Problematik des Ausspracheunterrichtes der deutschen Sprache in der Primarstufe der Grundschule in Tschechien
Název práce v jazyce práce (němčina): | Problematik des Ausspracheunterrichtes der deutschen Sprache in der Primarstufe der Grundschule in Tschechien |
---|---|
Název práce v češtině: | Problematika výuky výslovnosti německého jazyka na prvním stupni základní školy v Čechách |
Název v anglickém jazyce: | Issue of teaching the pronunciation of the German language at Czech primary schools |
Klíčová slova: | němčina jako cizí jazyk, výslovnost, výuka výslovnosti, chyby ve výslovnosti, segmentální rovina výslovnosti, hlásky, první stupeň ZŠ |
Klíčová slova anglicky: | German as a foreign language, pronunciation, the teaching of pronunciation, mistakes in pronunciation, segmental level of pronunciation, sounds, primary school |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | němčina |
Ústav: | Katedra germanistiky (41-KG) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 02.01.2016 |
Datum zadání: | 22.01.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2017 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.04.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PaedDr. Dagmar Švermová |
Zásady pro vypracování |
Úvod: objasnění výběru tématu, úvod do problematiky, cíl práce, zvolené metody, dosavadní stav řešeného problému
1. Teoretická část: - rešerše odborné literatury k pojmům: specifika vyučování na 1. stupni ZŠ, stav výuky němčiny na 1. stupni ZŠ, osvojování standardní výslovnosti na 1. stupni ZŠ, problematické jevy segmentální a suprasegmentální roviny německého jazyka - popis základních pojmů 2. Praktická část - zjištění stavu nácviku výslovnosti na prvním stupni ZŠ (metody: pozorování, dotazník, analýza učebnicových souborů, sluchová analýza nahrávek) - formulace zjištění - návrhy aktivit na nácvik výslovnosti u žáků na 1. stupni ZŠ výzkumná metoda: případová studie - části výukových jednotek zaměřených na nácvik výslovnosti - tvorba výzkumného vzorku pro případovou studii - výběr výukových aktivit pro případovou studii - vyhodnocení výzkumu - formulace závěrů vzniklých ze zjištění v rámci výzkumného šetření vč. možností využití v praxi Závěr: formulace závěrů, k nimž diplomová práce dospěla |
Seznam odborné literatury |
BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN 978-3-8252-8422-0.
KRUMM, H.J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache : Ein Internationales Handbuch. Berlin, New York: de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5. ALTMANN, H., ZIEGENHAIN, U. Phonetik, Phonologie und Graphemik fürs Examen. 2. Aufl. Götingen, Vandenhoeck &Ruprecht, 2007. ISBN 978-3-525-26545-1. DIELING, H., HIRSCHFELD, U. Phonetik lehren und lernen. München: GI, Langenscheidt, 2000. ISBN 3-468-49654. FIUKOWSKI, H. Sprecherzieherisches Elementarbuch. 7., neu bearb. Aufl. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 2004. ISBN 3-484-73000-5. GRASSEGER, H. Phonetik, Phonologie. 3. Aufl. Idstein: Schulz-Kirchner Verlag, 2006. ISBN978-3-8248-0483-2. PALKOVÁ, Z. Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7066-843-1. HIRSCHFELD, U., REINKE, K. Phonetik Simsalabim. Berlin; München: Langenscheidt, 1998. ISBN 3-468-90540-8. HIRSCHFELD, U., REINKE, K., STOCK, E. Phonothek intensiv: Aussprachetraining. Berlin; München: Langenscheidt, 2007. ISBN 3-468-90540-8. LOJOVÁ, G. 2005. Individuálne osobitosti pri učení sa cudzích jazykov I: niektoré psychologické aspekty učenia sa a vyučovania cudzích jazykov. 1. vyd. Bratislava: Vydavateľstvo UK, 197 s. ISBN 80-223-2069-2. LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. 1999. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. 1. vyd. Praha: Portál,199 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8205-X. ŠKODA, J., DOULÍK, P. 2011. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. 1. vyd. Praha: Grada, 206 s. ISBN 978-80-247-3341-8. HIRSCHFELD, U., REINKE, K. 33 Aussprachespiele. Deutsch als Fremdsprache. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2009. ISBN 978-3-12-675183-4. KOEPPEL, R. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 2. Überarb. Aufl. Hohengehren: Schneider Verlag, 2013. ISBN 978-3-8340-1185-5. RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache : Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1. |