines the Ballet policy before the year 1923. Two main periods are underlined: the period of World War II and the subsequent period of the Communist Party government. The aim of the work is to evaluate the possibility of the political influence on the Ballet ensemble, which is considered to be on the edge of political interests. |